Hort, xerrades, projectes relacionats amb l’àmbit laboral… T’expliquem què han estat fent durant aquest primer trimestre!
Fem Hort!
Aquest és un projecte que el CFABon Pastor duu a terme juntament amb l’Institut-escola El Til·ler i una persona jubilada que els ajuda de manera voluntària. El fa l’alumnat del cicle de formació instrumental nivell 1. “És gent que està aprenent a llegir i escriure. Fem activitats al voltant de l’hort i les plantes, com confeccionar els cartells, llegir sobre què plantem, etc. Són activitats orals i escrites i els funciona molt bé. Amb aquesta activitat ens ajuda un senyor jubilat. L’objectiu de tot plegat és fer l’experiència de l’aprenentatge més vivencial. Parlem de les estacions, del calendari, del planning del dia, etc.”, explica Marta Catalán, directora del centre.
Notícies falses? Ni parlar-ne!
Durant el mes d’octubre, l’alumnat de GES 1 i 2 va poder gaudir d’una xerrada al voltant del fenomen de les notícies falses a càrrec de Junior Report, que fa tallers a escoles i instituts sobre periodisme ètic.
La Marta explica que l’alumnat va treballar els titulars de diferents portades i les ideologies dels diferents diaris. Es va dur a terme una tasca de documentació i, finalment, es va concloure l’activitat amb un exercici pràctic.
De les aules al món laboral
El passat 26 d’octubre, l’alumnat de GES 2 va donar el tret de sortida a una altra edició del projecte Coach de la Fundació Èxit. El programa, que té una durada de sis sessions, té com a objectiu mostrar el funcionament i l’organització dins d’una empresa per tal que els i les joves coneguin, de primera mà, el món laboral i trobin la seva vocació.
“Ho vam començar a fer l’any passat i cada curs en fem dues edicions. L’objectiu és que l’alumnat vegi el món de l’empresa des de dins, s’orienti i es motivi”. La Fundació Èxit té convenis amb diferents empreses. “L’any passat vam treballar amb Renfe i aquest any amb AC Marca, que té la seu a L’Hospitalet. Han vingut quatre treballadors i treballadores de diferents departaments i s’han dut a terme diferents sessions. A la primera, el tutor acompanya l’alumnat a una jornada formativa, durant la segona venen els coach i, en funció del perfil i els interessos de l’alumne, s’assignen els acompanyaments. Durant la tercera visita vam fer una visita a la fàbrica de Martorell. Ara queden tres sessions més que aniran orientades a fer un currículum i a orientar l’alumnat sobre la realitat de món laboral”, explica la Marta, qui destaca que “aquest any, els coach que han vingut estan molt motivats i implicats en el projecte”.
La Tardor Solidària també arriba al CFA Bon Pastor
Durant els mesos d’octubre i novembre, la ciutadania ha pogut gaudir de les activitats, tallers, xerrades, jornades de sensibilització, espectacles familiars, concerts, presentacions i projeccions que s’han dut a terme al districte amb motiu de la celebració de la Tardor Solidària. El cicle ha tingut com eix central la cultura de pau i la lluita per la justícia social i global. El tret de sortida es va donar al Centre Cívic del Bon Pastor amb un concert de la Fundació Vozes, un projecte musico-social que treballa amb infants i adolescents democratitzant l’accés a la cultura. El concert va comptar amb la participació de l’orquestra del Bon Pastor.
És en aquest context en el qual l’alumnat del CFA va poder gaudir d’una xerrada a càrrec de Justícia i Pau al Centre Cívic de Bon Pastor dins de l’horari escolar. També es va fer un treball previ i posterior. La xerrada tenia com a fil conductor la necessitat d’integrar la pau en la nostra vida quotidiana per a poder continuar avançant com a societat. “La xerrada va estar dividida en tres activitats. La primera consistia a realitzar una pluja d’idees sobre les paraules pau i cultura, on es relacionaven conceptes. Els i les alumnes van participar activament i van aprendre els diferents vincles que sorgeixen entre conceptes que, aparentment, sembla que no estan relacionats. La segona dinàmica va implicar a tothom perquè cadascú va llegir una pregunta i una resposta d’una entrevista sobre la guerra d’Ucraïna per reflexionar i debatre sobre la violència, els conflictes i possibles solucions que apostin per la pau i la justícia. L’alumnat va trobar interessant aquesta part, ja que els va plantejar idees i dubtes en els quals mai s’havien fixat ni pensat. Finalment, la xerrada va acabar amb una cançó sobre la pau on es resumia les idees principals que s’havien tractat. Els i les nostres alumnes han gaudit molt d’aquesta xerrada on ha pogut aprendre el valor del diàleg, de la pau i de la justícia i on s’han plantejat reptes personals per a una millora de la convivència”, expliquen des del centre. Sense cap mena de dubte, una bona manera d’apropar-se als drets globals, la justícia social i la pau.
Primera experiència amb el Mòdul 0 als grups de GES
Aquest curs el CFA Bon Pastor ha començat una nova experiència amb els grups del Graduat Escolar (GES). Es tracta d’un mòdul previ al començament dels mòduls del currículum i que es va dur a terme del 19 de setembre al 3 d’octubre. La finalitat és “escalfar motors” i preparar l’alumnat per al curs que es farà. “Som dins el grup de transformació educativa, i enguany va venir gent de Les Garrigues a explicar l’experiència. Ens va semblar interessant i ho hem provat al CFA. Durant les dues primeres setmanes de curs, l’alumnat va fer un mòdul introductori, amb un horari diferent; fent tres hores al dia. Es van dur a terme activitats de coneixença fora del centre escolar i es van fer tutorials amb les plataformes amb les quals treballem durant el curs (aula virtual). Tot té un component pràctic”, detalla la Marta.
L’alumnat aprèn a buscar imatges de creative commons, es treballa la comprensió lectora, es fan tutories i s’ensenya com fer un bon esquema o un resum, entre altres. “Ha anat molt bé i ha servit perquè els alumnes es coneguin entre ells i vegin la dinàmica del curs abans de començar”. Un dels èxits d’aquest pla pilot ha estat fer-ho en codocència; és a dir, amb l’entrada de dos professors/es dins el grup, el què ha permès una atenció més personalitzada a l’alumnat. “La valoració és molt bona; tot i que encara hi ha coses a millorar, estem molt satisfets de com ha anat”, conclou la directora del CFA. Una experiència enriquidora tant per a l’alumnat com per al professorat que, ben segur, es repetirà.
Visita a la Biblioteca Bon Pastor i xerrada divulgativa a càrrec de La Marató
Per últim, durant aquest mes de novembre, l’alumnat de Català 1 ha tingut la possibilitat de visitar la Biblioteca Bon Pastor i descobrir quins recursos s’ofereixen des d’aquest equipament. S’han fet socis de la biblioteca i han agafat alguns llibres en préstec.
L’alumnat del CFA també ha tingut unes visites molt especials: l’Albert Marín i la Laia Amorós, voluntaris de La Marató, han dut a terme una xerrada informativa al voltant de la salut carodiovascular —principal causa de mort als països desenvolupats—, tema central de La Marató d’enguany, que celebrarà la seva 31a edició el pròxim 18 de desembre.