Durant l’última setmana de febrer es van portar a terme les jornades de portes obertes de l’INS Vapor del Fil, al districte de Sant Andreu. L’institut, situat a l’històric recinte de la Fabra i Coats, es caracteritza per fomentar un aprenentatge vivencial en el qual l’alumnat pugui escoltar la seva veu i la dels seus companys i companyes. A través d’una línia pedagògica marcada i definida, i mitjançant diferents metodologies, aquest institut de i per al barri, acabat de néixer i amb moltes ganes de tot, té molt a oferir.
És un centre petit, amb un total de 60 alumnes de primer de l’ESO que conformen una petita família. De cara al nou curs es pretén incorporar dues línies més de primer.
Treball per projectes
A l’INS Vapor del Fil es treballa per projectes per tal de fomentar un aprenentatge real i lligat a la quotidianitat. “Els projectes tenen una durada de 4 o 5 setmanes i el corpus temàtic l’aporten les ciències socials i les ciències naturals”, explica la directora del centre, Irene Lop.
El Vapor del Fil compta amb 6 franges d’aprenentatge, i bona part del currículum escolar es treballa de forma globalitzada i competencial, no a través de les matèries tradicionals. “Tenim la franja d’expressió i creació musical, literària i artística; i tenim la franja de pensament i recerca, on es troben les competències i continguts de les àrees més socials, les llengües i les ciències experimentals”. Durant el primer trimestre d’enguany s’ha portat a terme el projecte El Vapor Sostenible (que forma part de la franja de Pensament i recerca), en el qual l’alumnat ha investigat sobre els diferents àmbits relacionats amb la sostenibilitat per després dissenyar accions a dur a terme a l’institut per disminuir l’impacte mediambiental d’aquest. “L’alumnat ha portat microrecerces en matèria de consum, residus, contaminació atmosfèrica o biodiversitat. Hem pensat accions per revertir l’impacte ambiental del nostre centre, hem promocionat l’hort de l’institut i hem fet una campanya per consumir menys electricitat i aigua”, diu la Irene
Aquest tipus de treball genera diferents centres d’interès que implica la resolució de problemes i per tant, una recerca. Les propostes, que posen en relació diferents temàtiques que impliquen diferents coneixements, sempre tenen una vinculació pràctica amb el món real.
Durant el primer trimestre també ha tingut molt d’èxit el projecte Cooperants, en el qual els i les alumnes del centre han identificat els principals factors que intervenen en el control de malalties i en la seva prevenció, s’han introduït en el món dels microorganismes i han conegut indicadors per interpretar les condicions de vida de ciutadans en diferents indrets del món. En aquest projecte l’alumnat ha dissenyat una acció per incidir en la reducció de la malària en un país del món que ells han triat.
L’execució d’aquest tipus de projectes implica experimentar, estimular el pensament i la reflexió i fer recerca per tal de resoldre problemes pràctics. Es duen a terme per posar en relació l’aprenentatge amb el món real i perquè l’alumnat treballo amb situacions quotidianes.
L’INS Vapor del Fil es caracteritza per fomentar un aprenentatge a través de la recerca, el pensament crític i la reflexió, a través de l’experimentació i el dret a equivocar-se. Un aprenentatge basat en la implicació tant de l’alumnat com del professorat amb l’objectiu de crear una ciutadania activa, compromesa i participativa. Perquè, “Quan l’alumne aprèn en primera persona, vivencialment, hi ha més motivació, i si hi ha motivació hi ha més aprenentatge. Si es posa valor en allò que fan, si senten que són persones singulars i que els valorem i els donem veu pel que són aconseguim aprenentatges més intensos, més profunds”.
Les arts, en el punt de mira
Un altre valor afegit del Vapor del Fil Vell és el foment de l’expressió i la creació artística. Projectes com Cinema en curs, En Residència o el Tot Dansa en són una bona mostra. “Els portem a terme amb col·laboradors externs i treballem altres maneres de veure el món. L’alumnat pot escollir entre la part més plàstica o el món audiovisual. Aquest any, però, els alumnes no han pogut escollir a causa de la situació pandèmica”.
L’En Residència, per exemple, compta amb la col·laboració de l’artista visual i ambientòloga Paula Bruna, que ha treballat amb l’alumnat els éssers vius no humans que habiten a Fabra i Coats. S’ha treballat des d’un vessant artístic. El Tot Dansa, en canvi, es fa en col·laboració amb el Mercat de les flors i hi participa un coreògraf especialitzat en dansa contemporània. Un altre dels projectes estrella és l’òpera participativa amb el Liceu. “Tot just comencem ara els primers assajos”, diu contenta la Irene.
Treballar a la Fabra i Coats, un luxe
L’alumnat del Vapor del Fil treballa en un entorn privilegiat, un espai d’innovació cultural i social on es fomenta el debat crític, l’intercanvi, l’experimentació i la participació ciutadana. Parlem de la Fabra i Coats, un espai de la lluita obrera al districte de Sant Andreu fundada el 1903 sota el nom de Compañía Anónima Hilaturas de Fabra y Coats. En poc temps es va convertir en una de les fàbriques més importants de Barcelona i avui dia el recinte és una icona del pla municipal de reconversió d’antics equipaments industrials en laboratoris de creació artística. “És un luxe poder treballar aquí, tot respira art i cultura. És meravellós compartir espais amb els residents, el centre d’art, la colla jove de castellers o la Sant Andreu Jazz Band”, assegura la Irene. No obstant això, es parla d’una possible reubicació de l’institut dins els espais de la Fabra.
Un institut, en definitiva, que comença trepitjant fort i del qual en sentirem molt a parlar!