La Fabra acull els assajos d’’Eliza’, un dels tres espectacles del projecte ‘Òh!pera’

02/07/2024 - 16:20

Fabra i Coats: Fàbrica de Creació col·labora de nou amb el projecte “Òh!pera. Microòperes de nova creació”, que té per objectiu fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística. En concret, a la fàbrica s’hi fan els assajos d’Eliza, un dels tres espectacles d’enguany. Aquesta òpera de petit format s’estrenarà el 12 de juliol al Foyer del Gran Teatre del Liceu, on s’estarà fins al 14 de juliol, amb dues funcions cada dia, a les 18 i a les 19.30 h. Forma part de la programació del Grec Festival de Barcelona.

Eliza planteja qüestions profundes sobre la consciència i l’empatia en éssers creats per intel·ligència artificial (IA). Es pregunta si és possible que neixi la consciència en una IA i, en cas afirmatiu, com aquesta consciència seria utilitzada. El llibret és de Pau Miró, mentre que la música —que en l’obra sembla ser generada per una IA— la signa Ferran Cruixent.

Posada en escena d’Elisava

En el projecte “Òh!pera” participen estudiants de disseny de diferents centres d’ensenyament de l’àmbit de les indústries creatives. Les escoles han estat seleccionades pel Disseny Hub Barcelona, i la col·laboració es materialitza en la participació de les escoles en la creació de la posada en escena. En el cas d’Eliza, l’escola ha estat Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona.

La posada en escena intenta reflectir el funcionament de qualsevol intel·ligència artificial: analitzar dades, trobar patrons i extreure conclusions útils. Això es tradueix en una mise-en-scène que juga amb la idea de realisme com un conjunt de codis que simulen la seva desaplicació. La música acústica reprodueix sons digitals, els intèrprets de carn i ossos es mouen com els avatars d’un videojoc, i l’escena material simula una realitat virtual. Pol Roig Valldosera és el director d’Eliza, i interpreten la microòpera Ainara Quijada, Dai Mar López, Joana Espar, Jordi Pérez Nogué, Paula Sánchez Valverde i Roger Vicens.

‘Contradir la nit’ i ‘Azul como una naranja’

Les altres dues microòperes d’aquesta edició seran Contradir la nit i Azul como una naranja. Es faran els mateixos dies i hores, però la primera a la sala d’assaig Mestre Cabanes del Liceu, i la segona al box de l’escenari, també del Liceu.

Contradir la nit té llibret de Martí Sales, composició musical de Montserrat Lladó, direcció d’escena de Marta Gil Polo i disseny d’espai, vestuari i vídeo d’EINA, Centre Universitari de Disseny i Art. Azul como una naranja és a partir de llibret de Laura Ferrero i música de Guillem Palomar, direcció d’escena d’Ester Guntín i disseny d’espai, vestuari i vídeo de BAU, Centre Universitari d’Arts i Disseny.

Cadascuna de les tres microòperes té una durada aproximada de 30 minuts i un màxim de 6 músics, entre cantants i instrumentistes, que col·laboren en el projecte gràcies al suport de la Fundació Ferrer Salat – Fundació Conservatori Liceu.

“Òh!pera. Microòperes de nova creació” és una iniciativa impulsada pel Gran Teatre del Liceu, la Regidoria de Cultura  i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona a través del  Disseny Hub Barcelona (DHub) i amb la participació de les principals escoles de disseny de la ciutat. A més, aquesta temporada s’han incorporat al projecte tres antics alumnes de  l’Institut del Teatre de Barcelona que han dissenyat la il·luminació de les tres posades en escena.

Les entrades es poden comprar anticipadament. Més informació, en aquest enllaç.

 

A la imatge, Ferran Cruixent, compositor musical de la microòpera ‘Eliza’.