L’augment principal es va registrar en el nombre de ferits greus, amb un 30,8% més, en part com a conseqüència d’un canvi operatiu en el procediment de sinistres de trànsit del cos de policia barceloní que millora el seguiment dels ferits. Un 92% van ser conductors i passatgers de vehicles de dues rodes de motor, ciclistes, vehicles de mobilitat personal (VMP) i vianants.
Pel que fa a les víctimes mortals, el col·lectiu amb l’índex més alt de mortalitat van ser els vianants (9) i els conductors de les motocicletes (8).
Els vehicles implicats majoritàriament en els sinistres, amb un 47,2% del total, van ser els turismes, les furgonetes i els taxis. La implicació dels VMP en els sinistres vials ha disminuït a un 10,8%.
L’alcoholèmia, la principal causa indirecta
El tipus principal de sinistre va ser l’encalç, és a dir, el xoc derivat d’una frenada del vehicle posterior, seguit de les col·lisions laterals. De fet, les dues causes directes o principals relacionades amb els conductors van ser la manca d’atenció en la conducció i no respectar la distància de seguretat, molt relacionades amb l’encalç.
La causa indirecta principal, que intervé en els sinistres però no n’és la causa principal, és l’alcoholèmia, tot i que baixa en un 12% respecte a l’any 2022. Aquest va ser el tema principal del darrer Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, que portava per títol “La conducció temerària: la influència de l’alcohol i les drogues”.
La localització principal dels sinistres és el carrer d’Aragó, amb quatre de les vuit zones amb més concentració de sinistres. El principal és a la confluència amb el carrer de la Independència. D’aquestes vuit zones, sis es troben al districte de l’Eixample. El gener de l’any passat es va iniciar la fase sancionadora de 17 radars, dos dels quals situats al carrer d’Aragó, i al novembre s’hi van incorporar 28 més de pedagògics, un dels quals també en aquest carrer.