Amb l’objectiu de crear una nova identitat per al centre i un element d’acompanyament per a l’alumnat en aquest procés, es va considerar una bona idea construir una Gegantona que impliqués a tota la comunitat educativa, proporcionar un personatge viu que representés l’escola i que l’alumnat se sentís com a propi, donar-li identitat pròpia amb l’objectiu que acabi sent una ambaixadora de l’escola en els diferents actes festius propis i del barri.
Al llarg d’aquests tres anys, el projecte de la Gegantona ha permès introduir el món geganter a les aules, fomentar la participació de l’alumnat en el moviment tradicional geganter i potenciar l’estimació per un patrimoni cultural que massa sovint queda relegat en el dia a dia de la vida quotidiana. Mitjançant diferents aproximacions pedagògiques, s’ha treballat l’origen dels gegants, el simbolisme que hi ha darrere aquesta tradició, com es fan, a ritme de quins instruments ballen o qui els porta i com s’ha de fer.
Tota aquesta feina s’ha pogut dur a terme gràcies a un professorat compromès amb el projecte, amb l’assessorament del Centre de Recursos Pedagògics de Sant Andreu i amb la mirada posada en el gegant que es va crear a l’escola Arc Iris del districte d’Horta-Guinardó.
Durant aquest curs, l’alumnat ha dissenyat com s’imagina la Gegantona, inspirada en les llegendes les dones d’aigua que s’han anat treballant a les aules dels diferents cursos (s’ha escollit una llegenda per cicle). “Buscant el lligam amb l’escola, vam pensar que podria estar relacionat amb l’element de l’aigua, ja que el Molí de Finestrelles era hidràulic i també volíem que tingués relació amb el projecte d’hort escolar”, explica la cap d’estudis del centre, Glòria Garcia. Des de l’escola, a més es va escollir una Gegantona en comptes d’un Gegantó per poder treballar la coeducació i la igualtat de gènere a les aules d’una manera transversal.
De cara al curs vinent es preveu la fabricació de la Gegantona, que comptarà amb l’assessorament i el treball directe de geganters professionals. En primer lloc, s’haurà de fer l’estructura el modelatge i el motlle, per a continuació fer la construcció amb cartó pedra. La part divertida vindrà al final, a l’hora de pintar-la, triar-li el vestit i la música que la representi. Si les circumstàncies sanitàries ho permeten, hi ha previst un bateig amb una gran festa escolar amb tota la comunitat que ha fet possible el projecte. Ho esperem amb ganes!