L’han estat preparant durant tot el curs. Si bé ja es va fer una primera actuació per a Sant Jordi, a l’Espai Bota de la Fabra i Coats, l’acte va anar tan bé que es va decidir repetir-lo al Centre Cívic del Bon Pastor. Tal com diu en Francesc Llull, un dels mestres de música d’El Til·ler, no és la primera vegada que l’EMMSA i l’Institut-escola col·laboren plegats: “Aquest tipus de projectes resulten molt enriquidors per a la canalla. Per a preparar la cantata, s’han barrejat dues classes. S’ha treballat de manera separada, però hem fet alguns assajos conjunts”, explica en Francesc. A El Til·ler hi ha tres mesters de música: en Manel Parra que fa música a petits (infantil) i mitjans (1r, 2n i 3r) de primària; en Francesc Llull a grans (4rt, 5è i 6è); i en Toni Munné als joves (1r, 2n ,3r i 4rt d’ESO).
De fet, els combos de l’Institut-escola d’ El Til·ler també van participar recentment en una trobada de diferents instituts a la sala Clap de Mataró. En Francesc ens assegura que: “Aquest tipus de trobades són molt maques, perquè la canalla pot mostrar la feina feta i veure què es fa en altres centres”. Els nens i nenes de primària tampoc es van quedar enrere i van presentar el 14 de maig el projecte Sudansa, que té com a objectiu afavorir la creació contemporània i la cultura coreogràfica. El 2 de juny, 6è anirà a veure l’audició final del Maria Canals. “Al llarg del curs alumnes de superior del Taller de Músics han vingut a presentar diversos instruments i tanquem amb concert final on tocarà un combo” diu en Francesc. Tot un final de curs replet d’actuacions!
D’altra banda, el concert de final de curs de l’escola es durà a terme al Centre Cívic del barri i serà el penúltim dia de curs, el 21 de juny. Serà un concert en el qual tocarà la comunitat de grans i els combos de les classes de joves i serà una actuació oberta a les famílies. Per la seva part, els nens i nens d’infantil i la comunitat de mitjans faran les actuacions pertinents a les instal·lacions de l’escola.
Una aposta clara per la música
L’Institut-escola El Til·ler té una aposta clara pel projecte musical, que treballa en col·laboració de la cooperativa Visual Sonora. La comunitat de petits ja comença treballant el llenguatge corporal i a la comunitat de mitjans s’introdueix l’ukulele. A secundària és el torn dels combos: els adolescents poden triar l’instrument que vulguin i començar un aprenentatge més específic.
De fet, durant el curs, la comunitat de grans ha fet diferents visites a la comunitat de joves per tal de tenir un tastet de què faran en els pròxims anys. “És bo que els nens i les nenes vegin perquè es fan les coses o quins són els resultats. També ens agrada fomentar l’intercanvi perquè volem que els companys i les companyes de les altres aules no siguin desconeguts i que tothom participi de l’educació de tothom. Als petits els agrada visitar els més grans i a aquests també els agrada la idea de sentir-se ‘responsables’ d’algú més petit que ells”, explica en Francesc.
El mestre de música creu que la matèria de música va prenent importància a cada dia que passa; també perquè el sistema educatiu ha fet que estigui més present a les escoles. “Les noves tecnologies també han ajudat a canviar la percepció de l’assignatura i de la música en general. Actualment, qualsevol persona pot crear contingut musical o artístic sense haver de passar l’escola de música o el conservatori. El hip-hop o el trap són un exemple d’aquesta tendència”, conclou en Francesc Llull.