Aquest estiu ha tingut l’oportunitat de viatjar a Florència. En edicions passades, l’equip de mestres d’aquest CFA també va visitar Reykjavík, Bolonya i Croàcia, on van dur a terme projectes de curta durada amb objectius a curt termini relacionats amb competències digitals i millora de la metodologia i gestió del centres. La finalitat d’aquestes formacions és la de millorar l’aprenentatge de l’alumnat i trobar noves maneres i metodologies perquè els ensenyaments arribin de manera efectiva.
La formació a Florència es va dur a terme durant el mes de juliol i es va complementar amb sortides culturals i dinàmiques de construcció d’equip que van permetre portar a terme actuacions previstes en el Projecte Educatiu i el Projecte de Direcció.
En aquesta edició 2020-2022, el projecte ha posat el focus en la formació al llarg de la vida com a eina d’inclusió i la ciutadania activa. “Aquests projectes de llarga durada tenen com a objectiu la millora dels resultats del centre en les necessitats detectades i en el seu desenvolupament és clau la formació del professorat en els àmbits que el centre considera prioritaris”, explica Marta Catalán, la directora del CFA Bon Pastor. Després de la formació, els professors difonen els seus aprenentatges a la resta del claustre mitjançant formació interna. Com a part de la formació se seleccionen i es dissenyen les pràctiques que s’han decidit desenvolupar. D’aquesta manera, l’alumnat és el principal destinatari dels beneficis dels projectes desenvolupats. “Al 2020, després d’adquirir aquesta experiència en projectes Erasmus de curta durada —d’un any i mig o dos—vam optar per demanar una acreditació amb objectius a llarg termini, fins al 2027. Aquest tipus de projecte permet plantejar un pla de treball amb seguiment i avaluació dels objectius plantejats. Tots just hem començat aquesta aventura, i de moment hem portat a terme dues formacions amb l’acreditació Erasmus”.
Actualment, al CFA Bon Pastor hi ha dos projectes en marxa: un sobre la formació al llarg de la vida com a eina d’inclusió i la ciutadania activa, amb una durada de 20 mesos i que tot just ha finalitzat aquest agost; i l’acreditació Erasmus, que té una durada de sis anys i que consta de diferents plans anuals.
Les bones pràctiques i el treball fet d’aquest CFA en el marc del programa Erasmus+ ha fet que el 2018 guanyés l’School students awards per la digitalització que havien dut a terme al centre escolar i per la proposta per al Mobile History Maps, una iniciativa que va permetre fomentar les habilitats digitals, la creativitat i el treball en equip i el treball per projectes i aprenentatge-servei de l’alumnat. El 2021 el CFA Bon Pastor va assolir l’acreditació Erasmus i va ser el primer centre de formació d’adults de Barcelona en fer-ho.