L’Escola Baró de Viver: una aposta per l’art i l’ecologia

30/04/2021 - 10:37

La de Baró de Viver és una escola pública, laica i inclusiva, en la qual la participació de les famílies i les diferents entitats del barri és una realitat.

Parlem de l’escola Baró de Viver; un centre que ofereix una formació integral a tot l’alumnat i que treballa compromès amb l’entorn i les diferents realitats del barri. Des del compromís educatiu, el Baró de Viver té un únic objectiu: formar un alumnat empoderat i amb coneixements perquè el dia de demà siguin ciutadans i ciutadanes compromeses en la transformació social i crítics amb les injustícies que els envolten.

Un dels projectes de més èxit d’aquesta escola de barri i del qual se’n sent més orgullosa la seva directora, Montserrat  Coma , és el Quatre Cordes, del qual poden gaudir els nens i nenes de tercer a sisè de primària. “Fa anys vam obtenir una subvenció per comprar uns violins i uns violoncels i l’alumnat aprèn a tocar aquests instruments durant les hores de música”. Si bé els nens i nenes no s’emporten els instruments a casa i aquest any s’han hagut de cancel·lar els tradicionals concerts d’hivern i estiu a causa de la crisi sanitària, l’activitat d’orquestra resulta altament positiva per a tot l’alumnat.

Montserrat Coma  també parla amb il·lusió d’un altre projecte que té com a objectiu portar el món de l’art a la quotidianitat del dia a dia dels infants. Es tracta d’una col·laboració amb els i les artistes que exposen al centre cívic del barri: “En primer lloc, amb les classes, anem a visitar l’exposició al centre cívic, on els artistes es presenten i fan una activitat en relació a la seva obra. Un cop treballada l’obra, els i les artistes venen a l’escola a fer un taller amb l’alumnat vinculat a la seva obra i la seva disciplina. Amb el resultat, fem una exposició: primer interna a l’escola, durant la setmana cultural, i que desprès és trasllada al centre cívic, oberta al públic”. Una bona manera, sense dubte, d’apropar l’art a la canalla i al barri.

La vessant artística de l’escola Baró de Viver, no queda aquí. L’aposta del centre per l’art com eina per a aprendre, en totes les dimensions de la paraula, és ferma. Ho demostren els dos projectes esmentats o  l’Ens expressem junts, un altre projecte en col·laboració amb el Centre Cívic Baró de Viver en el qual infants i famílies creen el Teatre de Famílies.  Participen també amb el projecte comunitari Amics i Circ, proposta que té com a meta treballar les emocions de l’alumnat a través del circ. Aquest últim projecte es porta a terme amb la col·laboració de l’AFEV, una entitat que treballa per lluitar contra les desigualtats educatives i que opera a Catalunya des del 2008. “Aquest és un projecte de mentories i tallers de circ ; els infants tenen un mentor per ajudar a sobre portar el dia a dia”.

Una aposta per l’ecologia i uns patis més justos

L’escola Baró de Viver forma part de la Xarxa Escoles + Sostenibles i a més compta amb una comissió ecològica que s’encarrega de gestionar el petit hort urbà (a càrrec dels alumnes d’infantil i de primer de primària) i els múltiples espais verds del recinte. En els últims anys, aquesta comissió, juntament amb el claustre de l’escola i les famílies  ha estat estudiant com millorar el pati amb l’objectiu de fer-lo un espai en el qual tothom s’hi senti a gust. Ho han fet amb la col·laboració del col·lectiu Punt 6 i Coeducacció, que treballa per repensar els diferents espais a partir dels nous paradigmes i amb l’objectiu de trencar amb les discriminacions i jerarquies per poder dur a terme una veritable transformació social. “Volíem fer el pati més acollidor i més adient per a tots; que el futbol no fos el protagonista durant les hores d’esbarjo. Es tracta d’un projecte comunitari en el qual les famílies també han col·laborat”, explica la Montse.

Amb altres projectes, com el Mirada Oberta (un projecte solidari relacionat amb Gàmbia) o l’aposta per la robòtica i les noves tecnologies el Baró de Viver s’actualitza any rere any per oferir al seu alumnat la seva millor versió; per fer créixer infants responsables, cívics, solidaris i empàtics amb l’entorn més immediat, però també amb totes les altres realitats existents.