L’Escola Mare de Déu de la Soledat serà pública el curs 2023-2024

16/02/2023 - 14:23

La incorporació de l’Escola Mare de Déu de la Soledat a la xarxa pública, a partir del curs vinent Escola Segre, servirà per incrementar l’oferta pública a Sant Andreu, en una zona educativa amb creixent demanda d’escola pública.

L’Escola Mare de Déu de la Soledat (C/Segre, 35) s’integrarà a la xarxa pública en el curs 2023-2024 i farà créixer així l’oferta pública del districte de Sant Andreu. El centre està situat en unes instal·lacions propietat de la Fundació Mare de Déu de la Soledat, i és una escola d’una única línia amb 206 alumnes matriculats aquest curs 2022-2023 i que inclou les etapes de segon cicle educació infantil (51 alumnes) i primària (155).

La titularitat del centre educatiu, la propietat de les instal·lacions i el Consorci d’Educació han arribat a un acord pel lloguer dels espais per poder continuar amb el projecte integrat dins de la xarxa pública.

L’Escola Segre acompanyarà a l’Institut Escola Sant Felip Neri el curs vinent a la xarxa pública i serà la vuitena ocasió en què un centre concertat amb alumnat s’incorpora a la xarxa pública a Barcelona, després que en el curs 2020-2021 ho fes el Col·legi Immaculada Concepció, actualment l’Institut Escola Eixample; en el curs 2021-2022, 4 escoles de la Fundació Vicenciana i en el curs 2022-2023, l’Institut Escola Projecte.
 

El procés d’integració a la xarxa pública

Per a l’aplicació del decret llei 10/2019 del 28 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat, s’han de complir dos requisits inicials: que hi hagi una proposta de la titularitat del centre per fer la integració; i què l’oferta d’aquest serveixi per donar resposta a les necessitats educatives de la zona.

Així, en el mes de maig 2021 el titular del concert del centre educatiu, en aquest cas l’Instituto de las Hijas de Maria Auxiliadora,  va sol·licitar formalment la integració de l’Escola Mare de Déu de la Soledat a la xarxa de centres públics.

Es va fer l’estudi sobre les necessitats d’escolarització en el marc de la programació educativa en la zona on es troba situat el centre per determinar si l’oferta de l’escola és necessària per atendre aquestes necessitats. En aquest sentit, s’ha  constatat la necessitat  d’incorporar l’escola Mare de Déu de la Soledat per augmentar l’oferta pública a la zona educativa del districte de Sant Andreu donant resposta a la creixent demanda de places públiques de les famílies del districte en els darrers anys.

Des del mes d’octubre de 2022 s’han realitzat reunions de treball per analitzar els espais i buscar les solucions més adequades; tan amb els titulars del concert com amb la propietat de l’equipament.

Les instal·lacions del centre en l’actualitat i en el futur

L’Escola Mare de Déu de la Soledat disposa d’un solar de 7.485 m2 distribuïts entre dos edificis, amb planta baixa i dues plantes respectivament, i envoltats ambdós de pistes esportives i zona enjardinada. La superfície construïda entre els dos edificis és de 2.346,80 m2 i el pati té un espai de 6.500 m2.

Està previst realitzar una substitució del mobiliari i també una sèrie d’actuacions per assegurar els aspectes de seguretat i evacuació dels edificis, amb una inversió total de 680.000 euros finançats al 50% pel Departament d’Educació i l’Ajuntament. Aquest estiu es realitzaran petites actuacions de condicionament, en unes obres que es duran a terme cada curs durant els propers 4 anys.

Història del centre

L’Escola Mare de Déu de la Soledat va néixer l’any 1950 a Sant Andreu quan el patronat de la Fundació Mare de Déu de la Soledat signa un conveni amb Hijas de Maria Auxiliadora perquè es facin càrrec de l’escola i el centre juvenil. En els seus inicis va tenir com a principal finalitat l’ensenyament a joves obreres i la creació i desenvolupament d’una escola professional femenina.

L’escola va funcionar com a taller d’enquadernació i també de costura i confecció; treballant més endavant també amb fusta i pintura. L’any 1969 es van haver de traslladar d’edifici per un problemes arquitectònics i entre el 1971 i el 1974 van construir els dos pavellons de què consta el centre educatiu en l’actualitat.