Durant un parell d’hores a la setmana els i les adolescents tenen la possibilitat d’aprendre sobre l’ofici del periodista i posar en pràctica les seves habilitats. “En aquesta matèria treballem des d’una perspectiva teòrica, però també li donem molta importància a la pràctica. Per exemple, estudiem els diferents gèneres periodístics, com ara la notícia, l’entrevista o el reportatge, estudiem el llenguatge que s’utilitza i el que no és adequat, etc., però també animo a l’alumnat a sentir curiositat per l’entorn i explicar les seves pròpies notícies”. Qui parla és la Montserrat Pruna, responsable del projecte.
La dinàmica és senzilla i s’assembla, salvant totes les distàncies, a la d’una redacció d’un mitjà de comunicació: els i les 12 alumnes es reuneixen amb la professora i repassen els esdeveniments més rellevants de la setmana. Prioritzen les notícies i es posen mans a l’obra. “Els ajudo a distingir el fet noticiable d’un esdeveniment. De vegades, abordem fets que els afecten directament; d’altres, coses que els criden l’atenció, com per exemple l’explosió del volcà de La Palma”.
De moment, l’InfoPous té un format digital, una part del qual és accessible a tothom a través de la pàgina web del centre escolar. La resta de les notícies només les pot llegir la comunitat educativa del Martí i Pous. De moment, la Montserrat no es planteja fer una revista o un diari en paper. “Fem pocs continguts, però els que fem els fem ben fets, per això no treballo tots els gèneres a la classe. De fet, els gèneres periodístics és quelcom que es treballa a la matèria de llengua de 3r de l’ESO. A l’optativa n’oferim un tastet”.
La Montserrat reconeix que els i les adolescents d’avui dia, tret d’algunes excepcions, s’informen a través de les xarxes socials, sobretot d’Instagram i, sobretot a través de la imatge, sigui en fotografia sigui vídeo. La idea d’agafar un diari els queda llunyana. “La política i la cultura, els aspectes culturals entesos de manera general, no els interessen massa, a la joventut. Se senten atrets, sobretot, per notícies de societat i d’esports”.
Tot i que a l’optativa no s’aborden els aspectes deontològics de la professió, la Montserrat sí que ensenya l’alumnat a no agafar qualsevol foto per a il·lustrar una peça, a diferenciar les notícies falses de la realitat o a treballar l’objectivitat. “Els costa sortir de l’opinió, per això intentem treballar en els fets”. A les seves classes també recalca la facilitat de manipulació de fotografies i vídeos, “fet perillós perquè es pot tergiversar la informació totalment”, conclou.