El SAT! neix a la nau d’unes antigues cotxeres a la rambla de Fabra i Puig, la tardor de 1990. A partir de 1996 s’enderroquen les cotxeres i comença la construcció de l’edifici actual, que obre les portes la tardor del 2003; però tot i que la seva història és recent, va camí de convertir-se en tota una institució tant al districte com a la ciutat de Barcelona. Especialitzat en teatre familiar i per a escoles/instituts i en dansa contemporània, el SAT! es caracteritza per oferir propostes de qualitat a un preu assequible. En la seva voluntat d’unir cultura i educació i d’apropar-la als més joves, el SAT! s’ha convertit en un espai d’aprenentatge de primer ordre per a tot l’alumnat de l’àrea de Barcelona. La seva oferta és àmplia: música, dansa, titelles, obres en llengua estrangera, etc.
Pel que fa a la comunitat educativa i la campanya escolar la seva missió és senzilla (en la part teòrica, que no en la pràctica): oferir espectacles de teatre i dansa a les escoles en horari lectiu. Això sí, amb una màxima: garantir la qualitat de les obres. “La qualitat va per endavant”, destaca Montse Puga, responsable de Producció i Escoles del SAT!. I així deu ser, perquè les dades parlen per si soles i mostren el compromís del SAT! amb la comunitat educativa: si quan va arrancar passaven pel teatre uns 6.000 alumnes durant tot el curs, ara en són 28.000 els que gaudeixen de l’oferta teatral i de dansa del SAT! Si bé la majoria de les escoles són de Barcelona, també hi acudeixen escoles del Vallès, el Maresme, el Baix Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet. Parlem amb la Montse Puga per saber com funciona el SAT! des de dins.
Com s’escullen les obres que es representaran al SAT?
Al llarg de tot l’any visualitzem espectacles de les companyies que ens envien propostes. També assistim a la FIET [Fira de Teatre Infantil i Juvenil de les Illes Balears] o a la mostra d’Igualada, entre d’altres. Mirem quines són les propostes que més ens interessen i les intentem encaixar al calendari. Normalment, al maig ja tenim el calendari del curs següent i l’enviem a les escoles. Pensem, sobretot en el públic: nosaltres treballem per a nens i nenes i adolescents, i el discurs ha d’arribar. Valorem molt el fet que les escoles es desplacin i vinguin, per això volem que tothom quedi content.
Oferiu obres de teatre de tall més contemporani?
I tant! La nostra única premissa és la qualitat. Hi ha obres de teatre contemporani meravelloses. Això sí: sempre demanem que hi hagi un discurs darrere. Per exemple, la companyia Campi Qui Pugui fa un treball de teatre contemporani excel·lent. Aquí van representar “De camí a l’escola”. El desplegament de mitjans que van utilitzar va ser brutal; i la dramatúrgia, exquisida.
Algun espectacle recent que recordis especialment?
“La motxilla de l’Ada” [cia teatre Al detall] que abordava el tema trans. Vam fer un espectacle amb música en directe, una delicatessen total. Els nens i nenes tenen dret a saber de tots els temes, sempre fent servir un llenguatge teatral d’acord amb la seva edat. Sabies que els infants són el públic més sincer del món? No tenen filtres, i si hi ha quelcom que no els agrada, t’ho fan saber. També a la inversa. Això ens ajuda i ens enriqueix molt a l’hora de programar.
De cada obra en teniu penjat a la web un dossier pedagògic.
El dossier pedagògic serveix perquè els i les mestres facin un treball previ amb l’alumnat. Quan es fa campanya escolar, sempre l’oferim, perquè el professorat tingui l’oportunitat de fer-lo servir, si ho troba necessari. La part primordial de les activitats que oferim és que l’alumnat vingui i gaudeixi de les obres, però també s’ha de donar la possibilitat de treballar-les a l’aula.
Com és el vincle amb les escoles?
Nosaltres formem part del CIP [Consell d’Innovació Pedagògica], on es preparen les activitats escolars a través del PAE [Programa d’Activitats Escolars]. Les escoles s’apunten a través del programa, però després els oferim un tracte personal i treballem en funció de les demandes de cada centre escolar i el seu alumnat. Ho fem a la manera artesanal. Ens assegurem que les obres siguin adequades a l’edat i als cicles. De cada proposta teatral, oferim, a banda del dossier pedagògic, un vídeo que ens fa arribar la companyia. Ho tenim tot a la web. Un cop les escoles tenen aquesta informació, aconsellem els i les mestres i ho facilitem tot al màxim: volem fer-ho el més fàcil possible.
Quines altres activitats oferiu?
Al SAT! sempre intentem anar més enllà. Cada any donem la possibilitat de fer un curs de dansa de manera gratuïta, tant per a primària coma secundària. De manera puntual, també oferim tallers per als i les mestres de les escoles. Abans de la pandèmia, oferíem pràctiques als estudiants perquè tenim convenis amb diferents universitats. També acollim la mostra de circ Flic Flac, per a estudiants de cinquè de primària, etc.
No pareu!
I tant que no! També tenim un programa estrella amb l’Institut Puigvert, que té Batxillerat d’arts escèniques. Ja hem fem altres col·laboracions amb ells i hi treballem molt a gust.
En què consisteix?
A través del SAT!, la Fàbrica de Creació i el Puigvert, estem duent a terme un projecte que aborda mètodes de creació col·lectiva. Es divideix en dos blocs: el primer és un bloc teòric on oferim píndoles sobre creació, tècnica i gestió artística. El segon bloc és pràctic. A 1r de Batxillerat l’alumnat se centra en la dansa i a 2n s’aborda la part teatral. Aquest projecte es desenvolupa durant tot el curs. El resultat es podrà veure al SAT! al mes de maig
Per què és interessant aquest projecte?
En aquest programa l’alumnat aixeca un projecte artístic partint de zero: passen per tots els processos. És important mostrar que escollir el Batxillerat d’arts escèniques no significa només ser actor o actriu. Passar per tots els processos els ajuda a entendre la importància de tot el que envolta una obra de teatre. Es tracta d’un projecte al qual li tenim molta estima.
També hi ha un programa adreçat concretament a l’alumnat de Batxillerat.
Sí, de la mà de Teatre de Ponent, que fa la posada en escena de les lectures obligatòries que surten a les PAU. Se’n fa una adaptació i després es proposa un debat al voltant de l’obra. Això els ajuda a entendre millor la lectura. Fan unes adaptacions precioses que duren entre cinquanta i seixanta minuts. És un projecte que ens sembla molt interessant i que funciona molt bé.