Es tracta d’una cita imprescindible —una de les més importants d’Europa en la seva especialitat— per a totes les persones aficionades als jocs de taula i que, aquest any, estrena nou director: Oriol Crespo, qui relleva Oriol Comas. Durant dos dies, diferents indrets del districte de Sant Andreu van poder gaudir de xerrades, presentacions, premis, campionats, signatures d’autors i autores i altres activitats diverses.
En aquesta edició, el festival va recuperar una de les seves activitats més emblemàtiques, com el Dau de Nit, un espai de jocs lliures per passar la nit jugant i es van incorporar algunes novetats, com un joc de participació per descobrir totes les activitats i espais del festival i una nova categoria als Premis Dau, la de millor il·lustrador o il·lustradora de jocs, en reconeixement d’una especialització professional amb una importància fonamental en la qualitat dels jocs de taula.
A banda del recinte de la Fàbrica de Creació Fabra i Coats, els centres cívics i els casals de barri, les escoles també van estar molt implicades en l’edició d’enguany. A l’edifici de l’Institut Martí Pous es van instal·lar el Dau Expert, destinat a les persones més experimentades en el joc; el Dau històric, dedicat a jocs de recreacions històriques; i el Dau dels autors, amb 12 autors i autores de jocs que van presentar les seves creacions i van oferir al públic la possibilitat de jugar amb ells. A l’exterior de l’Institut es va poder gaudir del softcombat, un esport d’equip i estratègia. A l’escola Can Fabra, s’hi va instal·lar el Dauet, un espai amb jocs dedicats a infants de 3 a 10 anys; i al pati de l’escola també s’hi van dur a terme diferents activitats. El Dau tradicional, que tenia com a objectiu acollir jocs populars de Catalunya, es va instal·lar al pati de l’Institut Vapor del Fil.
Durant la setmana prèvia al festival també es van dur a terme sessions matinals per a escoles i instituts del districte de Sant Andreu i del novembre al març s’ofereix un curs voluntari per al professorat enfocat a l’aprenentatge basat en jocs i com portar la gamificació a les aules. Dins el marc del festival Dau Barcelona 2022, parlem amb el seu nou director, Oriol Crespo, que fa una valoració d’aquesta edició i ens explica els detalls del certamen.
- Quina és la valoració que es fa d’aquesta edició?
Teníem moltes esperances i realment hem de dir que fins i tot ha anat molt millor de què esperàvem. Hem tingut una afluència massiva de públic i tenim la sensació que la gent ha quedat molt satisfeta. Han passat pel Dau unes 30.000 persones. Les editorials que han vingut també han quedat molt contentes i el feedback és positiu.
- Alguna cosa a millorar de cara a l’edició del pròxim any? Algun repte de futur?
Necessitem més espai. Volem que la gent hi pugui estar més estona i augmentar l’espai per al Dau de nit.
- Quin tipus de públic té, el Dau?
L’objectiu del Dau és acostar la cultura a les famílies mitjançant el joc de taula. Diria que el públic objectiu és el familiar, però al festival tenim jugadors de totes les edats. Aquest any hem fet un esforç especial per acostar-nos al jugador més expert. El Dau té molt èxit perquè es tracta d’oci blanc i agraït, molt sa. A més, fomenta la interacció social, i això sol agradar molt.
- Heu notat més afluència de gent després d’aquests anys de pandèmia? Durant el confinament, els jocs de taula es van posar molt de moda…
L’àmbit dels jocs de taula fa anys que creix, només cal veure l’evolució dels assistents al certamen. És cert que el confinament a causa de la Covid-19 va fer que molta gent a casa, sobretot les famílies, redescobrissin els jocs de taula. A més, en aquell moment, les editorials i les entitats van fer política activa a favor d’aquesta activitat. Vam detectar un repunt, però hem de parlar d’una tendència que ha vingut per a quedar-se. El joc de taula funciona molt amb el boca-orella i s’escampa com una taca d’oli; no és una qüestió de moda. Hi ha molta gent que els caps de setmana es dedica a jugar a aquests jocs, que fa quedades a cases rurals, etc.
- Hi ha qui associa els jocs de taula a quelcom o molt infantil o de gent més gran. Creus que està canviant aquesta percepció?
Sí. Ara hi ha molta gent jove apassionada dels jocs de taula. La percepció aquesta és quelcom molt superat.
- Com a nou director del festival, quines novetats has incorporat? Com ha canviat —o no— el Dau respecte a les edicions anteriors?
Quan em van fer l’encàrrec, la primera cosa que vaig tenir clara és que volia donar-li un toc més cultural. En aquesta edició hem volgut afegir el tema de la il·lustració i l’art gràfic, que són elements molt importants en els jocs de taula, i que volem que es percebin com una dedicació professional de primer ordre. L’any vinent ens agradaria continuar treballant amb aquesta perspectiva. En aquesta edició també hem incorporat una nova categoria als premis Dau Barcelona, la de millor il·lustrador o il·lustradora de jocs. També hem organitzat un joc participatiu amb portades i finalment, hem acostat autors, autores i divulgadors i divulgadores al públic.
- Com atraure l’atenció cap als jocs de taula en un món amb tants estímuls?
Els jocs de taula tenen moltes temàtiques. A diferència d’altres jocs, aquests són molt justos, perquè tothom es regeix per les mateixes regles. A més, com a jugador, no ets un subjecte passiu, com quan consumeixes vídeos de Tik Tok. Als jocs de taula els jugadors i jugadores són entitats actives amb poder de decisió. També són jocs amb molta interacció social.
- Com heu treballat amb les escoles i els instituts del districte el Dau? I com va la introducció del joc a les aules com a eina d’aprenentatge?
La Gemma Artès ha liderat aquesta parcel·la; i hem establit dos focus per arribar a les aules. D’una banda, hem fomentat que les aules poguessin venir al Dau i l’alumnat i el professorat poguessin conèixer els jocs de primera mà. Això ho hem fet amb els estudiants del crèdit de síntesi i el voluntariat social. D’altra banda, hem preparat un curs de formació per al professorat. L’objectiu és que introdueixin el joc de taula a l’aula no en la seva vessant lúdica, sinó des de la perspectiva d’un aprenentatge basat en el joc.
- Com funciona, aquest curs per al professorat?
És presencial. Durant l’any, el professorat ha de fer unes hores de formació complementària. Les sessions tot just comencen.
- A les escoles, creus que hi ha interès en l’aprenentatge basat en jocs a l’aula?
Hi ha interès, però sovint hi ha desconeixement, perquè costa que arribi. Un cop ho fa, és una metodologia que funciona molt bé i que té bons resultats. Se n’ha de fer més difusió perquè els resultats acadèmics són molt bons.
- El Dau expert, el Dau dels autors i el Dau històric s’han dut a terme a l’edifici de l’Institut Martí Pous. A l’exterior, s’hi ha fet el softcombat, un esport d’equip i estratègia i s’han ofert jocs de rol en viu. A l’escola Can Fabra, s’hi ha instal·lat el Dauet, un espai amb jocs dedicats a infants de 3 a 10 anys. Al pati de l’escola també hi ha hagut diferents activitats. El Dau tradicional ha tingut lloc al pati de l’Institut Vapor del Fil. Una bona col·laboració amb les escoles i els instituts del districte!
Fa anys que aquests espais educatius estan molt implicats en el Dau i sincerament, ho agraïm moltíssim. El Dau sempre necessita més espai i aquests centres sempre estan disponibles a l’hora d’oferir-nos les seves instal·lacions. És gratificant.
- Què és el que més t’ha sorprès de l’edició d’enguany?
Les ganes de la gent. També ha funcionat molt bé el Dau expert, i la col·laboració amb l’institut Martí i Pous ha anat de meravella. Em consta, a més, que les escoles del districte estan encantades.
- El 18 de novembre es van lliurar els premis DAU Barcelona al SAT! Sant Andreu, un altre equipament molt rellevant per a la vida cultural del districte.
Per a nosaltres, el SAT! És molt important; celebrar els premis allà és una manera d’acostar la gala a la gent. De fet, aquest any hem aconseguit un dinamisme a la gala que ha agradat molt. De cara a l’any que ve, ens agradaria que més gent del barri pogués assistir-hi.