Fa unes setmanes va tenir lloc la primera impulsora de l’any de +Educació Sant Andreu, una iniciativa nascuda de la necessitat de fomentar l’intercanvi entre els centres escolars del territori per tal de promoure la cohesió dels diferents barris que conformen el Districte. +Educació Sant Andreu està format per mestres de les diferents escoles i representants dels equips directius. Els centres educatius que formen part d’aquest grup impulsor són l’escola Baró de Viver, l’escola La Maquinista, l’Institut Escola El Til·ler i l’Institut Doctor Puigvert. Pròximament, hi ha prevista la incorporació de l’escola Molí de Finestrelles, que de cara al curs 2024-2025 s’haurà fusionat amb l’institut Vapor del Fil.
En aquesta primera trobada es van abordar diversos temes. D’una banda, es va acordar tornar a posar en marxa les trobades intercentres, que tenen com a objectiu incentivar la relació entre els diferents centres educatius i les entitats del territori. “Tot i que abans s’havia fet el Rodajocs, els tallers de dansa per a infantil, les jornades esportives per a l’alumnat d’ESO i la pijamada, de moment, hem decidit només treballar en el Rodajocs. Farem les jornades al maig”, explica Júlia Serrasolsas, de +Educació Sant Andreu. El Rodajocs és una activitat pensada per a infants de tercer i quart de primària dels centres que participen en la impulsora.
A la reunió també es va començar a parlar de la festa de graduació del Passaport Edunauta, una eina d’aprenentatge que s’impulsa des de +Educació Sant Andreu. Es tracta d’un projecte educatiu comunitari nascut el 2011 amb la intenció de sumar esforços i possibilitats entre diferents escoles del Districte de Sant Andreu i concretament en els barris de Baró de Viver, Bon Pastor, Trinitat Vella i Sant Andreu del Palomar. El passaport s’entrega als nens i nenes i, a través de la realització d’una sèrie d’activitats programades per al curs escolar, va sent segellat. Després de fer l’activitat, l’infant rep un segell que demostra que hi ha participat. Les destinacions d’aprenentatge on es fan les activitats són museus, escoles, biblioteques, centres cívics, places, etc.
En últim lloc, es va parlar sobre la necessitat de reactivar l’Assemblea d’infants, nascuda el 2018 amb el propòsit d’incentivar la participació infantil en la presa de decisions. Els centres escolars decideixen els cursos en els quals es treballa i escullen tres representats. Aquest any l’Assemblea d’infants tindrà lloc al Centre Cívic Baró de Viver. “Aquest curs hem volgut vincular l’Assemblea d’infants amb el Passaport Edunauta per tal de promoure les activitats fora de l’escola. Tenim pensat treballar a partir de tres blocs. En primer lloc, volem que els infants es mirin el catàleg del Passaport en profunditat i que vegin quines activitats hi ha, què els agrada i què no, i què troben a faltar o què creuen que no és necessari. En segon lloc, volem que l’Assemblea d’infants faci una valoració de les activitats intercentres i veure si els ha agradat o no, i si volen dinamitzar-ho ells i elles de cara al curs vinent. Per últim, tenim una proposta en clau més institucional, ja que els volem preguntar què demanarien si tinguessin accés a una persona que treballa al Districte, què proposarien”, conclou Júlia Serrasolsas.