Programa de formació i acompanyament d’empreses i entitats per una nova organització del temps

15/01/2021 - 14:04

 

Durant el darrer trimestre del 2019 catorze organitzacions van participar en el Programa de formació i acompanyament d’empreses i entitats per una nova organització del temps, impulsat per Barcelona Activa en el marc del Pacte del Temps de Barcelona. En el que es va fer el diagnòstic de les bones pràctiques i les oportunitats de millora per assolir una gestió del temps més saludable, més igualitària i més eficient.

Entre els objectius del Pacte del temps de Barcelona, hi ha la promoció de l’adopció de models de gestió del temps més eficients, principalment per part d’empreses i organitzacions, que comporti la millora dels seus resultats i la captació i retenció del talent de les persones treballadores. Així com, impulsar la implantació progressiva de la reforma horària, assumint i compartint el repte d’arribar a l’any 2025 vivint en una ciutat que es desenvolupa amb uns horaris socials més humans i més racionals.

És en aquest sentit que des de Barcelona Activa es va impulsar el Programa de formació i acompanyament d’empreses i entitats per una nova organització del temps, amb la voluntat de capacitar als seu responsables per tal que puguin incorporar en la direcció de persones mesures de racionalització horària i de conciliació, que els hi permeti fer ús del seu temps per dedicar-lo a la seva esfera privada i social.

Es van escollir catorze organitzacions de la ciutat, a partir d’una prospecció inicial, compromeses amb la millora de la qualitat de vida laboral tot facilitant el temps de cura de les persones treballadores. Empreses i entitats que, a més a més, fossin representatives de les realitats del territori i de les diferents economies, i que pertanyessin a diferents xarxes i plataformes organitzacionals i associatives integrades a la ciutat. Aquestes organitzacions foren Aspen Pharma, Andròmines, Associació Catalana de Recursos Assistencials, Associació de professionals de la gestió cultural de Catalunya, Basetis, Consorci de Salut i Social de Catalunya, Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Institut Català d’Oncologia, IS Global, Fundación Vicente Ferrer, Las Vermudas, Sorigué, The Goood Shop i Zanah Pasteles.

El Programa va consistir en una reunió inicial de presentació que fou conjunta, en dues reunions individualitzades per cada empresa o entitat per fer el diagnòstic de les bones pràctiques que es portaven a terme i d’identificació de les oportunitats de millora, i el pla d’acció per implementar-les. Una sessió de sensibilització per al personal de cada empresa o entitat realitzada per persones especialitzades en gestió del temps i organització horària. Dues sessions conjuntes per tal de posar en comú, compartir bones pràctiques i experiències de cada empresa o entitat i fer xarxa entre elles. I en l’elaboració d’un informe final per a cada una d’elles amb tot el procés, detallant accions implementades, resultats obtinguts, etc.

Es poden resumir les bones pràctiques de totes les organitzacions participants, entre aquelles que faciliten la conciliació amb la vida privada i la social, jornades compactades i/o flexibles, àpats en horaris saludables, bossa d’hores i les que possibiliten el teletreball i regulen el dret a la desconnexió digital. Les que estableixen mesures d’eficiència, planificació i racionalització, reunions operatives, comunicació eficient, direcció per objectius per evitar el presencialisme.

Entre els beneficis d’aquestes bones pràctiques es van identificar millores en la competitivitat i la productivitat, en el compromís i la confiança de la plantilla amb l’empresa o entitat, en la retenció de talent, i en la salut i clima laboral. Millores en la qualitat dels processos i els productes, en la presa de decisions,en la innovació tecnològica i la transició digital, etc. D’altra banda, les mesures redueixen l’absentisme, la sinistralitat, han reduït l’estrès i els errors, han evitat el presentisme, etc.

El Programa, iniciat el 2019 i desenvolupat durant el 2020, va concloure el passat 2 de desembre amb una sessió final conjunta, en la que les diferents entitats i empreses van poder compartir les seves experiències resultants de la implementació de les oportunitats de millora identificades, i de l’actual situació derivada de la pandèmia. Totes van agrair el suport rebut remarcant que els hi va permetre fer front a les urgències del primer confinament d’una manera més eficient. Des del Pacte del Temps de Barcelona s’agraeix el seu compromís envers una organització del temps més saludable, igualitària i eficient.