Projecte SU-MA: una oportunitat de conciliació real al CFA Trinita Vella

07/11/2022 - 16:31

Es tracta d'un dels projectes que conformen l'ADN del CFA Trinitat Vella que, des de fa ja quatre cursos, treballa per oferir possibilitats de conciliació real a les mares que assisteixen a les classes per a adults.

SU-MA. SUport + MAres. Així de senzill i així de complicat a la vegada. Aquest és un dels projectes que conformen l’ADN del CFA (Centre de Formació d’Adults) Trinitat Vella que, des de fa ja quatre cursos, treballa per oferir possibilitats de conciliació real a les mares que assisteixen a les classes per a adults.

La gènesi del projecte és fàcil d’entendre: en una aposta perquè les mares no abandonin les classes per problemes de conciliació familiar, el centre ofereix un servei educatiu als infants mentre les mares fan classe. “Aquest projecte neix de la necessitat que algú es faci càrrec de les criatures quan les mares estan a l’aula. Al centre mai hem tancat les portes a ningú qui vulgui estudiar, i si ve amb una criatura, no li volem negar aquest dret, ans al contrari”, explica l’Encarna García, directora del CFA. Aquest centre ara té uns 450 alumnes que fan classes de castellà, català, anglès, COMPETIC i formació instrumental. El SU-MA no és un servei només oferit a les mares, però el 99% de les persones que el fan servir són dones.

El funcionament és senzill: les alumnes van a classe amb els infants i mentre elles aprenen, els seus fills i filles tenen una educadora, en el mateix espai-classe, que se n’ocupa. Aquesta educadora és la Marina Pérez, que es va incorporar al CFA el desembre del 2021. El SU-MA està dedicat, sobretot a l’etapa de 0 a 3 anys i sol acollir infants que estan a casa amb les mares. “Són infants que no van a l’escola bressol i aquesta és una molt bona oportunitat per a aprendre i començar a socialitzar amb altres nens i nenes”, explica l’Anna García, de l’equip directiu del CFA.

El projecte va començar cobrint la franja de 15 a 17 h, però l’equip directiu es va adonar que les mares de la franja de la tarda (fins a les 18.30 h) també requerien aquest servei, per tant, es va ampliar. “Els horaris canvien cada any en funció dels grups”, detalla l’Encarna. Canvien els horaris i també el nombre d’infants que fa ús del servei. “No venen tots els dies, va una mica en funció de si les mares els poden deixar amb algú o no. Aquest curs encara estem configurant el servei i no podem donar números, però l’any passat vam tenir fins a 22 infants apuntats”, ens expliquen des del centre.

Bons resultats per a mares i infants

La Marina, l’educadora, explica que, sobretot, prepara activitats relacionades amb el joc lliure, ja que als grups hi ha infants de diferents edats. “A mesura que van passant les setmanes i quan ja comencem a conèixer els infants, proposo una programació més àmplia i sempre oberta a canvis. Fem moltes activitats d’experimentació, exploració, etc. I sempre lligades al calendari: activitats relacionades amb les estacions de l’any o amb les festes, com ara la Castanyada, Nadal o el Carnestoltes. El que sí que tinc clar és que no han de ser activitats rígides. La flexibilitat és clau per al bon funcionament del projecte”.

Les activitats no només es duen a terme dins l’espai-classe: també es fan sortides amb les mares i la canalla a diferents equipaments. “De vegades visitem l’escola bressol del barri, la biblioteca, la platja o algun museu; i suggerim alguna activitat conjunta”, diu l’Encarna. Aquestes activitats són molt profitoses, ja que d’aquesta manera el personal del CFA pot donar a conèixer a les mares els diferents serveis que s’ofereixen al barri i que els poden resultar d’utilitat.

Tot i que els reptes són diversos — de cara al futur es vol tenir un espai propi on els infants puguin jugar amb més espai—, els resultats parlen per si mateixos. Mares i professorat content, infants entretinguts i un espai de conciliació real. “Vinc a estudiar català i anglès a l’escola d’adults. A la meva filla li agrada molt estar amb la Marina, i quan ella no hi és, és més complicat estudiar. Gràcies a la Marina i les altres professores de l’escola, puc anar a les classes, si no, no tindria amb qui deixar-la. No tinc ni família ni amigues que se la puguin quedar aquesta estona”. Qui parla és la Mariyem Zaimi, del Marroc, una de les mares del projecte. Per a ella, el  SU-MA marca la diferència i és fonamental perquè ella pugui assistir a les classes.

“Les sessions funcionen sense problema i el professorat ens adaptem. Certament, el ritme de treball canvia, però és una experiència molt enriquidora. Es construeix un vincle molt especial amb les alumnes que porten els infants: conformem una petita família, una comunitat”, conclou l’Encarna. El projecte SU-MA promou una convivència real i una solució als problemes de conciliació que funciona. Això és molt positiu per a fomentar la continuïtat de l’alumnat i possibilita l’accés a l’escola a dones que sense aquest servei no podrien formar-se. Donar més facilitats gairebé sempre és sinònim d’èxit.


Un CFA amb ADN

El CFA Trinitat Vella va néixer el curs 77-78 amb l’objectiu d’oferir a un dels barris més castigats de Barcelona un servei d’escolarització per a adults i de qualitat. Tot i que al llarg de les dècades s’han produït canvis importants, l’ADN del centre no ha canviat: la lluita per una escola inclusiva de i per al barri continua. El projecte SU-MA és un bon exemple de la continuïtat dels ideals que van veure néixer aquest CFA a la dècada dels anys setanta.