La formació, que era d’inscripció gratuïta i que tindrà una altra edició en els pròxims mesos —segurament en format híbrid per a fomentar la inscripció de docents de fora de l’àrea metropolitana de Barcelona—, té com a finalitat abordar l’ús de l’audiovisual a l’aula per promoure els drets humans, concretament per treballar la temàtica del refugi. El material audiovisual del que es parteix són els documentals disponibles a ‘Refugi en curt‘, una eina per a centres escolars que vulguin abordar aquesta temàtica a partir de curtmetratges. “Es tracta d’una formació dirigida a professorat de primària, secundària i batxillerat, però també comptem amb persones que es dediquen al món de l’educació com monitors i monitores i directores i directores de lleure. També tenim demanda de gent que dinamitza espais informals d’educació, perquè l’audiovisual és un camp molt ampli i es pot treballar des de diferents espais, amb diferents metodologies i amb enfocaments variats”. Qui parla és Mariano Flores, d’Edualter, una de les tres entitats que conforma la plataforma ‘Refugi en curt’. “Aquest curs busca aprofundir en els materials que ofereix l’eina ‘Refugi en curt’ i aborda els materials audiovisuals disponibles com a motor per a introduir altres aprenentatges”.
‘Refugi en curt’ està conformat per un consorci: d’una banda, Edualter (Educació Alternativa) aporta la visió pedagògica dels continguts, d’altra, Sodepau, una associació de solidaritat amb vocació de transformació social i que impulsa la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Barcelona—, i per últim, l’Associació Mitjans. Xarxa d’Educadors i Comunicadors, que és una agrupació de diferents entitats que es dediquen al sector de l’audiovisual educatiu. Des del seu inici, ara fa tres anys, el projecte ha comptat amb el suport de la Diputació de Barcelona i de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona.
Què és ‘Refugi en curt’?
‘Refugi en curt’ és un projecte que consta d’una selecció de curtmetratges que aborden la migració forçada i el refugi des del punt de vista d’infants, adolescents, joves i famílies. El catàleg de curtmetratges incorpora gèneres d’animació, ficció i documental realitzats a diferents països. Tots tenen en comú l‘abordatge de temes com la justícia global, l’educació pels drets humans i l’educació per la pau. El recurs també ofereix activitats complementàries de formació i assessorament adreçades al professorat i una guia pedagògica. Actualment, a la web de Refugi en curt hi ha 17 curtmetratges disponibles per a diferents edats. “Vam començar duent a terme accions puntuals en determinades escoles. Després, i veient que funcionava, vam decidir sistematitzar-ho tot i fer un projecte accessible per a tothom. El format documental té moltes potencialitats; és com una capsa de pandora, ja que a partir del seu visionat es poden abordar molts temes. Els curtmetratges que nosaltres proposem han funcionat molt bé en espais que eren molt diferents. Per exemple, a les escoles que són poc diverses, els documentals criden l’atenció; en entorns més diversos, molts alumnes se senten identificats, perquè les procedències es fan explícites. S’han generat debats sobre qui és migrant i qui no ho és o al voltant del dret a la lliure circulació de les persones, entre d’altres. I aquest és precisament l’objectiu d’aquest projecte: que a partir del visionament dels documentals seleccionats es treballin diferents conceptes relacionats amb els drets humans a les aules. Als cursos de batxillerat, per exemple, ens agrada posar en relleu la responsabilitat dels Estats en la qüestió del refugi. És un moment ideal per a revisitar amb l’alumnat la Declaració Universal dels Drets Humans o els mecanismes de protecció d’aquests drets. Són oportunitats pedagògiques importants que s’han de saber aprofitar”, explica Mariano Flores.
A banda dels documentals i els materials pedagògics que els acompanyen, les entitats que conformen ‘Refugi en curt’ també ofereixen dinamitzacions centrades en els documentals, organització de cinefòrums i acompanyament als equips docents per tal d’ajudar els centres a què desenvolupin les competències digitals audiovisuals de manera crítica per tal que se’n faci un ús adequat i profitós.