De sobte, la Trinitat Vella s’ha convertit en un gran espai expositiu sobre la memòria de les festes populars del barri. Imatges històriques reunides per veïns i veïnes del barri al llarg de 2 anys de recerca, s’han ampliat i des d’avui decoren diferents espais del barri, que hi estan relacionats. El passat i el present es troben amb suports inusuals per a aquestes fotografies: grans cubs, parets, lones… La memòria de la cultura popular ha pres dimensions gegantines, mitjançant un projecte col·lectiu que porta la firma de l’artista visual i fotògraf Joan Tomàs – especialista en processos creatius i col·laboratius-, i que ha impulsat a través del Pla de Barris, la Taula de memòria de la Trinitat Vella, amb la col·laboració de la Comissió de Festes, l’Associació per la Recerca i la Divulgació de la Memòria Històrica de Trinitat, el Casal de gent gran, i la Biblioteca Trinitat Vella entre altres.
Tot va començar amb una crida al veïnat del barri per tal que rescatessin fotografies antigues de les festes de barri i les fessin arribar al Casal de persones grans. El resultat és una mostra amb diferents suports expositius de gran format que retrata la relació intensa entre les celebracions festives tradicionals i les reivindicacions populars en diferents moments de la història del barri des dels seus orígens, i especialment durant la transició democràtica.
Algunes de les escenes que mostren els murals, estan vinculades directament als espais a on s’han instal·lat, és a dir, en alguns casos s’ha establert una relació explícita i directa entre la façana escollida i la celebració o reivindicació representada. Així doncs, la Biblioteca, la plaça de la Trinitat, o el centre cívic del barri esdevenen amb aquesta mostra, espais expositius: En aquest sentit, el mural instal·lat a la Biblioteca té a veure amb la lluita contra les conseqüències a la zona afectada pel PERI, a on s’ubica el mateix equipament; la composició de les escales del carrer Almassora incorpora imatges de la inauguració l’any 1985 del centre cívic ubicat al costat d’aquestes escales, i a la imatge de la plaça de la Trinitat apareix l’església de la Santíssima Trinitat en una ballada de sardanes durant la festa major als anys cinquanta en aquest mateix indret.
L’exposició s’ha dissenyat com un itinerari festiu pels diferents espais del barri, i es podrà visitar fins al mes de juny.
Per altra banda, les instal·lacions tenen també una derivada digital, en format de web, a on es pot accedir a través d’un codi QR, amb informació complementària relacionada amb cadascun dels murals instal·lats. El suport digital permet descomposar les diferents fotografies i indicar els crèdits de cadascuna d’elles (autor, data, indret del barri, etc.). A la web Memòria Visual de la Trinitat Vella es pot trobar el conjunt de composicions amb el detall de cadascuna de les imatges. Totes les fotografies obtingudes per realitzar els murals provenen de la recerca Memòria Visual de Trinitat Vella, una feina de recerca i acció comunitària impulsada pel Pla de Barris que s’ha allargat més de 4 anys, i que s’ha tirat endavant colze a colze amb l’Associació per a la Recerca i Difusió de la Memòria Històrica de la Trinitat Vella, amb una dimensió col·lectiva remarcable al barri.
El fotògraf i artista visual Joan Tomàs
Barcelona, 1958. Fotògraf i artista visual. Professional des dels 24 anys després d’estudiar fotografia a Londres. Durant la seva carrera, ha fet fotografia documental, publicitat i moda, i des dels anys 90 es va especialitzar en retrat de celebritats, treballant per a revistes, discogràfiques i productores de cinema. Va realitzar les icòniques fotografies de les pel·lícules per als cartells de ‘Lucía y el sexo’ i ‘Mar adentro’. Des del 2004 realitza projectes d’art comunitari, en particular en temes migratoris, després plasmats en instal·lacions d’art urbà, a Espanya, França i Okinawa al Japó. Últimament està desenvolupant un projecte que va iniciar l’octubre de 2019 en una residència a Okinawa (Japó), en forma de llibre, exposició i el foto- concert “The Thin Place” juntament amb la cantant i compositora Francesa Fanel. El 2019 el MNAC adquireix 25 fotografies que entren a formar part de la seva col·lecció.
Joan Tomás és un fotògraf eclèctic, tant en estil com en temàtiques, sempre buscant noves formes de mostrar i utilitzar la fotografia, des de revistes fins a llibres, utilitzant instal·lacions d’art urbà, darrerament, també fent collage i experimentant amb visuals per a les arts escèniques i per a la investigació per a la creació d’un projecte escènic sobre el canvi climàtic on es fusiona el documental social amb el flamenc.