Una xarxa de trens nocturns connectarà 13 ciutats europees, inclosa Barcelona

15/01/2021 - 12:09

Un nou projecte preveu crear quatre línies de tren internacionals, que seran conegudes com a Nightjet i que inclouran una ruta que unirà Barcelona i Zuric a partir del 2024.

Les companyies ferroviàries de França (SNCF), Alemanya (DB), Àustria (ÖBB) i Suïssa (CFF) s’han unit per dur a terme un projecte que preveu crear diverses línies de trens nocturns, que arribaran a unir 13 ciutats europees, entre les quals hi ha Barcelona.

Així doncs, en els propers quatre anys es crearan diverses noves rutes que seran conegudes com a Nightjet; nom que ja reben els trens de la companyia ferroviària austríaca ÖBB que circulen de nit i que, actualment, funcionen a Àustria, Bèlgica, Alemanya, Itàlia i Suïssa.

Les dues primeres línies d’aquest nou projecte entraran en funcionament el desembre d’aquest any i uniran Viena i Munic, per una banda, i Zuric, Colònia i Amsterdam, per una altra. L’any 2022, quedaran connectades Zuric i Roma, amb parada a Milà. A finals de 2023, es preveu que quedin unides també Viena i Berlín amb Brussel·les i París. I finalment, al desembre de 2024 començarien a circular els trens directes entre Barcelona i Zuric, l’última línia prevista per ara.

L’auge dels trens nocturns a Europa

Aquest projecte tan ambiciós respon a l’augment de la demanada i l’ús dels trens nocturns a Europa. Un mitjà de transport que semblava condemnat a desaparèixer fa uns anys però que ha aconseguit ressorgir gràcies a la presa de consciència de molts usuaris, que entenen la necessitat d’apostar per una mobilitat més sostenible. De fet, l’inici de la creació d’aquestes rutes coincideix amb l’any europeu del ferrocarril (2021), que busca fomentar l’ús del tren, per ser un mitjà de transport ecològic i segur.

Un objectiu que coincideix també amb les línies mestres que la Comissió Europea va presentar el desembre passat en matèria de mobilitat, i que tenen com a meta reduir en un 90% les emissions de CO2 del sector del transport el 2050. I és que, segons les dades aportades per tirar endavant les rutes Nightjet, un viatge en tren genera deu vegades menys emissions de diòxid de carboni (CO2) per passatger que el mateix trajecte en avió.