Com funciona la Comissió de Coeducació de l'Institut L'Alzina?

29/09/2021 - 11:34

Si bé la feina que es fa des de les diferents comissions sol ser visible en moments determinats del curs escolar, els equips treballen durant tot l'any de manera transversal per tal que l'educació en valors sigui present en el dia a dia.

Si bé la feina que es fa des de les diferents comissions dels instituts i escoles sol ser visible en moments determinats del curs escolar (actuacions musicals, dies concrets com Sant Jordi, festes de barri o jornades de portes obertes), els equips de professors i professores treballen durant tot l'any de manera transversal per tal que l'educació en determinats valors sigui present en el dia a dia dels infants.

És el cas de la Comissió de Coeducació de l’INS L’Alzina, al barri de Congrés i Indians.

L’objectiu d’aquesta comissió és treballar la mediació, fomentar la cultura de pau entre l’alumnat i promoure espais més inclusius on tots i totes les adolescents se sentin a gust i segurs. A més de la feina que es porta a terme dia a dia, la Comissió de Coeducació prepara jornades concretes com el 25 de novembre (Dia contra la violència envers les dones), l’11 de febrer (Dia de la dona i la nena a la ciència), el 8 de març (Dia Internacional de la Dona treballadora), el 22 d’abril (Dia de la Terra) o el 17 de maig (Dia contra la LGTBI fòbia).

Aquest any, a més, l’INS L’Alzina participarà en el programa europeu Cut all ties, per prevenir les microviolències masclistes. També hi participen altres centres de secundària de Madrid i Milà. Els alumnes que hi intervindran activament són els de 3r d’ESO, però tot el centre se’n veurà beneficiat perquè comptarà amb una referent que els assessorarà. De la mateixa manera, aquest curs escolar, el professorat de l’INS L’Alzina es formarà en el Programa Coeduca’t del Departament d’Educació.

“L’objectiu d’aquest programa és ajudar els centres a treballar aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat de forma explícita, sistemàtica, rigorosa i respectuosa. El programa compta amb el suport de diferents departaments de la Generalitat, ajuntaments, universitats i diverses entitats expertes i de referència (…). L’objectiu final del programa és que, després de tres fases, el curs 2021-2022, tots els centres educatius de Catalunya incorporin de forma explícita, en el seu Projecte Educatiu de Centre, aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat”, es pot llegir en el projecte.

En un moment en el qual s’està produint una regressió en els drets fonamentals de la comunitat LGTBIQ, és evident que el treball per a la inclusió pren més rellevància que mai. Avui parlem amb l’Anna Cabré Reobert, professora i membre de la Comissió de Coeducació (que durant el curs 2020-2021 va rebre el nom de Comissió Ecofeminista) de L’Alzina, per tal de saber com treballa el centre en aquest àmbit.

 

Com neix la Comissió de Coeducació i amb quins objectius ho fa?

La comissió va néixer el curs 2018-19 amb una gran assemblea d’estudiants que van convocar algunes professores impulsores. Va ser tot un èxit i des de llavors es va fer una assemblea cada dijous a l’hora del pati, dinamitzada per alguna professora de la comissió i pel dinamitzador del punt JIP de Garcilaso, amb qui també col·laborem per a la preparació de les dates assenyalades. El curs passat no va poder ser per la Covid-19, i aquest any estem pensant com organitzar-nos, perquè l’alumnat l’any passat va expressar molta necessitat de reunir-se, i al final es van autoorganitzar al marge de l’institut. Actualment la coeducació és un dels dos eixos del Pla de convivència de centre, juntament amb la Mediació-Cultura de pau, i tenim representants de coeducació al Consell escolar.

Imagino que començareu a preparar la setmana del 25 de novembre, Dia contra la violència envers les dones. Com ho porteu?

A l’assemblea decidirem les accions a realitzar i elaborarem un manifest, entre d’altres. Aquest any intentarem que l’alumnat de l’assemblea tingui estones per treballar amb el dinamitzador del punt JIP, a banda de l’assemblea.

Un dels punts conflictius, ja que no són massa inclusius, són els patis. Com treballeu per tal de trencar dinàmiques sexistes?

L’any passat vam introduir altres jocs alternatius a la pilota, sobretot al futbol a 1r i 2n d’ESO: cordes, jocs de cartes, pilotes toves per altres tipus de jocs. Hem de seguir treballant en això, sobretot en els patis de 3r i 4t. A les tutories també es treballa i alguns patis estan dinamitzats pel Punt JIP.

També participeu en la taula LGTBI de Sant Andreu. En què consisteix? Com hi contribuïu?

La taula LGTBI de Sant Andreu agrupa diferents entitats i equipaments del districte i es va constituir també el 2018. Vam participar en algunes trobades per informar-nos i poder treballar plegades. A part que en la nostra comissió creiem que en la coeducació la mirada LGTBI és indispensable, vam començar a tenir alumnat trans* i a voler fer canvis a l’institut, com la unificació dels lavabos, i a voler participar en la transformació del districte. D’ençà que va començar la pandèmia i que van deixar de fer reunions que ens hi hem desvinculat sense que fos la intenció. Un dels objectius d’aquest any és tornar-nos a vincular.

Dius que treballeu en una unificació dels lavabos sense separació de sexes. Com va?

La unificació dels lavabos de la planta baixa es va fer l’any 2019 amb un acompanyament a l’alumnat des de les tutories. Des de llavors han funcionat molt bé. És veritat que en els altres pisos els lavabos encara estan separats, i tenim debat de si cal mantenir espais on part de l’alumnat se senti més segur o a la llarga anar-los unificant tots. Els lavabos del professorat són mixtes.

Com veieu des de la Comissió la regressió en els drets fonamentals en determinats sectors de la societat i com es lluita contra l’exclusió l’estigma?

Realment és preocupant com, mentre la societat va avançant, algunes persones i grups van enrere, i segons com es radicalitzen. Com a comissió d’un centre educatiu no creiem en una millor manera de revertir això que amb educació. Cal visibilitzar molt per trencar la cisheteronormativitat, treballar per erradicar la violència i evidenciar i tallar els micromasclismes del dia a dia en els que hem crescut i fins ara havíem assumit com a normals. Però som optimistes. El canvi ja no hi ha qui el pari!