La transformació de l’avinguda Meridiana no s’atura. Aquesta setmana han començat les obres per reurbanitzar un nou tram de la via, el comprès entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II. A més, el Govern municipal està avançant amb la concreció del projecte executiu per estendre la reurbanització de l’avinguda des de Felip II fins a Fabra i Puig. Així doncs, la conversió de la Meridiana en un eix ciutadà amb més verd i més espai per al vianant i la mobilitat sostenible segueix fent passos endavant i s’estén cada vegada més. L’objectiu és que cada vegada més veïns i veïnes deixin de patir l’efecte barrera i la fractura que suposava la Meridiana com a gran autopista urbana i passin a gaudir d’un espai públic més humà i acollidor.
El mandat passat es va donar el tret de sortida a la remodelació en el tram que va de la plaça de les Glòries al carrer de Mallorca. Era l’inici d’un procés que va continuar amb els treballs entre Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill, acabats l’estiu passat. La renovació de la Meridiana ja s’ha completat a tot el traçat de Sant Martí, i ara entra de ple a Sant Andreu.
Des d’aquest dilluns ja hi ha en marxa les obres en el nou tram Navas de Tolosa-Josep Estivill fins a Felip II, on es donarà continuïtat a la secció de la nova Meridiana. Hi haurà dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i es destinarà íntegrament als vianants per millorar el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central. Paral·lelament, s’estan redactant els avantprojectes per reurbanitzar i millorar tant la plaça com els jardins.
El nou espai per a vianants de Navas és un dels eixos de transversalitat que s’han identificat a la Meridiana. Són zones que concentren una major densitat de vianants i ciclistes i, a la vegada, tenen un gran potencial de connexió entre els barris. Avui dia ja n’hi ha un de fet a la cruïlla amb els carrers d’Aragó-Rogent-Sèquia Comtal, que cus l’antic eix del Clot i el Camp de l’Arpa del Clot, i se’n projecta un altre al barri de la Sagrera, a l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa; i també al barri de Sant Andreu, a l’altura del passeig de Fabra i Puig.
Les obres comptaran amb un pressupost de 7,83 milions d’euros, i es preveu que estiguin enllestides a l’estiu de 2023.
Dilluns es van iniciar treballs previs que inclouen, entre altres tasques, l’eliminació de la mitjana i les illetes centrals, i la supressió d’un carril per banda es farà la setmana vinent: la nit de dimecres 30 es traurà el del sentit sortida de la ciutat i la nit del dijous 1, el del sentit entrada.
Per informar de l’inici d’obres, l’Ajuntament ha dut a terme diverses accions. S’ha celebrat una sessió informativa amb els comerciants i una altra amb el veïnat i entitats, s’han distribuït avisos d’escala i cartes informatives per totes les porteries del tram de l’avinguda i s’han col·locat dues torretes informatives, cartells d’obra i lones. A més, els itineraris provisionals per a les bicicletes quedaran senyalitzats mentre durin les obres, i quan es facin puntualment treballs d’asfaltatge que desviïn línies de bus se n’informarà puntualment a les parades i a l’interior dels vehicles de les línies afectades.
El següent tram, fins a Fabra i Puig
Pel que fa a la continuació de la reforma, el Govern municipal ha estat treballant els últims mesos el projecte executiu dels treballs entre Felip II i Fabra i Puig i ha fet reunions amb les associacions veïnals, comerciants i entitats. En les properes setmanes s’acabarà de tancar per dur-lo a aprovació inicial al gener a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de cara a tenir-lo aprovat definitivament aquest mandat i poder estar en disposició de començar obres el mandat següent, a continuació del tram en obres actualment.
En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, les voreres s’ampliaran i hi haurà més arbrat i parterres.
El canvi de model de la Meridiana
El canvi que haurà viscut la Meridiana amb el conjunt de les obres fetes entre el mandat passat i l’actual serà molt important. Des de la plaça de les Glòries fins a Felip II s’haurà actuat al llarg de 1,7 km de l’avinguda, que suposaran fins a 94.000 m2 de superfície renovada. I s’haurà guanyat uns 560 arbres nous i uns 10.000 m2 de parterres i espècies arbustives. La inversió total haurà estat de 28,4 milions d’euros, dels quals sis provenen dels fons Next Generation, de manera que els objectius de la transformació són avalats per la Unió Europea.
Les actuacions fetes fins ara ja han permès reduir el trànsit en uns 17.000 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 30.000 i 32.000 cotxes per sentit, i l’any passat i aquest n’hi circulen uns 23.500 per banda.
La transformació de la Meridiana se suma a les actuacions fetes o en marxa a la plaça de les Glòries i entorns, el carrer Gran de Sant Andreu i l’avenç de les obres de les estacions de la Sagrera i de Sant Andreu, el Pont de Santander i les urbanitzacions del seu entorn. Totes elles demostren un compromís clar del Govern municipal amb aquests barris.