L’Ajuntament ha iniciat les obres de connexió del carrer de la Madriguera amb la Via de Bàrcino, a més de l’adequació de l’espai lliure que queda a l’entorn – des de la banda oest de la Ronda de Dalt, a l’altura de l’Institut Josep Comas i Solà, fins al carrer del Tossal- un àmbit inacabat de la punta sud del barri de La Trinitat Vella, al districte de Sant Andreu.
Aquesta intervenció generarà una nova mobilitat respecte a la sortida dels vehicles, afavorint la circulació per l’interior d’aquest sector del barri. El carrer de la Madriguera és actualment un carreró sense sortida, i la seva obertura permetrà equilibrar la circulació de vehicles als carrers perimetrals del barri.
En paral·lel, es realitzaran millores d’urbanització a l’àmbit situat en tota la franja situada entre la Ronda de Dalt i la Via de Bàrcino, així com als espais situats a l’entorn immediat del carrer de la Madriguera. Aquestes tendiran a reduir el nombre de vehicles aparcats per a poder augmentar la qualitat de l’espai urbà amb nou arbrat, més mobiliari urbà o voreres més amples.
Així, per exemple, la zona verda proposada a la cantonada amb la Via de Bàrcino acabarà de donar continuïtat als recorreguts perimetrals del barri amb el teixit urbà de l’interior.
Per tant, l’actuació afectarà positivament a la Via de Bàrcino, la qual funciona com a vial perimetral del barri, ordenant diverses entrades des de la Ronda de Dalt i des de l’avinguda Meridiana. També, cal destacar que a la part inferior del barri s’hi troben diferents equipaments i zones verdes, així com la parada de Metro de Trinitat Vella, així que la connexió i accés amb aquests espais millorarà.
El mobiliari urbà s’instal·larà en el nou sobreample de la vorera oest de Via de Bàrcino, on es podran trobar cadires i bancs o aparca bicicletes, entre altres millores. A més, en aquesta intersecció s’hi col·locarà un faristol metàl·lic que recordarà amb text i imatges el Rec Comtal, tot recuperant la memòria històrica d’aquella via d’aigua actualment desapareguda sota les noves urbanitzacions del barri.
Pel que fa a l’aparcament de vehicles, en el cas del carrer de la Madriguera, que ara mateix té un sistema d’aparcament trimestral alternatiu a ambdues bandes del carrer, es modificarà i quedarà definit permanentment en el costat muntanya del carrer. D’altra banda, el carrer guanyarà en verd, ja que s’hi plantarà diverses unitats de lledoners i acàcies de Constantinobla. Per últim, se suprimirà la xarxa elèctrica aèria i es convertirà en línia soterrada.
Les obres de millores engloben una superfície total de 731 m² i es preveu que la duració de les obres s’allargui fins el febrer del 2022. Aquesta intervenció està cofinançada amb el fons europeu de desenvolupament regional FEDER, en el marc de l’EDUSI Eix Besòs, i impulsada per l’Institut Municipal d’Urbanisme, i suposa una inversió de 841.000 €.
Afectacions al trànsit i al transport públic
L’actuació de les obres d’urbanització i obertura del carrer de la Madriguera amb la via de Bàrcino ha provocat un tall del trànsit de vehicles en aquesta intersecció, entre els carrers del Tossal i de la Foradada, i només es permet l’accés a guals i veïnat.
El transport públic també s’ha vist afectat, concretament les línies d’autobús 11 i V31 en el tram entre les parades 0453, 0977 i 2630, que queden anul·lades. Durant el tall de la via de Bàrcino, del 19 de juliol al 22 de novembre, aquestes línies es desvien per l’entrada existent al nus de la Trinitat i la sortida 1 per anar a les terminals de línia de la carretera de Ribes. Per la seva banda, el recorregut dels busos interiors, és a dir, les línies 126 i 127, no queden alterat.
Protegim les escoles del barri
En paral·lel a les obres del carrer de la Madriguera també s’ha actuat en dos centres escolars del barri per implementar el projecte Protegim les escoles. Les intervencions a l’escola Rec Comtal i a l’escola Ramon Berenguer, aquesta última justament situada a la Via de Bàrcino, finalitzaran al llarg d’aquesta setmana.
Els treballs han estat principalment de pintura, de col·locació de mobiliari urbà i d’adequació de l’espai. Els nous espais que es creen permeten pacificar l’entorn escolar, implementant una millora dels seus accessos i espais immediats, augmentant els espais de trobada i incrementant la seguretat viària.