Disminueix el grau de satisfacció vital dels infants després de la pandèmia

26/08/2022 - 12:33

Els infants de 10 i 11 anys de Barcelona estan menys satisfets amb la seva vida en global que abans de la pandèmia: s’ha passat d’una puntuació de 9 sobre 10 l’any 2017 a un 8,7 sobre 10 l’any 2021. Així es desprèn de l’Enquesta de benestar subjectiu de la infància a Barcelona, que s’ha realitzat a 5.000 nens i nenes de 58 escoles per part de l'Institut Infància i Adolescència, per encàrrec de l'Ajuntament. . En aquesta edició s’han incorporat noves preguntes relacionades amb l’ús del mòbil, els espais públics o el sentiment de soledat, entre d’altres.

Un 60% dels infants de 10 i 11 anys de la ciutat estan molt satisfets amb la seva vida (el 69% abans de la pandèmia), la resta tenen un nivell de benestar que no és el desitjable ni l’esperable en aquestes edats: el 30% diu que està bastant satisfet (el 23% abans de la pandèmia) i el 10% diu que està poc o gens satisfet (el 8% abans de la pandèmia).

La satisfacció global amb la vida està condicionada per la vivència de certes experiències en la vida quotidiana, algunes de les quals s’han vist limitades durant la pandèmia, com per exemple la relació amb els amics i amigues, així com fer activitats divertides a l’aire lliure i en contacte amb la natura.

Diferències segons l’edat, el sexe i el context econòmic

Els infants es mostren menys satisfets amb la seva vida a mesura que es fan grans: als 11 anys hi ha un 18,3% menys d’infants molts satisfets amb la seva vida que en el grup dels 8 i 9 anys (el 59,9 % davant el 75,2%).

Pel que fa al sexe, l’any 2021 hi ha gairebé el doble de nenes poc o gens satisfetes que de nens (12,9% i 7,4%, respectivament). A més, les diferències en funció del context socioeconòmic s’han eixamplat: entre els infants que creixen en contextos econòmicament desafavorits hi ha més infants poc o gens satisfets amb la seva vida que entre els infants de contextos més afavorits (12,8% i 8,9%, respectivament), i l’any 2017 aquesta diferència era menor (9% davant del 7%).

Canvis en els àmbits de la vida després de la pandèmia 

L’àmbit menys ben valorat pels infants de 10 i 11 anys de la ciutat continua sent la quantitat de temps lliure disponible (menys del 50% d’infants n’estan molt satisfets). L’autonomia personal i l’escola adulta continuen estant entre els aspectes menys valorats pels infants (menys del 65% d’infants n’estan molt satisfets). L’any 2021 s’han afegit dos àmbits més als menys valorats: els companys de classe (el 54,8% dels infants n’estan molt satisfets) i la vida al barri (el 55% d’infants n’estan molt satisfets).

Noves tecnologies, soledat, espai públic i preocupacions socials

Gairebé la meitat dels infants de 10 i 11 anys de Barcelona ja tenen telèfon mòbil propi (47,5%) i en fan un ús intensiu o, fins i tot, problemàtic, ja que a un 75,4% els resulta difícil deixar-lo d’utilitzar.

També és destacable que un 12,5% dels nens i nenes de 10 i 11 anys se senten sols habitualment. El nombre de nenes que se senten soles sempre o molt sovint és superior al nombre de nens (un 15,5 % davant d’un 9,8%). D’altra banda, hi ha gairebé el doble d’infants que se senten sols sempre o molt sovint entre els que creixen en contextos econòmics alts (un 16,9% davant un 9,1%).

Pel que fa als espais a l’aire lliure, els infants pensen que no disposen dels espais a l’aire lliure que voldrien, menys de la meitat dels nens i nenes estan molt satisfets amb els espais a l’aire lliure del barri i la ciutat (46,3%), mentre que el 33,1% ho està bastant, el 12,9% poc i el 7,8% gens. Aquest és un àmbit específic on la satisfacció disminueix amb l’edat.

Pel que fa a les preocupacions socials, cal subratllar l’àmplia consciència que tenen els nens i nenes sobre els problemes per al futur del món. Més del 75% dels infants de 10 i 11 anys estan preocupats pels temes de l’agenda local i internacional: el 53% es mostren totalment preocupats per la contaminació i el canvi climàtic i el 49% per la manca d’aigua, aliments i energia.

Les dades que recull l’informe serviran com a base dels tallers participatius a les escoles en què els nens i nenes cointerpretaran els resultats de l’enquesta, faran propostes per millorar el seu benestar i actualitzaran l’Agenda dels infants, en el marc del programa de recerca i participació Parlen els nens i nenes.