Fa un any i com a resposta a una petició veïnal que havia recollit 500 firmes, després d’examinar els resultats d’un estudi de l’impacte del trànsit rodat a la zona, l’Ajuntament de Barcelona començà unes obres de pacificació del carrer de Ballester a la cruïlla amb l’avinguda de la República Argentina. L’objectiu era evitar que el trànsit rodat utilitzés el carrer de Ballester com a drecera per arribar a la ronda del General Mitre, ja que l’estudi va revelar que més de 5.500 vehicles, alguns de gran tonatge, circulaven diàriament pel carrer i la majoria per sobre del límit de velocitat establert (30 km/h).
Com a primera mesura d’urgència es va eliminar el cartell que senyalitzava el carrer com a drecera per accedir a la ronda de General Mitre des de l’avinguda de República Argentina i des de Gràcia. També es va prohibir l’entrada de camions de gran tonatge al carrer i finalment es va instal·lar una vorera passant a l’avinguda de la República Argentina amb el carrer d’Escipió i una cruïlla elevada entre els carrers de Ferran Puig i d’Escipió. A més, es va canviar el sentit dels carrers de Ballester i d’Escipió entre l’avinguda de la República Argentina i el carrer de Ferran Puig.
Ara, amb aquesta nova intervenció és completa el projecte de reforma per garantir el bon ús del carrer. Les obres consistiran en l’execució d’una secció de plataforma única a tot el carrer millorant substancialment l’accessibilitat pels vianants, alhora que s’incorpora arbrat viari, amb punts de llum a vorera, transformant totalment la naturalesa del carrer. A més, les cruïlles amb els carrers perpendiculars seran a nivell, així com la trobada amb la vorera de la República Argentina i de la Ronda del General Mitre.
A nivell d’instal·lacions, es renovarà completament l’enllumenat públic, es subsanaran les deficiències detectades a la xarxa de clavegueram i s’executaran els embornals escaients. Es soterraran els cablejats aeris i s’incorporarà la corresponent xarxa de reg pel nou arbrat.
D’altra banda, el fet d’eliminar l’estacionament dóna l’oportunitat de lliurar tot l’espai pel vianant, amb un trànsit pacificat, esdevenint un carrer més accessible per a tots els usuaris de la via.
Als extrems del carrer s’instal·laran punts de llum multiprojectors singulars de diferents alçades per a assenyalar la singularitat de la transició entre una via pacificada i dues vies bàsiques, alhora que contribueixen a assolir els nivells lumínics desitjats.
Les places reservades per a PMR, la reserva de l’hotel i els contenidors de neteja es traslladaran a carrers propers.
L’execució de les obres definides implica realitzar l’enderroc dels paviments de voreres i calçada, encintants i guals. Alhora, es retiraran els punts de llum actuals (i el cablejat elèctric associat) i els elements urbans i senyalització vertical existents. Cal destacar que els accessos als habitatges romandre en servei, amb un ample hàbil de pas per veïns i usuaris.
Està previst que les obres s’executin en 3 trams i en un termini total de 9 mesos.
Actualment, el projecte es troba en fase d’exposició pública fins al 19 de juliol de 2021 i els veïns i veïnes que ho desitgin podran consultar-lo i formular-hi les al·legacions pertinents.