Resum d’obres a l’espai públic del districte de Sarrià - Sant Gervasi el primer semestre del 2024

09/07/2024 - 10:10

Durant el primer semestre del 2024, el districte de Sarrià - Sant Gervasi ha estat escenari d'importants obres destinades a millorar l'espai públic i l'accessibilitat per a vianants i veïnat.

Les actuacions abasten diverses àrees, des de la renovació de jardins fins a la construcció d’infraestructures de transport.

Millora d’àrees de joc infantil i d’entorns escolars

Un dels projectes destacat ha estat la millora dels jardins de Mercè Rodoreda, en el marc del Pla Endreça. Les actuacions han inclòs la renovació i ampliació de l’àrea de joc infantil, amb la incorporació de jocs inclusius, i de la zona d’esbarjo per a gossos. També s’ha renovat el mobiliari urbà i l’enllumenat, i s’han estabilitzat els talussos. La remodelació ha permès fer l’espai més accessible.

A més, han finalitzat les obres de pacificació als voltants de l’Escola Decroly i del Col·legi Canigó, ubicats als carrers del Vendrell i del Cister. Els entorns escolars s’han pacificat amb pintura i mobiliari tàctics, s’ha creat un nou pas de vianants i s’ha ampliat la vorera. També s’hi ha instal·lat nou mobiliari urbà, incloent-hi dos aparcaments de bicicletes i quatre jardineres.

Arribada de les línies 9 i 10 de metro al districte

Des de gener del 2024, s’ha tallat totalment la circulació al carrer de Mandri entre el passeig de la Bonanova i el carrer de Bigai per les obres de construcció de la futura estació de metro. Aquesta interrupció, que es mantindrà aproximadament fins al setembre del 2025, dona continuïtat al projecte de construcció de les línies de metro L9 i L10, promogut pel Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya.

També al gener, es van iniciar les obres d’ampliació de la línia 8 dels FGC Llobregat-Anoia , per prolongar la línia fins a l’estació de Gràcia (a la plaça de Gal·la Placídia), i connectar-la amb la línia del Vallès. Amb un pressupost de 300 milions d’euros i un termini d’execució d’aproximadament cinc anys, el projecte inclou la creació d’un nou túnel de quatre quilòmetres de llarg i tres noves estacions, a més de reformar-ne dues existents.

Actuacions a Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes

Pel que fa als barris de muntanya, l’actuació principal es va iniciar el febrer i va consistir en l’arranjament, la repavimentació i la senyalització de deu carrers de la zona de les Planes per millorar la seguretat del ferm i l’accessibilitat, tant pel trànsit privat com pel transport públic. Amb una inversió de més de 952.000 €, les obres es van dividir en dos àmbits: el sector Rectoret, amb sis vials, i el sector Baixador, amb quatre. L’última d’aquestes actuacions, al carrer de Baladre, va finalitzar la primera setmana del juny.

També durant el juny s’ha arranjat la passarel·la de la carretera de les Aigües, el pas superior de vianants sobre la carretera de Sarrià a Vallvidrera, a la cruïlla del camí del Carlet. Els treballs han inclòs la retirada total del paviment i la col·locació d’un  de nou que comprèn una àrea de 576 m².

En aquest primer semestre de 2024 també s’han instal·lat 22 tancats per protegir els contenidors dels senglars als barris de muntanya, que se sumen als tres que ja es van col·locar com a prova pilot l’any 2022.

A més s’ha portat a terme una nova campanya d’estabilització de talussos per evitar esllavissades i despreniments, tot reforçant la seguretat. Entre el febrer i el març s’ha actuat al carrer de Madame Butterfly, al camí del Pantà i al carrer Major del Rectoret.

Al febrer es van iniciar les tasques forestals al Baixador de Vallvidrera, que van incloure la tallada i retirada d’arbres afectats per la sequera i per la plaga de Tomicus, a més de la implementació de mesures de bioenginyeria per reforçar els talussos.

Finalment, a les Planes està en curs la reurbanització del carrer d’Orellana, que s’estén des del número 39 fins a la plaça de la Tulipa, i es preveu que acabi al desembre. Les obres inclouen la renovació del paviment, l’estabilització dels talussos, el soterrament de les línies de serveis aèries existents i la millora de la xarxa d’aigua potable. S’hi està creant una plataforma única per diferenciar la zona de calçada de la zona reservada a vianants mitjançant l’ús de diferents colors i textures. Així mateix, es mantenen els patrons naturals del drenatge per assegurar una gestió eficient de les aigües pluvials, i s’incorporarà nou mobiliari urbà i enllumenat per millorar l’accessibilitat i la seguretat dels vianants.

Pacificació del Farró

A principis de març, va començar el projecte escollit als Pressupostos Participatius per pacificar el trànsit i millorar l’accessibilitat al barri del Putxet i el Farró. Es tracta d’un conjunt d’intervencions a la zona del Farró que s’emmarca entre el carrer de Balmes, la ronda del General Mitre, l’avinguda de la Riera de Cassoles i la Via Augusta. S’ha intervingut a dotze cruïlles i a la plaça de Sant Joaquim, amb l’objectiu de guanyar un espai públic més segur i saludable, amb prioritat per a vianants, i amb menys soroll i contaminació, per afavorir les relacions socials.

Més obres als barris

Amb l’objectiu de millorar l’accessibilitat i la seguretat, durant la primavera s’ha fet actuacions als jardins de la Tamarita per estabilitzar els talussos.

També es van fer actuacions de neteja i pintura al túnel de la plaça de Borràs, que  comunica la Via Augusta amb la ronda de Dalt i els túnels de Vallvidrera. Els treballs van abastar una superfície de 8.000 m2.

Per últim, aquest primer semestre, han finalitzat les obres del nou col·lector de sanejament als entorns del Torrent dels Arcs. L’actuació ha suposat una millora substancial del clavegueram de la zona de muntanya, que forma part de la xarxa Natura 2000 de la Serra de Collserola, i ha contribuït a la regeneració ambiental dels entorns del torrent, al barri de Sarrià. S’emmarca dins del Pla Director Integral del Sanejament de la ciutat de Barcelona (PDISBA), que té com a objectiu adaptar el sistema de clavegueram i drenatge als efectes del canvi climàtic.