Ordenança fiscal relativa a la taxa per aprofitament especial del domini públic derivat de la distribució a destins finals indicats pels consumidors de béns adquirits per comerç electrònic (business to consumer, B2C)

El creixement del comerç electrònic propiciat per les grans operadores especialitzades en els darrers anys ha tingut un fort impacte en l'activitat econòmica de Barcelona i, per satisfer-lo, s'ha incrementat el trànsit rodat amb un alt percentatge d'ocupació del domini públic local.

La utilització del domini públic amb aquesta finalitat genera congestions en el trànsit urbà, més contaminació i distorsiona la competència amb el comerç de proximitat, que és el que afavoreix la convivència, l'ocupació que no es deslocalitza i la seguretat dels carrers. A més, aquest fenomen es produeix quan el govern de Barcelona està adoptant mesures en sentit contrari, dirigides a enfortir la cohesió social a tots els barris, incrementar els espais lliures de trànsit, apostar pels carrils bici i afavorir els desplaçaments a peu de la ciutadania i dels visitants. Aquest aprofitament del domini públic mitjançant la distribució massiva de mercaderies des de punts d'origen externs a Barcelona, es realitza sense cap mena de retorn ciutadà, per part d'operadors que obtenen uns beneficis econòmics que no estan gravats per la hisenda municipal, en clar avantatge respecte als comerciants i veïns de la ciutat, que sí que contribueixen a la despesa pública a través dels seus tributs.

Atès l'anterior, resulta palesa la necessitat d'introduir mecanismes fiscals, dins de l'àmbit d'autonomia tributària de què disposa l'Ajuntament, que permetin assolir cert retorn per a la ciutadania d'una activitat que està esdevenint cada cop més rellevant a la ciutat i d'una forma accelerada a partir de la pandèmia per la COVID-19.

És per això que es proposa l'establiment d'una nova taxa sobre grans empreses que gravi l'aprofitament del domini públic derivat de la distribució a particulars dels productes adquirits per comerç electrònic (B2C).

Consulta pública prèvia

D'acord amb allò que estableix l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es va dur a terme una consulta pública, amb caràcter previ a l'elaboració del projecte normatiu, per recollir l'opinió dels ciutadans i organitzacions més representatius potencialment afectats per la futura norma.

La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar adient, van poder remetre les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el document informatiu que s'inclou, entre el dia 29 de juliol i el dia 21 de setembre de 2022.

Aprovació del projecte normatiu

L'Ordenança fiscal relativa a la taxa a grans operadores especialitzades per l’aprofitament del domini públic derivat de la distribució a particulars de béns adquirits per comerç electrònic (B2C) és una iniciativa normativa exercida per la Comissió de Govern, de conformitat amb els articles 16 a) i 27 de la Carta municipal de Barcelona.

Després que la Comissió de Govern aprova el projecte normatiu, els grups polítics municipals que no han presentat el projecte o no hi han donat conformitat disposen d'un termini de quinze dies per presentar-hi esmenes.

Aprovació provisional

L'Ordenança reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic derivat de la distribució a destins finals indicats pels consumidors de béns adquirits per comerç electrònic (Business to consumer, B2C) va ser aprovada provisionalment pel Plenari del Consell Municipal, en la sessió de 23 de desembre de 2022.

Informació pública

El Plenari del Consell Municipal va acordar sotmetre l'Ordenança aprovada provisionalment a informació pública durant el termini de 30 dies, entre el 28 de desembre de 2022 i el 8 de febrer de 2023, en què es van poder presentar les reclamacions que es van considerar oportunes.

D’acord amb el que disposa l’article 18 de la Llei d’hisendes locals, tenen la consideració d’interessats, a l’efecte de reclamar contra l’acord provisional:

  • Els que tinguin un interès directe o estiguin afectats per aquests acords.
  • Els col·legis oficials, cambres oficials, associacions i la resta d’entitats legalment constituïdes per a vetllar pels interessos professionals, econòmics o veïnals, quan actuen en defensa dels que els són propis.

Aprovació definitiva

Incorporades, si ha estat escaient, les al·legacions presentades durant el període d'informació pública, la Comissió d'Economia i Hisenda va dictaminar la proposta d'aprovació definitiva, i l'Ordenança es va sotmetre al Consell Plenari per a la seva aprovació definitiva.