Racionalització d'horaris

ORGANITZACIÓ I USOS DEL TEMPS

Com a entitat que aglutina professionals que tenen cura de les persones no pot deixar de banda un dels aspectes fonamentals que aporta benestar, la gestió del temps. Avui en dia amb el ritme trepidant que duem, el temps és un bé escàs i com a tal hem de saber gestionar-lo de la millor manera per poder treure-li el màxim profit i rendibilitat emocional. És important poder fer una redistribució equitativa diària del nostre temps en salut, cura de la llar i la família, professió, cultura i oci, etc. Anomenem diària perquè sovint distribuïm les tasques per blocs: durant dies seguits no fem altra cosa que treballar, fem esport fins a esgotar-nos, ens empassem sis capítols seguits de la sèrie preferida i dormim una migdiada de tres hores... Aquesta distribució ni és sana ni ens dona la felicitat, hem d’aprendre a dosificar el temps que destinem a cada aspecte de la vida per gaudir més de cada moment, la qual cosa ens aportarà més beneficis.

L’objectiu és que les persones sentin que el treball no és una condemna que els roba temps i llibertat, sinó que és un espai on desenvolupar les seves habilitats i a sentir-se bé amb les tasques realitzades. Que forma part de la seva vida com la llar, les aficions o els àpats que preparem i mengem. Per això ha d’haver-hi un equilibri, perquè la sensació no sigui que estem deixant la vida només en un dels seus aspectes.

Els beneficis són evidents, a més felicitat més motivació, entusiasme, productivitat i creativitat en el desenvolupament personal i professional.

BONES PRÀCTIQUES

Fa dos anys es va fer una racionalització dels horaris. Al migdia, el COPC tancava de 14 h a 16 h, hi havia dues hores totalment perdudes i es posava el contestador automàtic quan, en canvi, a recepció hi ha havia una persona. L’hora de sortida del personal administratiu era les 19 h, per a tothom. Hi havia torns per atendre les formacions o actes del vespre/nit. Aquest horari també perjudicava als col·legiats i col·legiades, que no podien fer gestions al migdia. Vam ampliar l’atenció al col·legiat fent de 9 a 19 h sense tancar al migdia i fent torns per deixar una hora per dinar: uns entrant a les 9, parant una hora i sortint a les 18 h, i altres entrant a les 10 h, parant una hora i sortint a les 19 h. Dilluns vam allargar una hora fins les 19 h i divendres vam compactar de 8 h a 15 h o de 9 a 16 h. Més atenció, amb horari més racionalitzat.

També estem implantant el Teletreball.

NOMBRE DE PERSONES A LES QUE BENEFICIA

41 persones, sent el 100% de la plantilla.

PROCÉS D'IMPLANTACIÓ

En el cas del teletreball es van renovar els equipaments tecnològics: es van comprar eines que ens permetien realitzar la feina des de casa amb accés a tot el material necessari.

Després es va establir una prova pilot, on la Direcció del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya va realitzar una prova amb aquest nou equipament per a poder valorar l’efectivitat i fer-lo extensiu as diferents departaments que es cregués necessari.

Actualment seguim en el procés d’implementació del Teletreball als diferents departaments.

BENEFICIS OBTINGUTS

El teletreball és una bona mesura que ajuda a oferir una bona conciliació laboral i personal, ja que les persones treballadores obtenen molts beneficis d’aquesta pràctica: les hores de feina són més efectives, no es perd temps en desplaçaments, augmenta la satisfacció de les persones treballadores i això repercuteix positivament en la seva eficiència i productivitats. També augmenta la possibilitat de tenir una bona conciliació laboral al poder organitzar-se la jornada laboral com a la persona millor li vagi.

Data de la darrera actualització: abril 2021