“BCN Design Tour” mostra el millor disseny barceloní al comerç de la ciutat

Quan

25/05/2018

  • Amb una aplicació per a mòbil i un mapa imprès, Barcelona Centre de Disseny proposa una immersió en la cultura del disseny barceloní a comerços i també a hotels, galeries, i espais arquitectònics mitjançant la guia “BCN Design Tour”.

Establiments i espais que ens acosten a la cultura del disseny barceloní. Això és el que ofereix la proposta de Barcelona Centre de Disseny (BCD) amb la guia ”BCN Design Tour”. Hi podeu trobar botigues que són uns mostra del disseny barceloní. Per descomptat també hi ha hotels, bars, restaurants, showrooms, arquitectura, espais urbans i entitats.

Per comoditat, per a qui està habituat a l’ús i la consulta de tot tipus d’informació a través del mòbil, la ruta està disponible a través d’una aplicació que funciona amb els sistemes operatius IOS i Android. Està dissenyada de manera que l’accés a la informació es pugui fer tant per geolocalització com per categories, segons el tipus d’establiment, per la zona o districtes on estan situats i per èpoques o estils arquitectònics del segle XX. Un cop descarregada l’aplicació, es pot consultar offline.

Per a qui, en canvi, li agrada disposar d’un mapa imprès i emprendre l’aventura sense recórrer al mòbil, també té l’oportunitat d’accedir a una selecció d’espais. El mapa està disponible al Museu del Disseny, a les oficines de Turisme de Barcelona i a les institucions culturals, com ara museus.

Creació de rutes per la ciutat

Sigui per la geolocalització que ofereix l’app o per la situació dels emplaçaments al mapa imprès, el BCN Design Tour permet la creació de rutes per la ciutat per conèixer de prop com ha incidit la cultura del disseny en establiments i espais, per exemple en el comerç de la ciutat.

De botigues n’hi ha de tot tipus, per exemple i com podeu veure en les fotografies que s’acompanyen en aquesta pàgina, Ballut (C/Mallorca, 233), una "concept store" dedicada a la llar, decoració i complements situada en una casa dels anys 40 reformada pels arquitectes de Saeta Studio; Cristina Castañer (C/ Rosselló,230) una firma que ha dut les espardenyes a la passarel·la, amb el disseny de la botiga a càrrec de l’arquitecta Bernadetta Tagliabue; Maria Roch (C/ Laforja, 120), dissenyadora que destaca per la versatilitat i colors dels seus vestits; Punto Luz (C/ Pau Claris, 146), d’il·luminació tècnica i decorativa; i OhBo Orgànic (C/ Dr. Fleming, 15), amb una carta a base de productes orgànics i de proximitat. Les imatges són només una petita mostra d’entre moltes botigues de la ciutat on és visible l’acció del disseny, a través de l’interiorisme, de la conceptualització dels espais i de preveure la relació entre el comerç i els clients. També és possible planejar una ruta gastronòmica entre bars i restaurants, recollits als dos suports informatius.

Tant al mapa en paper com al de l’aplicació al mòbil, tots els comerços i establiments disposen d’una fitxa amb informació tant sobre la història de la botiga i els productes que s’hi venen com dels professionals del disseny que hi han intervingut. De fet, mapa imprès i aplicació es complementen l’un a l’altre.

El paper del disseny

La iniciativa va néixer el 2008 com a idea per posar en valor un patrimoni i el paper que exerceix el disseny, que per a Barcelona és un sector estratègic. Al principi, la informació es facilitava mitjançant el mapa imprès tot i que de seguida es va traslladar al terreny digital amb una aplicació que Apple va aplaudir i la va destacar com l’app de la setmana en el moment del seu llançament.

L’app conté actualment 280 referències d’espais i establiments i el mapa n’acull una cinquantena. I sempre és una mostra d’espais i establiments genuïnament barcelonins. Una forma de destacar el que només es pot trobar a Barcelona. Singularitats. Hi ha una categoria específica sobre moda (roba, complements, sabates i joieria) en la qual es mostren establiments amb productes fets per dissenyadors locals. De cara a un futur pròxim, Barcelona Centre de Disseny es planteja incorporar a l’aplicació noves possibilitats que afavoreixin una més gran interactivitat de l’usuari amb els continguts.

La presència dels establiments i espais als dos suports és responsabilitat d’un comitè editorial format per professionals del disseny, coneixedors de les tendències actuals, de l’arquitectura d’interiors i també del retail.

Just amb l’objectiu de promoure el valor del disseny en els establiments, també s’organitza anualment una presentació de casos d’èxit en la qual es convida als propietaris dels establiments, per exemple de comerços, i els dissenyadors que hi han intervingut, perquè debatin entre ells sobre com a partir d’un encàrrec professional es concep un espai amb una experiència de compra que s’ofereix als clients. És una iniciativa que pot servir com a referència per a altres comerciants.

Botiga de moda de la dissenyadora Maria Roch
OH Bo organic
Punto Luz, botiga d'il·luminació
Mapa Design Tour
Olga Castañer
Ballut decoració