Pressupostos i finances
Invertim de manera responsable
El pressupost és el reflex financer de l’estratègia i prioritats municipals, on els recursos s’assignen als principals programes i actuacions municipals.
L’Ajuntament de Barcelona ha tancat l’exercici 2023 amb els objectius financers principals acomplerts, mantenint un elevat nivell d’execució pressupostària, del 92,2%, i amb superàvit per primer cop des de la pandèmia. En concret, l’excés dels ingressos respecte a les despeses és de 51,2 milions d’euros, després del tancament amb dèficit dels darrers tres anys a causa del sobreesforç municipal per fer front als efectes de la covid-19.
La gestió econòmica municipal té l’aval de les principals agències de ràting, que de manera reiterada han destacat la fortalesa i solvència financera de l’Ajuntament. Els informes d’aquestes entitats destaquen el superàvit de Barcelona i el seu baix nivell d’endeutament, fets que possibiliten el ritme expansiu dels seus pressupostos.
Tota la gestió econòmica de l’Ajuntament, que inclou els serveis d’economia i hisenda municipal, del patrimoni municipal i de l’impuls i coordinació de les empreses, consorcis i ens que formen part del sector públic municipal, està oberta a la ciutadania a través de diferents espais web. L’objectiu és reforçar els mecanismes de transparència i fer efectius el dret a la informació, la rendició de comptes i el control ciutadà, tres eines imprescindibles per garantir el compromís amb el bon govern.
Projectes
-
Proposta pressupost 2024:
El nou projecte de pressupost municipal arriba als 3.807 milions d’euros, un 5,9% més que el del 2023. Se centra a garantir l’atenció social i el benestar de la ciutadania, impulsar la transformació dels barris i dinamitzar l’economia. -
Costos ABC:
L’Ajuntament de Barcelona ha estat dels primers a l’Estat Espanyol en incorporar el model ABC, acrònim anglès d’Activity Based Costing (Costos Basats en Activitats), com sistema pel càlcul dels costos dels serveis que presta, i que recull els costos directes propis de cada activitat finalista i els indirectes provinents de l’estructura i permet, per tant, obtenir els indicadors de costos unitaris dels diferents equipaments i serveis municipals.