Els cinc municipis metropolitans que integren la zona de baixes emissions (ZBE) Rondes de Barcelona (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat de Catalunya han acordat ampliar, durant 6 mesos més, la moratòria de la ZBE Rondes BCN per als vehicles pesants (N2, N3, M2 i M3), atenent les circumstàncies socioeconòmiques derivades de la crisi sanitària de la covid-19.
Les administracions han arribat a aquest acord després de diferents converses amb els sectors afectats.
La crisi econòmica persistent ha dificultat la renovació del parc de vehicles pesants i altres tipus de vehicles singulars que, per les característiques específiques de personalització o adaptació a un servei concret, tenen un cost d’adquisició més alt que altres tipus de vehicles o uns terminis de fabricació més llargs.
La voluntat és seguir acompanyant la ciutadania i els diferents sectors econòmics en el procés de recuperació.
Nous terminis
L’acord per allargar 6 mesos més cadascuna de les moratòries vigents actualment deixa les moratòries en la situació següent:
- Camions i autocars petits (vehicles N2, N3 i M2), la moratòria s’amplia 6 mesos a comptar des del final de la moratòria vigent, és a dir, fins a l’1 de gener de 2022. La moratòria inicial acabava l’1 de juliol de 2021.
- Autocars de transport col·lectiu (vehicles M3), la moratòria s’amplia 6 mesos a comptar des del final de la moratòria vigent, és a dir, fins a l’1 de juliol de 2022. La moratòria inicial acabava l’1 de gener de 2022.
La ZBE continua creixent
L’àrea metropolitana de Barcelona ha estat pionera en la implantació de la ZBE i continua treballant en el desenvolupament d’altres mesures per prevenir la contaminació de l’aire.
L’aprovació aquest mes de maig de la nova Llei del canvi climàtic i la transició energètica obliga totes les ciutats d’Espanya de més de 50.000 habitants a establir zones de baixes emissions urbanes, com a mesura essencial per millorar la qualitat de l’aire, abans del 2023, a més de fomentar decididament els desplaçaments sostenibles a peu, en bicicleta i en transport públic.