El volum, que ja es pot llegir des d’aquest enllaç, és una crònica de la Barcelona comercial del 2020, un record de l’estreta relació de la ciutat amb el seu comerç, i sobretot, un reconeixement i un homenatge als i a les comerciants de la ciutat en què es recullen testimonis de les diferents tipologies de comerç, des del comerç essencial, als establiments dels mercats, el comerç no essencial o la restauració.
Els textos del llibre han anat a càrrec de l’escriptor Rafael Prades, autor de la trilogia gastronòmica “Sabrosos bocados”, i les fotografies són de Paola de Grenet, Edu Bayer, Isaac Planella, Laura Guerrero, Martí Petit, Jordi Molet, Ronni Kurtz, Ansar Naib, Marc Lozano, Vicente Zambrano González Pepe Navarro, Florian Hofmann; Rhiannon Elliott, Tatiana Zhukova i Vicente Zambrano González.
Durant l’acte de presentació, que es pot recuperar en vídeo aquí, el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, ha remarcat que “els últims mesos han estat el millor exemple de com la solidaritat, la tenacitat i la resiliència poden actuar com a palanca de canvi, i els comerciants i restauradors són un exemple i un model en el qual la ciutat s’emmiralla. És el model dels mercats municipals, en tot moment oberts per garantir el subministrament de productes bàsics a la ciutadania; el del petit comerç, que ha adaptat els seus serveis a les noves necessitats de veïns i veïnes; el de bars i restaurants, essència d’una manera de ser, oberta i mediterrània, que han fet seves totes i cadascuna de les mesures aprovades per preservar la salut quan aquesta ha esdevingut prioritària.”
També durant la presentació de la publicació, Rafael Prades, autor del llibre, ha explicat que “Barcelona no es pot explicar sense el seu comerç ni la seva restauració”, i ha assegurat que “la publicació és rellevant perquè tenir memòria permet avançar”. Alhora, Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, ha recordat que “tothom treballa intensament per tal de recuperar l’activitat i el dinamisme característic de Barcelona”. Per la seva banda, Pròsper Puig, vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, ha recordat la importància durant tota la pandèmia de l’associacionisme comercial i dels gremis, que es van encarregar d’acompanyar els petits i mitjans comerciants de la ciutat. Per últim, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, ha apuntat que “cal aprofitar eines com la digitalització per sortir reforçats d’un escenari que esperem no haver de tornar a viure mai més”.
Barcelona, una ciutat de comerç
Barcelona compta, segons el cens de comerç de 2019, amb més de 61.000 establiments comercials. Des del mateix inici del confinament arran la pandèmia, el març de 2020, el comerç essencial ha garantit l’abastiment de tothom i el funcionament de la vida quotidiana en els moments més durs del confinament. Per la seva banda, el comerç no essencial, com també la restauració, ha expressat la seva tenaç voluntat de mantenir la seva activitat, amb la complicitat del veïnat, i de superar la crisi. En tots dos casos, i per raons diferents, ha estat un any difícil que el llibre “Comerç de Barcelona. Sempre a prop” vol recordar i plasmar en un volum que reculli aquestes vivències i constitueixi un recordatori per al futur.
Així, el volum s’ha organitzat en quatre grans apartats: l’arribada inesperada de la Covid-19 i les primeres actuacions per fer-hi front; l’especial relació de la ciutat amb un sector comercial que és part fonamental de la seva identitat des de fa segles; la situació especialment difícil per la qual ha passat el centre de la ciutat en un any sense visitants i com està ajudant a repensar aquest espai; i els nous reptes i oportunitats que la creixent digitalització de la societat suposen per al comerç i la restauració.