Si bé és cert que Barcelona va tancar l’any 2023 complint els límits europeus actuals a totes les estacions de la xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica, ara pren el repte de millorar la qualitat de l’aire a la ciutat i pretén accelerar les polítiques per aconseguir-ho.
El compromís és continuar amb les línies de treball iniciades que tenen com a objectiu renovar el parc circulant en el marc de la zona de baixes emissions, on actualment circulen més vehicles amb etiqueta ECO que amb etiqueta B (groga), i electrificar tota la xarxa de bus. De fet, s’espera que aquest 2024 l’electrificació i l’hidrogen verd cobreixin el 25% de tota la flota.
A més, en el marc del Pla de mobilitat urbana 2025-2030, continuarà l’impuls de la mobilitat sostenible, que ja representa el 80% dels desplaçaments, i la reducció del percentatge dels desplaçaments de vehicles privats de motor.
Compromís per a la neutralitat climàtica el 2030
Barcelona va presentar l’Acord Climàtic de Ciutat, que incorpora el Compromís de Barcelona cap a la neutralitat climàtica el 2030, el full de ruta de descarbonització de la ciutat. El document marca les línies per al desplegament i seguiment de les accions per aconseguir la neutralitat climàtica, projectades sobre els sectors clau: la mobilitat i el transport, els edificis i l’entorn construït, la generació d’electricitat, els residus i la infraestructura verda i l’aigua.
Aquesta és la concreció que ha fet la ciutat en el marc de la Missió europea de les cent ciutats intel·ligents i climàticament neutres el 2030. L’abril del 2022 la Comissió Europea va seleccionar Barcelona com una de les cent ciutats que participen en aquest projecte europeu que pretén obrir camí perquè totes les ciutats de més de 50.000 habitants siguin climàticament neutres l’any 2050.