En l’aliança entre administracions i entitats també hi col·laboraran promotors i assessors (empreses, associacions, centres d’investigació o universitats), que hi aportaran recursos i coneixements experts sobre mobilitat. S’hi afegiran les empreses, start-ups i scale-ups, les associacions empresarials i els centres d’investigació que se seleccionin per executar els projectes d’innovació.
La selecció dels projectes es farà segons els reptes d’innovació que es vulguin abordar com, per exemple, facilitar la recàrrega de vehicles elèctrics, reduir la contaminació ambiental de la ciutat, optimitzar els itineraris de la flota de recollida de residus o reduir els accidents de trànsit.
Espai públic com a laboratori de proves
Una de les claus de l’acord és oferir a les empreses zones de l’espai públic de la ciutat com a banc de proves per assajar els projectes d’innovació en entorns reals. D’aquesta manera, s’elimina la limitació actual per manca de regulació vigent amb la qual es troben a vegades les organitzacions per encaixar l’execució de noves tecnologies i nous serveis amb gran potencial econòmic i social.
Espai d’innovació a la Fira de Barcelona
Pimes, start-ups, centres d’investigació i universitats podran desenvolupar solucions innovadores en mobilitat i presentar-les en salons líders com l’Smart City Expo World Congress o el Tomorrow Mobility perquè tinguin projecció internacional i capacitat d’escala.
L’espai s’ha concebut per acollir iniciatives similars en altres sectors on la Fira gaudeix d’un posicionament de referència internacional (tecnologia, audiovisual, alimentació, etc).
Servei d’assessorament i accés a dades
L’acord inclou també el suport tècnic amb professionals experts que orientaran les empreses en el terreny legal, tècnic i operacional. A més, se’ls facilitarà la recollida de dades i d’informació gràcies a la infraestructura municipal de xarxes i sensors (en busos, semàfors, etc.).
Per tal d’homogeneïtzar la informació recollida i crear una base de dades conjuntes, es crearà una oficina de dades massives o big data, que també permetrà establir un sistema d’indicadors per seleccionar les zones de proves més adients per a futurs projectes pilot.
Primers projectes de l’Urban Mobility Lab
Alguns dels projectes que ja estan en marxa són:
- DGT 3.0: impulsat per la DGT, l’Ajuntament de Barcelona, SEAT i ETRA, ha desenvolupat una tecnologia cel·lular per connectar automòbils amb semàfors i el centre de control de trànsit.
- Autonomous Ready, Flota Segura 3000: promogut per la DGT, l’Ajuntament de Barcelona i Mobileye i ja iniciat a la ciutat, preveu instal·lar dispositius de visió artificial (sistemes ADAS) en flotes privades.
- Millores tecnològiques a la línia de bus H12: impulsades per la TMB i la Unió Internacional del Transport Públic (UITP) per incrementar el nivell de servei de l’actual línia de bus H12 i transformar-la en una línia elèctrica que incorpori habilitadors de connectivitat i d’automatisme (dades massives, intel·ligència artificial, etc.).
Barcelona, capital d’innovació
L’Urban Mobility Lab és una de les primeres iniciatives del futur Laboratori d’Innovació Urbana de Barcelona, que vol impulsar la innovació per trobar solucions tecnològiques als reptes actuals i de futur dels diversos àmbits de la ciutat.
A més, és una de les eines de la plataforma de col·laboració públicoprivada Barcelona Innovation Coast (BIC), que es va constituir a finals del 2021 per tal de diversificar l’economia i de consolidar Barcelona com a capital d’innovació en termes de sostenibilitat ambiental, social i econòmica.