La campanya s’ha organitzat en col·laboració amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de l’Ajuntament de Barcelona, i inclou tres testimonis reals d’usuaris del transport públic.
Són Andrés Hinarejos, que té una lesió de la medul·la espinal i que en la campanya pregunta: “Si ocupes l’espai per a cadira de rodes, jo on em poso?”; Lorena Blanco, que porta una pròtesi a la tíbia i recorda: “Tu vols seure. Jo necessito seure. Respecta els seients reservats”, i Javier Rojano, que porta una pròtesi al genoll i explica: “Tu pots anar per les escales. Jo necessito l’ascensor”.
Prioritat i visibilitat
La campanya busca fomentar l’ús cívic dels seients i els espais reservats del transport públic, així com la prioritat als ascensors, alhora que vol donar visibilitat al col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda i altres discapacitats.
També s’han fet diverses actuacions per millorar la visibilitat i per fer més comprensibles les indicacions de tots els elements. Recentment s’han col·locat cartells nous en tots els ascensors de la xarxa que destaquen la prioritat absoluta d’aquests col·lectius, s’han fet millores importants en els seients i espais reservats dels nous trens i s’ha instal·lat una nova senyalització als autobusos que faci ressaltar encara més la prioritat en aquests espais.
L’accessibilitat a TMB
Des de l’any 2007, tota la xarxa d’autobusos de TMB (1.135 vehicles) està preparada per transportar persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Els vehicles incorporen rampes, una plataforma baixa, sol antilliscant, àrees reservades per a persones usuàries de cadires de rodes i seients d’ús preferent per a persones amb mobilitat reduïda. També inclouen polsadors amb sistema braille per a persones amb discapacitat visual i un sistema d’informació visual i acústica per a persones amb discapacitat sensorial als vehicles i en moltes parades.
Pel que fa a la xarxa de metro, del total de 165 estacions n’hi ha 153, un 93%, que estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes. Del 8% restant, quatre estacions (els intercanviadors d’Espanya i Maragall) estan en obres i la resta en licitació o tramitació, a càrrec del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.