Canvis en la mobilitat dels eixos verds
Les obres es fan de manera simultània en diferents punts dels quatre carrers que s’han de transformar per enllestir els treballs en el termini més breu possible. La novetat més destacada és que des de finals d’agost la mobilitat quedarà configurada com es preveu en la transformació definitiva d’aquests eixos verds. Així, la circulació de vehicles privats en aquests carrers estarà permesa, però només hi haurà un carril per al trànsit i els vehicles que hi accedeixin no podran fer dos trams de carrer seguits i hauran de girar a cada cantonada. Per exemple, si un vehicle accedeix a l’eix verd del Consell de Cent pel carrer de Muntaner haurà de sortir-ne girant a l’esquerra pel carrer d’Aribau. Pel que fa a les futures places, ja no es podran travessar com fins ara, sinó que els vehicles també es veuran obligats a girar.
Als carrers del Consell de Cent i de Girona, a més, es retira el carril bici, tot i que les bicicletes podran circular pels eixos verds, en doble sentit, en convivència amb els vianants i la resta de vehicles. Els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via en el cas del Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris, en el cas de Girona.
En cada carrer es treballarà per meitats, la banda de mar o la de muntanya, i així quedarà garantit un carril de circulació per al veïnat, els serveis, les bicicletes i per als vehicles d’emergència, i la vorera lliure per als vianants. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment i no hi haurà cap afectació en el transport públic.
Durant el mes de juliol i principis d’agost s’han dut a terme treballs inicials i preparatoris per reubicar els serveis principals: s’han recol·locat les places per a persones amb mobilitat reduïda, s’han incorporat noves zones de càrrega i descàrrega i s’han ressituat les places d’estacionament de motos i de bicicletes.
Més espai per als vianants, més verd i més ús social
Els eixos verds responen al nou model de carrer del segle XXI del pla Superilla Barcelona, que fomenta la vida al carrer, incorpora una nova infraestructura ambiental i estimula el comerç de proximitat:
- Desapareix l’asfalt. S’utilitzarà un nou panot més sostenible per a les façanes i cruïlles i el granit per a la resta de l’espai, que permetrà guanyar 58.000 metres quadrats d’espai públic per als vianants.
- Més mobiliari urbà. A cada tram es crearan nous llocs d’estada i espais per al joc infantil. Els nous fanals seran més baixos i se situaran en llocs centrals del carrer per afavorir els usos socials.
- El verd es multiplica per dotze. Es plantaran més de quatre-cents arbres i més diversos en aquests quatre eixos i places, i ocuparan la part central del carrer per aconseguir més frondositat i ombra. El subsòl serà vegetal, hi haurà més riquesa natural i biodiversitat, i es reaprofitarà l’aigua.
- Els vehicles són agents convidats. Només hi podran circular a baixa velocitat (10 km/h), fonamentalment els veïns i els serveis i emergències. S’elimina l’actual divisió d’alçades entre la vorera i la calçada amb una plataforma única per ajudar a dinamitzar el comerç local i de proximitat.
- 31 noves placetes o espais d’estada.
Pel que fa a les quatre places que es crearan, les dels encreuaments del Consell de Cent amb Comte Borrell i Girona plantegen una idea de plaça més cívica, un espai més neutre i flexible. I les corresponents a les cruïlles de Rocafort i Enric Granados aposten per un espai molt semblant a un jardí on es potenciïn les activitats d’estada i el verd.
Acompanyament informatiu per a la ciutadania
L’inici de la transformació de la Superilla Barcelona a l’Eixample s’ha acompanyat en les setmanes prèvies de sessions informatives i sessions específiques per a les associacions de comerç dels barris afectats. Durant el mes de juliol s’han desplegat informadors que han recorregut tots els comerços dels àmbits afectats per facilitar informació i resoldre els dubtes, i han facilitat un canal de Telegram per anar comunicant els avenços i canvis en les obres. Al setembre tornaran a desplegar-se per oferir de nou informació.
A banda, a partir de finals d’agost la ciutadania i els comerciants disposaran d’una persona de referència amb qui podran comunicar-se per les possibles incidències i per resoldre dubtes, inquietuds o queixes a través d’un telèfon i correu electrònic.