Durant aquest període, 11 persones han perdut la vida en accidents de trànsit, 10 motoristes i 1 vianant. Quant al nombre de ferits greus, es manté estable en relació amb l’any passat i disminueix gairebé un 20% en comparació amb el 2019. La sinistralitat més greu (ferits greus més víctimes mortals) és un 15% inferior respecte del primer semestre del 2019.
Un total de 83 persones han resultat ferides greus (més de 24 hores hospitalitzats) en sinistres de trànsit a la ciutat. Els conductors són els usuaris que pateixen les lesions més greus (51) i, en concret, els conductors de motocicleta (41) són els ferits greus més nombrosos. Quant als vianants, en van resultar ferits greus 27, 12 dels quals van ser atropellats per motocicletes. La suma dels ferits greus dels col·lectius més vulnerables —conductors de vehicles de motor de dues rodes, vianants, ciclistes i conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP)— suposa més del 91% del total de ferits greus.
La tendència a la sinistralitat dels VMP continua a l’alça
Entre els mesos de gener i juny, uns 6.800 vehicles es van veure implicats en sinistres de trànsit, una mica menys del 30% respecte del mateix període de l’any 2019 i gairebé un 5% més en relació amb el 2021. L’any passat els VMP van tenir un augment significatiu de la sinistralitat, i durant el primer semestre del 2022 aquesta sinistralitat s’ha mantingut en xifres pràcticament iguals que l’any anterior, amb un total de 397 accidents amb lesionats, un 13,43% més.
La manca d’atenció, causa principal de sinistralitat en els conductors
La principal causa directa de sinistralitat en els conductors continua sent la manca d’atenció durant la conducció i no respectar la distància de seguretat. En el cas dels vianants, en canvi, els sinistres es produeixen per no obeir els semàfors en vermell i per travessar el carrer fora dels passos habilitats. L’alcohol continua sent la principal causa mediata en la sinistralitat viària —les mediates són les causes que tenen una influència directa en l’ocurrència del sinistre, però que no en són la causa principal. En aquest sentit, aquest factor ha augmentat la incidència un 18,5% respecte del primer semestre de l’any passat, si bé disminueix més d’un 21% en comparació amb el mateix període de l’any 2019.
Finalment, durant el primer semestre, la Guàrdia Urbana ha instruït 2.326 atestats de trànsit relacionats amb la seguretat vial, ha detingut 50 persones i n’ha investigat 2.265.