Ja circula per les vies de la línia L3 del metro de Barcelona el primer tren de la sèrie 7000. Progressivament s’hi aniran afegint fins a 26 nous trens que substituiran els de les sèries 3000 i 2000 que actualment circulen per l’L3.
Els nous trens són més sostenibles i més accessibles, i formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb una inversió de 318,85 milions d’euros per 50 trens: els 26 de la sèrie 7000 i 24 més de la sèrie 8000 per a l’L1, que es preveu que entrin en funcionament a partir de l’abril.
A partir d’aquest moment, la previsió és incorporar cada quinze dies un nou tren a cadascuna de les dues línies, de manera que al 2023 estarien incorporats al servei el 50% dels trens adquirits. Amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro.
Innovadors i sostenibles
Son trens amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i una millor filtració d’aire. A més, permetran reduir més de 17.000 tones de CO2, amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens.
Respecte dels trens actuals, els nous també suposen millores en la digitalització, amb més pantalles digitals i càmeres de videovigilància en temps real i ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils. Les unitats, formades per cinc cotxes interconnectats, s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a la gestió del manteniment del material mòbil. Seran menys sorollosos, tindran més facilitat d’accés, il·luminació 100% led i més ergonòmics en el seu interior.
Més accessibles
Els nous trens de la sèrie 7000 i 8000 inclouen condicions d’accessibilitat per complir no només la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Per definir les característiques d’accessibilitat dels espais interiors i de la resta d’elements s’ha comptat la supervisió d’un nombre important de representants i tècnics d’organitzacions de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
El resultat és que, a més dels avisadors lluminosos i sonors, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.