Les jornades “Petita infància, grans oportunitats: educació, criança i comunitat” ofereixen una oportunitat per reflexionar sobre la petita infància i la importància d’educar i cuidar en una ciutat més justa i amb igualtat d’oportunitats. Amb aquest teló de fons s’ha presentat l’informe “Bressols comunitàries, cases de la petita infància. Enfortim la vida comunitària de les escoles bressol municipals de Barcelona”, elaborat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), que analitza la realitat actual de les 103 escoles bressol de la xarxa municipal.
L’objectiu de l’estudi ha estat identificar fins a quin punt la dimensió comunitària és present a les escoles bressol a través de les activitats i accions que es duen a terme en el dia a dia, com ara festes i celebracions organitzades per les famílies, els patis en família, els mercats o racons d’intercanvi de material o roba o els patis d’escoles bressol oberts als barris. En total s’han comptat un miler d’activitats, una xifra molt elevada que, no obstant això, no és homogènia en totes les escoles bressol.
Les dades recollides mostren, per exemple, el següent:
- En nou de cada deu escoles es duen a terme accions orientades a implicar-hi les famílies, i el 75% de les accions es pensen conjuntament entre les famílies i l’equip educatiu.
- En vuit de cada deu escoles es fan festes i celebracions, generalment organitzades pels equips educatius.
- Un 19% de les escoles bressol fan activitats familiars de tarda.
- En un terç de les escoles bressol els serveis públics de salut organitzen xerrades o tallers adreçats a les famílies sobre criança i salut.
- Una de cada quatre escoles bressol obre el pati al barri els dissabtes al matí com a espai de joc i cultura i de trobada a l’aire lliure per a totes les famílies amb infants de fins a 6 anys.
- La meitat de les escoles bressol fan racons de famílies durant el mes de setembre, coincidint amb el període de familiarització.
Un model en expansió
Els resultats de l’informe marquen el camí que cal seguir per estendre les pràctiques recollides a les escoles bressol municipals a tota la xarxa, desenvolupant projectes pilot comunitaris que impliquin altres centres, amb més formació sobre l’acció comunitària del servei i identificant projectes, experiències i bones pràctiques per reproduir-los a la resta d’equipaments.