El pla, impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona i pensat de forma dinàmica i col·laborativa amb una taula de seguiment plural, segueix el que estableix el punt 5 dels objectius de desenvolupament sostensible (ODS) de l’ONU, que marca com a prioritari “garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom”.
Per caminar en aquesta direcció, fixa vuit eixos que permetran avaluar, compartir o aplicar modificacions.
- La plena capacitació dels equips directius i docents: xarxes d’aprenentatge, mentories i propostes formatives.
- L’adequació dels equipaments educatius per a la transformació educativa.
- L’acceleració digital.
- Programes innovadors per a l’aprenentatge competencial connectat amb l’entorn.
- L’equitat educativa.
- L’impuls a l’educació inclusiva.
- Equips humans més adaptats als projectes educatius i incorporació de nous perfils socioeducatius.
- L’entorn i les activitats extraescolars.
Focus en l’educació secundària obligatòria
Tractar de garantir o facilitar l’aprenentatge més enllà dels 16 anys té molt a veure amb la vinculació construïda amb el centre educatiu, així com amb l’orientació donada a l’alumnat durant tot aquest temps.
Per això, el pla pretén assolir una educació competencial vinculada a la realitat i que promogui l’empoderament, l’autonomia i la consciència que el que s’aprèn té un sentit per a la vida.
L’objectiu és plantejar aprenentatges profunds i duradors que permetin desenvolupar projectes de vida de més qualitat i equitat.