Com fer servir el recurs - Estructura i funcionament
El recurs pedagògic està dividit en 5 blocs temàtics diferenciats, que poden ser utilitzats de manera independent entre ells però que, en conjunt, formen una intervenció complerta en la temàtica de masculinitat(s). Cada bloc temàtic està format per un marc teòric i unes activitats associades que compten amb la corresponent fitxa metodològica.
Els blocs temàtics són els següents:
- Els homes, el gènere i la construcció de la masculinitat.
- La cura d’un mateix: homes, gènere i salut.
- Relacions afectives, amor romàntic i sexualitat.
- La cura de les altres persones: coresponsabilitat i paternitat.
- L’aprenentatge de la violència: poder i patriarcat.
El bloc 1 Sensibilització, es considera imprescindible i és la base de la resta, ja que emmarca els conceptes bàsics entorn la perspectiva de gènere i la masculinitat. Es recomana que si tan sols es vol treballar un dels temes proposats en el recurs, es faci prèviament alguna de les activitats d’aquest bloc, i que la persona dinamitzadora el conegui bé.
D’aquesta manera, té tres nivells d’aprofundiment:
- Nivell bàsic o de sensibilització: en relació al gènere i l’influencia del sexisme i el patriarcat en les persones. La idea és que les persones participants puguin entendre com s’aplica la perspectiva de gènere en els homes, les seves implicacions i iniciar el treball al voltant de les masculinitats.
- Nivell d’aprofundiment: un cop el grup ha fet el primer nivell, tot adquirint consciència de gènere i començant a qüestionar el model hegemònic de masculinitat i els seus privilegis, es pot anar aprofundint en diferents blocs temàtics escollits entre els descrits anteriorment. D’aquesta manera, es poden anar desenvolupant masculinitats alternatives i formes de relacionar-se més igualitàries.
- Nivell de consolidació: finalment, es pot anar un pas més enllà amb la realització d’accions concretes que afavoreixin la implicació subjectiva dels homes en el canvi. D’aquesta manera, es proposen una sèrie d’accions més comunitàries i creatives (murals, peça de teatre, diari, programa de ràdio, vídeo-fòrum, grup d’homes, etc.) per tal que els homes puguin ser agents actius en el seu context més proper.
Els blocs temàtics del recurs es poden treballar de manera transversal, començant pel nivell bàsic i passant per la resta de temes, o de forma parcial, treballant profundament cadascun dels temes. En el cas de fer una intervenció transversal es proposen dos itineraris en funció de l’edat: un per adolescents i/o joves, i un altre per a grups d’adults.
La següent graella mostra la relació de dinàmiques per a cada bloc temàtic i els tòpics a que es treballen en cadascuna. A més, també s’indiquen els dos itineraris transversals recomanats.
Bloc temàtic 1 Els homes, el gènere i la construcció de la masculinitat |
|||
---|---|---|---|
Activitat | Joves | Adults | Contingut de l'activitat |
La silueta | Sexe-gènere, estereotips de gènere i masculinitat hegemònica. | ||
Els homes que ens han marcat | Socialització diferencial de gènere i referents masculins. | ||
Persones i coses | Poder i masculinitat hegemònica | ||
Compromesos amb el canvi | Conseqüències de la masculinitat hegemònica i compromís de canvi. |
Bloc temàtic 2 La cura d’un mateix: homes, gènere i salut |
|||
---|---|---|---|
Activitat | Joves | Adults | Contingut de l'activitat |
La loteria de la vida | Salut masculina i conductes de risc | ||
Cicatrius | Problemes de salut dels homes | ||
Fotollenguatge d’emocions | Reconeixement de les emocions | ||
Les meves emocions | Reconeixement i expressió emocional | ||
I si tinc ràbia? | Gestió de la ràbia |
Bloc temàtic 3 Relacions afectives, amor romàntic i sexualitat |
|||
---|---|---|---|
Activitat | Joves | Adults | Contingut de l'activitat |
En l’amor no tot s’hi val | Mites de l’amor romàntic | ||
Posem llum a les violències invisibles | Micromasclismes | ||
La violència no ens fa més lliures | Manifestacions i tipus de violència masclista en la parella | ||
La sexualitat masculina en moviment | Sexualitat Masculina | ||
L’aventura d’emocionar-se | Comunicació emocional en l'àmbit de la parella i en relació amb la resta de persones |
Bloc temàtic 4 La cura de les altres persones: coresponsabilitat i paternitat |
|||
---|---|---|---|
Activitat | Joves | Adults | Contingut de l'activitat |
Un experiència de cura | Concepte de cura en relació a la masculinitat | ||
Tasques realitzades, tasques visibles | Visibilització de les tasques domèstiques i de cura | ||
El rellotge de 24h | Coresponsabilitat | ||
Vivint la paternitat | Paternitat responsable, present i afectiva | ||
Paternitat en l’adolescència | Prevenció i responsabilitat en l’embaràs a l’adolescència des del punt de vista masculí |
Bloc temàtic 5 L’aprenentatge de la violència: poder i patriarcat |
|||
---|---|---|---|
Activitat | Joves | Adults | Contingut de l'activitat |
Qui se salva? | Poder i privilegi | ||
Fora pressions! | Pressió grupal i la seva manifestació en les violències entre homes | ||
El canvi en els homes, transcendint la violència | Mites dels homes que exerceixen violència i el seu canvi | ||
I tu que tens a dir? | Posicionament persona contra el sexisme i la violència | ||
No se que fer amb un no | Habilitats socials i comunicació assertiva |