Clics de Famobil representant als homes i nois

Recomanacions especifiques

Aspectes metodològics del treball en masculinitats
Recomanacions específiques per treballar amb homes per l’equitat

  • Reconèixer tant les semblances com les diversitats en les vides dels homes en funció de factors com la classe social, l’ètnia, l’orientació sexual, l’edat i d’altres que influeixen en la construcció de les identitats masculines, les pràctiques de vida i el nivell de privilegi que gaudeixen diferents col·lectius d’homes.
  • Basar-se en la convicció que els homes poden canviar, enviant un missatge positiu i esperançador als homes. Dirigir-se a ells com a part de la solució més que com a part del problema, utilitzant un llenguatge des de la responsabilitat (personal i col·lectiva) pel canvi més que el de la culpa per les desigualtats existents, que sol crear posicions defensives i de rebuig que paralitza i dificulta el canvi.
  • Utilitzar un llenguatge, una metodologia i uns continguts basats en la experiència i les preocupacions i els interessos dels homes, adaptats al seu context i cultura locals.
  • Destacar els beneficis que els homes poden obtenir amb l’equitat de gènere, tant a nivell del seu benestar personal, com en les seves relacions, en les seves comunitats i en la societat en general. Així com a nivell dels principis ètics de justícia social, sense deixar de parlar de la necessitat de renunciar a certs privilegis i quotes de poder.
  • Facilitar que els participants parlin en primera persona des de les seves experiències i des dels seus sentiments (“jo sento”, “jo crec”, “a mi em passa”, etc.). Això és especialment rellevant en els homes, donades les dificultats per identificar i expressar les seves emocions. Per això, serà fonamental que la persona dinamitzadora pregunti com s’estan sentint amb cada una de les diferents activitats.
  • Promoure espais segurs, de confiança i basats en la confidencialitat per facilitar que els homes puguin expressar-se amb llibertat, tant a nivell cognitiu com emocional, a partir de les seves experiències vitals.
  • En la mesura del possible, es recomana reduir les possibles barreres a la participació dels homes. Per exemple, tenir en compte l’espai on es realitza (és un espai freqüentat normalment per homes? O la data i hora que es realitza l’activitat tenint en compte el context laboral o escolar o altres esdeveniments que poden afectar a la participació dels mateixos.
  • Ser conscients i estar preparats/des per abordar reaccions defensives i resistències per part d’alguns homes que poden dificultar la seva implicació i participació en les activitats proposades.
  • Intervenir de manera intensiva a tots nivells (cognitiu, afectiu i comportamental) per tal d’aconseguir un canvi sostingut tant en valors i actituds com en les accions dels homes.
  • És important definir accions concretes i assolibles que els homes poden fer a la seva vida quotidiana cap a l’equitat, entrenar les habilitats necessàries per a portar-los a terme i crear la motivació necessària per portar-les a terme.