Aspectes metodològics del treball en masculinitats
Recomanacions específiques per treballar amb homes per l’equitat
Reconèixer tant les semblances com les diversitats en les vides dels homes en funció de factors com la classe social, l’ètnia, l’orientació sexual, l’edat i d’altres que influeixen en la construcció de les identitats masculines, les pràctiques de vida i el nivell de privilegi que gaudeixen diferents col·lectius d’homes.
Basar-se en la convicció que els homes poden canviar, enviant un missatge positiu i esperançador als homes. Dirigir-se a ells com a part de la solució més que com a part del problema, utilitzant un llenguatge des de la responsabilitat (personal i col·lectiva) pel canvi més que el de la culpa per les desigualtats existents, que sol crear posicions defensives i de rebuig que paralitza i dificulta el canvi.
Utilitzar un llenguatge, una metodologia i uns continguts basats en la experiència i les preocupacions i els interessos dels homes, adaptats al seu context i cultura locals.
Destacar els beneficis que els homes poden obtenir amb l’equitat de gènere, tant a nivell del seu benestar personal, com en les seves relacions, en les seves comunitats i en la societat en general. Així com a nivell dels principis ètics de justícia social, sense deixar de parlar de la necessitat de renunciar a certs privilegis i quotes de poder.
Facilitar que els participants parlin en primera persona des de les seves experiències i des dels seus sentiments (“jo sento”, “jo crec”, “a mi em passa”, etc.). Això és especialment rellevant en els homes, donades les dificultats per identificar i expressar les seves emocions. Per això, serà fonamental que la persona dinamitzadora pregunti com s’estan sentint amb cada una de les diferents activitats.
Promoure espais segurs, de confiança i basats en la confidencialitat per facilitar que els homes puguin expressar-se amb llibertat, tant a nivell cognitiu com emocional, a partir de les seves experiències vitals.
En la mesura del possible, es recomana reduir les possibles barreres a la participació dels homes. Per exemple, tenir en compte l’espai on es realitza (és un espai freqüentat normalment per homes? O la data i hora que es realitza l’activitat tenint en compte el context laboral o escolar o altres esdeveniments que poden afectar a la participació dels mateixos.
Ser conscients i estar preparats/des per abordar reaccions defensives i resistències per part d’alguns homes que poden dificultar la seva implicació i participació en les activitats proposades.
Intervenir de manera intensiva a tots nivells (cognitiu, afectiu i comportamental) per tal d’aconseguir un canvi sostingut tant en valors i actituds com en les accions dels homes.
És important definir accions concretes i assolibles que els homes poden fer a la seva vida quotidiana cap a l’equitat, entrenar les habilitats necessàries per a portar-los a terme i crear la motivació necessària per portar-les a terme.