El leitmotiv del projecte és clar: “repensar l’organització social per tal de millorar la qualitat de vida sense que augmentin els impactes que degraden el món que ens envolta (…) La xarxa ajuda a crear cultura de sostenibilitat compartida i enforteix el compromís d’avançar conjuntament, vinculant les grans idees de sostenibilitat amb les qüestions pràctiques i quotidianes que possibiliten la transformació de la vida escolar”.
Actualment, més de 350 centres escolars de la ciutat formen part de la xarxa (en aquests anys han participat en el programa un total de 472 centres – gairebé un 70%- i aquest curs, més del 50% de centres de la ciutat hi participen). Durant tot aquest temps s’han abordat diferents temàtiques. Aquest any, amb motiu del vintè aniversari, es proposa un joc de descoberta de l’entorn al voltant d’un misteri sobre una fuita de CO₂ a la que s’ha de posar remei. Gestionar els recursos i fer millores concretes en l’entorn per gaudir d’una vida més plena.
Amb l’objectiu d’incorporar criteris de sostenibilitat en cada un dels àmbits del centre educatiu (més enllà d’accions puntuals o setmanes temàtiques) i amb la meta de posar en marxa projectes de transformació reals, Escoles +Sostenibles ofereix un marc comú de treball, acompanyament i assessorament. A més de proveir materials de suport i proporcionar un servei de documentació d’educació ambiental. El projecte també compta amb una Taula per l’Emergència Climàtica, creada com un grup de treball del Consell Ciutadà per la Sostenibilitat amb l’objectiu de definir les mesures concretes per fer front a l’emergència climàtica.
Natxo Mercader és un dels tècnics d’Escoles + Sostenibles que treballa amb els diferents centres escolars.
Com funciona, exactament el projecte d’Escoles + Sostenibles? Què feu?
Som un servei que l’Ajuntament de Barcelona que ofereix als centres educatius de la ciutat que vulguin desenvolupar o reforçar programes d’educació ambiental i sostenibilitat, un suport afegit. No només ens ocupem d’oferir recursos físics, sinó que també proporcionem orientació i assessorament en qualsevol aspecte relacionat amb la sostenibilitat; entenent la sostenibilitat com quelcom ampli que abraça qüestions de gènere i altres qüestions socials.
Quants centres educatius formen part del programa?
Ara mateix 358, dels quals 39 es troben al districte de Sant Andreu. De fet, si mirem els nombres relatius, Sant Andreu és un dels districtes amb més percentatges de centres inscrits a la xarxa: un 62% de centres en formen part.
Quan diu centres fa referència a totes les tipologies, entenc.
Sí, incloent-hi llars d’infants, escoles bressols, de primària, secundària, batxillerat, escoles de cicles formatius, escoles especialitzades, centres d’educació especial i escoles d’adults.
Com treballeu amb els centres escolars?
Cada centre estableix les seves pròpies metes i nosaltres els acompanyem en aquest procés. Tots els centres de la xarxa tenen un projecte sostenible: es tracta de projectes que es presenten abans que comenci el curs. Al juny se’n presenta una memòria, per saber com es pot seguir millorant. Hi ha centres que tenen projectes anuals i d’altres que abracen tres anys. De fet, és cada centre qui escull el seu propi itinerari de sostenibilitat.
Quina tipologia de projectes porteu a terme?
En tenim de diferent tipus i cada vegada n’hi ha més. El tipus de projecte ha anat canviant al llarg d’aquests vint anys: al principi vam treballar molt amb el tema de la recollida selectiva o la gestió de residus des d’un punt de vista molt pràctic. Ara els projectes són molt més complexos i es tenen en compte més aspectes, com el gènere, el cooperativisme, la comprensió de la diversitat de cultures, el malbaratament, el canvi climàtic, etc. Entenem la sostenibilitat com quelcom de conjunt, és la manera com entenem tot el que passa al nostre voltant. Actualment, entre altres projectes, Escoles + Sostenibles compta amb set línies temàtiques de treball consolidades i dues en procés: Sssplau, Embolcalls + Sostenibles, Ens ho mengem tot, Escola respira, Compostem i aprenem, Pla de prevenció de residus i Tinguem cura del planeta. I estem fent proves pilot de Sumem energies i Alimenta’t amb seny. L’alimentació sol ser una temàtica transversal.
Com es vincula l’Escoles + Sostenibles amb el fet que aquest any Barcelona sigui la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible?
Treballem de manera coordinada amb altres departaments de l’Ajuntament de Barcelona. En el cas de la Capitalitat, el comissionat s’encarrega de promoure i aglutinar totes les iniciatives al voltant d’aquesta qüestió i, gràcies a això, n’hem engegat de noves per donar suport als interessos dels centres. A més de projectes específics sobre aquesta qüestió que proposem als centres interessats, també col·laborem amb altres iniciatives comuns d’altres institucions públiques com l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
Què destacaria d’Escoles + Sostenibles?
És un programa amb mots anys d’experiència i els autèntics protagonistes de tot plegat són els centres escolars, l’alumnat dels quals sempre es posa al centre de totes les accions. Nosaltres només els donem el suport que necessiten, però si hagués de destacar quelcom seria això: el treball que fan ells.
D’on es treu el finançament per portar a terme el programa?
Escoles + Sostenibles es un servei municipal i, com a tal, depèn dels seus pressupostos. Els centres reben una subvenció depenent del seu projecte però el gruix econòmic s’inverteix en formació, assessorament i recursos, que és el més valuós per als centres.