El porta a porta de Sant Andreu de Palomar arriba ara, en la primera fase d’implantació, a 5.475 llars. Després del desplegament de la segona fase, el 18 d’octubre, s’arribarà a gairebé 28.000 veïns i veïnes, més d’11.000 habitatges i un miler d’activitats comercials.
Escolta activa del veïnat
Els primers dies i setmanes d’implantació del nou sistema situen el model de recollida porta a porta en una fase d’escolta activa de la ciutadania. Qualsevol gran canvi d’hàbits suposa recollir demandes, informació i suggeriments dels veïns i les veïnes amb l’objectiu de millorar el servei i adaptar-lo a les necessitats del territori.
En la fase informativa, prèvia a l’inici del servei, ja es van recollir diverses aportacions del veïnat en el marc de la comissió de seguiment creada amb les associacions de veïns i veïnes, comerciants i diferents entitats, així com en les reunions que es van fer amb els i les representants de les comunitats veïnals de la zona i als punts informatius habilitats.
Servei per a persones grans o amb mobilitat reduïda
Una d’aquestes aportacions va ser la creació de serveis complementaris per a llars on viuen persones grans o amb dificultats de mobilitat. Així, ja s’ha posat en marxa un servei específic d’acompanyament. Les persones que ho necessiten poden omplir el formulari disponible als punts informatius i el servei de recollida s’encarrega de baixar els residus separats el dia que correspon.
Entre febrer i abril es van fer un total de 555 reunions amb presidents i presidentes de comunitats de veïns i 931 contactes amb activitats econòmiques de la zona. Aquestes trobades van servir per consensuar alguns aspectes de la recollida segons les necessitats de cada bloc d’habitatges o segons l’activitat econòmica.
Durant el mes de maig va ser el moment de lliurar els lots de recollida porta a porta, fer les reunions amb les diferents comunitats i posar en marxa dos punts informatius, l’Oficina del Porta a Porta, situada al recinte Fabra i Coats, i un punt informatiu a la plaça de les Palmeres. A més d’aquests punts físics també es van habilitar un telèfon i un correu electrònic per resoldre dubtes i per fer aportacions. Tots aquests serveis continuen actius en la fase actual.
Altres ajustos
Des de l’inici del servei també s’han introduït alguns ajustos amb alta reactivitat davant de les situacions que van sorgint:
- La primera setmana es va establir un equip d’informadors i informadores a les entrades i les sortides de les escoles bressol de la zona per reforçar la informació dels residus tèxtils sanitaris, com els bolquers.
- S’han reubicat els contenidors de vidre a la zona per optimitzar la recollida d’aquesta fracció, que es manté en contenidors al carrer.
- El vehicle itinerant de recollida de tèxtil sanitari s’ha reforçat amb un equip d’informadors i informadores per poder respondre els dubtes de les persones que en fan ús.
- S’han desplegat informadors i informadores a les zones amb bústies de fracció orgànica per explicar el funcionament del clauer d’obertura automàtica.
- S’ha adaptat el servei per als establiments comercials que després dels primers dies han demanat una ampliació dels dies de recollida.
- S’han canviat els bujols comercials, un cop detectades les necessitats d’aportació de residus.
Un model de recollida que s’adapta a les situacions
El porta a porta és un sistema de recollida de residus que ja s’aplica en més de dos-cents municipis de Catalunya i que té un consens alt entre les administracions i les entitats com a fórmula per millorar els índexs de recollida selectiva. És un model de recollida flexible que preveu considerar totes les casuístiques i situacions concretes dels veïns i veïnes per adaptar-se a les necessitats concretes del territori.