Des de ja fa uns anys, a l’INS Joan Fuster han decidit apostar per passar a l’acció. Partint de la base que el coneixement arrela amb la pràctica i a través d’un aprenentatge actiu, aquest institut tocant a la Meridiana, al barri de Navas, treballa de manera incansable per continuar innovant en l’àmbit pedagògic. A més del treball per projectes (la transformació i la innovació pedagògica es van iniciar amb la planificació, el disseny i l’organització del Treball Globalitzat per Projectes (TGxP), el centre educatiu experimenta amb noves eines de treball i nous mètodes com la gamificació, que consisteix a integrar la mecànica del joc per assolir els objectius pedagògics.
Els èxits educatius d’aquest centre escolar avalen la seva trajectòria. L’adaptació i actualització del claustre, l’impuls de noves metodologies o la corresponsabilització de les famílies en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat són un bon exemple d’una manera de treballar en la qual es posa l’alumne i el seu desenvolupament en el centre.
La ciutat pren el protagonisme
Molts dels projectes que es treballen al Joan Fuster pivoten al voltant de l’entorn i el compromís amb la multiculturalitat. “Des de bon començament es va idear la projecció del TGxP des de 1r curs d’ESO fins a 4t d’ESO, amb l’eix de treball ‘La Ciutat'”, assegura la Dolors Perramon, la directora del centre. És per aquest motiu que els projectes relacionen l’entorn més immediat de l’alumnat (el barri), la ciutat en tota la seva magnitud i altres ciutats del món. Entre els continguts que es treballen hi ha “el rol de la ciutadania responsable i compromesa amb l’entorn, els recursos que ofereix la ciutat, els reptes de viure en una gran ciutat, la multiculturalitat o el concepte d’smart city“, afegeix.
La feina, a més, no es queda entre els murs del centre escolar, ja que els projectes es treballen amb una sèrie d’agents de barri (com casals, entitats o altres centres educatius) i altres associacions externes. A tots aquests projectes cal sumar-hi la participació del Joan Fuster en programes educatius que es porten a terme a tota la ciutat de Barcelona, com l’Escoles +sostenibles, Com funciona Barcelona o Repte Barcelona Dades Obertes; tots ells emmarcats dins les Xarxes per al canvi, una iniciativa del Consorci d’Educació de Barcelona que, des del 2017, té com a objectiu impulsar la transformació educativa de la ciutat mitjançant el desenvolupament d’un sistema educatiu equitatiu i de qualitat.
“Aquesta innovació ha suposat no només canvis en la concepció de l’aprenentatge, en les metodologies i en el rol del professorat, també ha comportat canvis organitzatius, comunicatius i d’avaluació. Canvis que han vingut per quedar-se”, apunta la Dolors.
L’ensenyament de llengües, la punta de llança de l’INS Joan Fuster
Un dels puntals i tret diferencial del Joan Fuster és, sense cap mena de dubte, l’ensenyament de llengües estrangeres. Marca de la casa. La seva directora es mostra convençuda que l’aprenentatge de llengües sempre suma i obre portes. “A més d’impartir les matèries de llengua francesa i anglesa, l’institut compta amb un projecte educatiu amb docents que disposen de l’acreditació lingüística pertinent per poder fomentar aquestes llengües en altres matèries d’àmbits no lingüístics; com ara, ciències de la naturalesa, visual i plàstica o tecnologia”.
De fet, aquest és el segon curs que s’està portant a terme el Batxibac (que permet a l’alumnat cursar un currículum mixt que suposa fer un terç de l’horari lectiu del batxillerat en llengua francesa i cursar les matèries Llengua i literatura franceses i Història de França). La directora del centre es mostra molt satisfeta de poder oferir aquesta possibilitat a l’alumnat i de poder continuar treballant per possibilitar un aprenentatge real de les llengües.
El Batxpro, la novetat del curs 2021-2022
La possibilitat de cursar el Batxibac no és l’única singularitat del Joan Fuster. I és que el curs vinent l’INS inicia el Batxpro, un Batxillerat Professionalitzador, competencial i flexible, una nova proposta de Batxillerat que vol potenciar el treball en grup i la col·laboració interpersonal amb l’objectiu de promoure un treball per competències. “Volem promoure més possibilitats personals i oferir una altra manera d’estudiar que impulsi la recerca i la descoberta, l’obertura de noves expectatives vitals i professionals. És una nova modalitat de batxillerat pensant en els joves que el pròxim curs vulguin augmentar la motivació per estudiar i aprendre, aplicar els continguts teòrics de manera pràctica, treballar per competències, participar en els aprenentatges, rebre més acompanyament i tenir una atenció personalitzada”, explica la Dolors.
Aquesta modalitat de Batxillerat permetrà a l’alumnat obtenir el títol de Batxillerat i accedir a un Cicle de Grau Superior.
Sembla evident que si alguna cosa caracteritza l’INS Joan Fuster és la capacitat de reinventar-se per assolir els objectius pedagògics a través de diferents metodologies, totes elles complementàries. La innovació, la capacitat de reciclatge i l’adaptació demostrada són un bon exemple d’un claustre i un equip directiu que posa l’aprenentatge en el centre de l’equació i que treballa de manera incessant per assolir els reptes.