El model de transformació urbana que està desplegant el Govern municipal permetrà recuperar un milió de m2 per a la ciutadania aquest mandat. S’aconseguirà gràcies al pla Superilla Barcelona, que agrupa totes les actuacions que transformaran la ciutat per posar la vida quotidiana al centre, cohesionar els barris i impulsar la transició ecològica. L’objectiu és adaptar Barcelona als reptes del segle XXI i convertir-la en una ciutat més justa, saludable, inclusiva i diversa.
L’equip de Govern està impulsant aquesta nova perspectiva des de fa temps, amb projectes clau ja executats com les superilles. La de Sant Antoni és un exemple clar de com s’està tirant endavant una ciutat pensada per al veïnat, plena de vida, sostenible i que afavoreixi el comerç de proximitat. La seva posada en marxa ha reduït un 25% els nivells de contaminació i ha ajudat a situar la despesa comercial del barri a nivells prepandèmics (uns 3M€ mensuals).
Aquest és l’esperit que impregna el canvi de model de ciutat iniciat ja el mandat passat, que ara viurà un salt d’escala per arribar a tots els barris i es materialitzarà amb les intervencions previstes fins al maig de 2023. El model dona resposta als reptes locals, metropolitans i globals, i es basa en la regeneració urbana per consolidar la ciutat ja construïda i fer front amb garanties a les emergències climàtica, habitacional, social i econòmica.
El pla Superilla Barcelona s’està posant a debat des d’ahir i fins demà en el marc de les jornades internacionals ‘Superilla Barcelona-La ciutat després de la covid’. Estan impulsades per l’Ajuntament, compten amb més de 2.000 persones inscrites i volen reflexionar amb ponents i experts d’àmbits diversos sobre com han de ser i com es volen construir les ciutats del futur.
En aquest marc, la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, i l’arquitecte en cap, Xavier Matilla, han presentat avui un mapa online interactiu que il·lustra com serà la Barcelona del segle XXI. És un mapa que inclou tots els projectes de transformació del pla Barcelona Superilla agrupats en cinc eixos principals:
- Transformació de l’espai públic: Projectes com els eixos verds de l’Eixample i Sant Martí, el desenvolupament de les superilles als barris, els grans parcs com el Parc central de la Marina del Prat Vermell, el de Can Batlló, el de la Colònia Castells o el de Glòries, i grans reurbanitzacions com la Via Laietana, la Meridiana i la Diagonal.
- Millora dels barris i recintes: La rehabilitació integral del Besòs-Maresme i la Trinitat Vella, la reconversió de la Mercedes al Bon Pastor i el nou planejament per a un 22@ més inclusiu i sostenible, entre altres.
- Reactivació de teixits econòmics: L’impuls dels polígons del Besòs, el projecte científic de la Ciutadella del Coneixement, el nou centre de recerca biomèdica a Sarrià i l’aposta per l’economia blava i sostenible al Port Olímpic.
- Impuls de la mobilitat sostenible: L’aposta pel transport públic metropolità, per la unió del tramvia, la xarxa de carrils bici i pel transport sostenible que connecti Barcelona de forma nacional i global amb la Sagrera i Sants.
- Augment del parc públic d’habitatges: Objectiu de doblar el parc públic i assequible existent.
El pla Superilla Barcelona i el mapa interactiu es poden consultar a través del web https://www.barcelona.cat/pla-superilla-barcelona.
La Barcelona del segle XXI, en dades
El pla Superilla Barcelona suposa un canvi de paradigma que farà de la ciutat un referent en la transició ecològica i l’economia del segle XXI, i comporta una sèrie de millores que es tradueixen en les següents xifres:
- Amb totes aquestes actuacions Barcelona recuperarà 1 milió de m2 (100 hectàrees) per a la ciutadania, el vianant, la mobilitat sostenible, el verd i espais que dinamitzen el comerç local.
- Des de 2019 fins al 2023 s’hauran guanyat 40 hectàrees de verd.
- Una ciutat pensada pels seus infants: 200 escoles amb entorns escolars pacificats al 2023 i gairebé 100 àrees de joc creades en 6 anys.
- Un nou repartiment modal del transport: el 2024 un 81,52% dels desplaçaments es faran a peu, amb transport públic o amb bicicleta.
- Gairebé un 10% de la població de Barcelona sent usuària de Bicing.
- La promoció de l’electrificació amb el pla electrolineres, que té un potencial de creixement de més de 550 noves instal·lacions d’impuls privat repartides de forma eficient per la ciutat, i amb la previsió d’arribar als 3.300 punts públics de recàrrega l’any 2024.
- I tot això, amb una inversió de l’Ajuntament entre 2021 i 2022 que només en transformacions urbanístiques i noves infraestructures municipals suposen 525 milions d’€ i la generació de més de 8.000 llocs de treball.