Espacio de Inclusión y Formación Casco Antiguo (Eicascantic)

Xarxa Nust

Espacio de Inclusión y Formación Casco Antiguo (Eicascantic) es una asociación sin ánimo de lucro que, con más de 30 años de experiencia, que se enmarca en el ámbito social y comunitario, haciendo de la acogida, la formación, el diálogo y la participación asociativa y ciudadana, elementos clave para favorecer la inclusión sociolaboral de la población joven y adulta, sin diferencias de edad, género, origen o nivel económico.

La asociación desarrolla un total de seis proyectos: Formación y acogida de la población recién llegada, Ta-Axira: Un salto hacia el futuro, Mujeres (in)visibles, Diké: Servicio de asesoramiento Jurídico, Servicio de Acompañamiento Integral y el Servicio de soporte informático del Casco Antiguo. Sus actividades se dirigen a acciones formativas para la población joven y adulta, y acciones de acompañamiento social y jurídico a personas en situación de vulnerabilidad y/o violencia.

 

Logo EICASCANTIC

Medidas

Eicascantic pretén esdevenir una associació eficient i responsable en els usos del temps, amb una corresponsabilitat amb perspectiva de gènere, tant del seu personal assalariat com voluntari o associat. L’organització vol consolidar totes aquelles dinàmiques ja existents de forma informal a l'entitat per a la bona gestió del temps i la racionalització dels usos horaris, reforçant l'aposta per la flexibilitat i/o la racionalització d'horaris, tenint en compte el cicle de vida de les persones treballadores, la cultura de la confiança, i sobretot, el foment de les corresponsabilitats de les cures, el treball reproductiu i les economies feministes, amb l'objectiu d'aconseguir una igualtat de gènere efectiva que contribueixi al desenvolupament d'una societat més justa.

El projecte es desenvolupa sobre tres eixos:

Gestió dels horaris i permisos laborals

Es parteix  de la base que la gestió dels usos horaris és una de les claus que ha de permetre esdevenir una organització eficient en els usos del temps i desenvolupar unes polítiques horàries racionals, saludables, i conciliadores amb la situació personal i familiar de les persones treballadores, evitant dinàmiques de treball tòxiques i millorant el clima laboral de l’entitat. És per això que l’entitat disposa de diferents mesures en aquesta matèria; com ara: impuls a l’inici de cada trimestre d’espais d’autogestió horària per l’elaboració conjunta dels horaris de l’equip tècnic d'acord amb el consens i a les necessitats personals i professionals de les persones treballadores, aplicació del règim intern que amplia alguns drets i permisos laborals respecte al mateix  conveni d’acció social i impuls d’un espai setmanal per la gestió de les persones treballadores d’aquests, foment des de l’any 2020 d’un banc d’hores i consolidació, i a partir de 2023, de la jornada de 4 dies setmanals que feia diversos anys que, amb excepcions delimitades en el temps, s’impulsava a l’organització amb la realització d’una prova pilot aplicable a totes les persones treballadores de l’entitat.

 

Gestió dels espais de coordinació de l’equip tècnic

L’entitat garanteix un espai mensual de cures, autogestionat i rotatiu entre les persones membre de l’equip tècnic per tal que tothom assumeixi i contribueixi en la millora del benestar emocional de l’equip tècnic, tant en l'àmbit individual  com col·lectiu. Així mateix, es porten a terme reunions setmanals d’equip tècnic coordinades i operatives de dues hores, dirigides a la transmissió de la informació, foment d’espais de debat i presa de decisió sobre temes estratègics de l’entitat. 

 

Sensibilització i innovació en l’aprofundiment de la gestió dels usos del temps, la conciliació familiar i la corresponsabilitat de gènere 

L’entitat realitza una sessió trimestral en la qual  es debat sobre com estan funcionant les polítiques d’usos del temps, per tal de poder analitzar el grau de satisfacció amb la seva aplicació. També es realitza un cop l’any (desembre) una avaluació global anual d’aquestes polítiques, a través tant d’una sessió grupal com d’un qüestionari individual. Aquests espais no només permeten millorar algunes mesures que s’estan aplicant, sinó també, si escau, proposar noves mesures, sent precisament en aquest espai on es va proposar la prova pilot de jornada setmanal de 4 dies. L’entitat preveu realitzar formacions en matèria de gènere i usos del temps. 

Més enllà d’aquests espais i sessions de seguiment, d’acord amb la lògica d’horitzontalitat i democràcia interna que caracteritza l’entitat, les mesures són consensuades amb les persones treballadores de l’entitat, sent aquestes revaluables en funció de les necessitats i circumstàncies d'aquestes. D’altra banda, s’impulsen enquestes anuals quantitatives de satisfacció de l’equip tècnic amb les diferents mesures i polítiques relacionades amb la conciliació laboral i els usos del temps.

 

Beneficis de l’actuació des del punt de vista del temps

  • Increment de la satisfacció de les persones treballadores i millora del clima laboral per mitjà de l’aposta i consolidació de la cultura organitzativa conciliadora i saludable en els usos del temps, autogestió dels horaris laborals i foment d’espai de cures. 
  • Promoció de la conciliació del temps, la igualtat i la corresponsabilitat de gènere mitjançant la institucionalització de les mesures d’igualtat i conciliació laboral, consolidació del banc d’hores de l’entitat i sensibilització en mesures de gènere. 

Eje

Mesures