Funcionament
Barcelona està organitzada territorialment en deu districtes. Els districtes municipals són els òrgans descentralitzats que apropen la gestió a la ciutadania, fomenten la participació ciutadana i representen els interessos dels diversos barris i zones del municipi.
La seva actuació s’ha d’ajustar als principis d’eficàcia, coordinació i solidaritat amb l’objectiu d’aplicar una política municipal orientada a la correcció dels desequilibris i les desigualtats. Els districtes tenen autonomia, capacitat de decisió i de gestió econòmica.
El Consell Municipal del Districte de Ciutat Vella és l'òrgan de representació col·lectiva del districte i l’integren disset consellers i conselleres nomenats per l'alcalde, per designació dels partits polítics en proporció amb els resultats electorals obtinguts als districtes en les darreres eleccions municipals.
Iniciativa per a l’adopció d’acords
La Comissió de Govern del Districte dictamina o informa les iniciatives dirigides al Consell. Tot i així, en el supòsit de mocions o de proposicions, l’encarregada de considerar-ho és la Junta de Portaveus.
Un cop s’ha convocat una sessió ordinària o extraordinària del Consell de Districte, la Junta de Portaveus s’ha de reunir com a mínim 48 hores abans de la data prevista de la celebració de la sessió.
Celebració de les sessions
El Consell de Districte es reuneix en sessió ordinària una vegada cada dos mesos, i en sessió extraordinària quan ho sol·liciti una quarta part dels membres del Consell.
Totes les sessions són públiques. No obstant això, el debat i la votació dels assumptes que poden afectar el dret fonamental de la ciutadania poden ser secrets quan s’acordi per majoria absoluta dels vots computables.
La presidència del Consell de Districte pot ajornar la convocatòria en casos motivats i regulats per la norma i amb l’acord de la Comissió de Govern del Districte i un cop comunicat a la Junta de Portaveus.