Banc del Moviment. Xarxa solidària de productes de suport

Accés solidari a productes de suport per promoure l’autonomia i la vida independent

Promogut per: 

Institut Municipal de Persones amb Discapacitat

Presentació: 

El Banc del Moviment. Xarxa Solidària de Productes de Suport de Barcelona és un servei solidari i temporal de cessió d’ús de productes de suport (com cadires de rodes, crosses o llits articulats entre d’altres). Aquest servei es configura a partir d’una xarxa d’entitats i serveis que treballen de forma coordinada per facilitar l’accés solidari a productes de suport, principalment reutilitzats, amb acompanyament i assessorament professional per a la promoció de l’autonomia i de la vida independent a les persones de totes les edats de Barcelona amb diversitat funcional, temporal o permanent.

La pràctica va néixer entre veïns i veïnes del barri de Porta a Nou Barris de Barcelona, que feien intercanvi de material ortopèdic. La iniciativa comunitària evoluciona i es consolida gràcies a un treball en equip entre les persones voluntàries i l’Ajuntament de Barcelona i es crea el Banc del Moviment.
El servei disposa de dos punts d’atenció al públic i ofereix productes de suport a persones amb tot tipus de discapacitats i de totes les edats. Es fan servir principalment productes de suport reciclats, rebuts en donacions per part de persones particulars i entitats. Professionals revisen aquests productes, els homologuen i, alhora, fan les atencions i acompanyen les persones usuàries per assegurar que en fan un bon ús. La persona sol·licitant formalitza un contracte de cessió del producte de forma temporal (per 8 mesos) però també es pot renovar. Quan el material deixa de ser necessari, es finalitza el contracte i es retorna al BdM per fer-ne manteniment i tornar-se a posar a disposició de qui el necessiti.

Els principals valors del projecte són la solidaritat i l'intercanvi, la sostenibilitat mediambiental, la coresponsabilitat, la cohesió social i alhora incorpora la vessant més educativa de sensibilització cap a la població en general.

Context: 

Els productes de suport són estris que permeten, a les persones amb discapacitat, dur a terme activitats de la vida diària i de cura personal, que sense aquesta ajuda no podrien fer o que podrien fer de manera limitada. El catàleg destinat a la mobilitat inclou cadires de rodes, caminadors, cadires pel bany, grues de transferència, llits articulats, etc. i complementa els ajuts públics que presta el Servei Català de la Salut (CatSalut) en el seu catàleg de prestacions orto-protètiques (PAO).

Els productes del BdM per a la mobilitat complementen els ajuts públics que presta el Servei Català de la Salut (CatSalut) en el seu catàleg de prestacions orto-protètiques (PAO).

Els productes de suport per a la mobilitat i els productes tecnològics del BdM també complementen els productes que facilita el Departament de la Generalitat a través del Programa d’Ajudes d’Atenció Socials per a Persones amb Discapacitat (PUA), promovent d’aquesta manera l’accés a les persones amb major vulnerabilitat social.

El servei del BdM està pensat per cessions d’ús temporal dels productes, ja sigui mentre la persona ho esta sol·licitant o si el vol provar abans. Així doncs, per exemple, si una persona necessita una cadira de rodes, mentre aquesta s’està tramitant al CatSalut, el BdM li pot oferir una cadira a un cost de 5 € al mes.

Objectius i abast: 

L’objectiu general de la pràctica és donar resposta a la necessitat social de les persones amb discapacitat i/o dependència de la ciutat de Barcelona, que tenen dificultats d’accés a productes de suport, per tal de millorar la seva autonomia personal i facilitar la vida independent.

Objectius específics:

1. Crear i promoure la Xarxa Solidària de Productes de Suport de Barcelona per a la cessió d’ús solidària i temporal de productes de suport, prioritàriament de segona mà, provinents de donacions de particulars, d’equipaments i d’entitats.

2. Gestionar la Xarxa Solidària de Productes de Suport de Barcelona en col·laboració amb les entitats del sector especialitzades en aquest àmbit.

3. Impulsar la participació i l’acció solidària ciutadana en la donació i cessió d’ús temporal de productes de suport.

4. Generar sinergies i optimitzar els recursos mitjançant el treball en xarxa amb les àrees de Salut i Serveis Socials, amb actors públics i privats.

Procés d’implementació: 

Etapes

La visió de l’IMPD ha estat la construcció progressiva d’un servei municipal de ciutat, a partir d’una iniciativa comunitària de barri, consolidant cada etapa, incorporant la millora continua, i amb la pretensió de seguir innovant i professionalitzant el servei. La metodologia i organització del Banc del Moviment està en constant evolució i canvi.    

Les principals etapes que es destaquen sobre el projecte són les següents:

Conformació del projecte

El Banc del Moviment parteix d’una iniciativa comunitària que es va posar en marxa l’any 2009 per part de l’Associació per la sensibilització envers la discapacitat a Nou Barris (a partir d’ara ASENDI NB) entre els veïns i veïnes del barri de Porta. L’entitat inicia l’activitat de recollida i cessió de material de productes de suport. El projecte creix i l’any 2012 demanen suport a l’IMPD. Es facilita un local i suport tècnic. Es coordina el projecte amb SIRIUS de la Generalitat de Catalunya.

Desenvolupament

Al 2016 es treballa de forma coordinada amb Salut i Serveis Socials, i es defineixen els circuits i protocols per a les derivacions. Comença la difusió a tots els Centres d’Atenció Primària i als centres de Serveis Socials. El servei es consolida i el nombre de peticions de cessions i de donacions de productes de suport augmenta. Al 2017 s’incorpora Nexe Fundació amb el rol de professionalitzar el servei: aporta al servei una terapeuta ocupacional i una tècnica ortopedista; i atendre el punt d’infància i adolescència. Al 2018 s’incorpora l’Associació Catalana La Llar de l’Afectat de l’Esclerosi Múltiple per la gestió d’un nou punt d’atenció a Sants-Montjuïc. Es signa un conveni amb les entitats.

Consolidació

El 7 de juliol de 2017 s’inaugura el Banc del Moviment. Xarxa Solidària de Productes de Suport de Barcelona. El Banc Solidari de Material Ortopèdic (inicialment ASENDI NB) gestiona el punt d’atenció Barcelona Dreta. Al maig 2018 s’obre un nou punt d’atenció Barcelona Esquerra, gestionat per La Llar, ubicat a Sants-Montjuïc. Al gener 2021 s’incorporen els productes de suport tecnològics al catàleg del Banc del Moviment. Al gener 2022, l’Associació per la Vida Independent (AVI) pren el relleu del Banc Solidari de Material Ortopèdic (inicialment ASENDI NB).

Actors implicats

Fins al 2021 participen tres entitats vinculades al món de la discapacitat, amb les quals s’estableix un conveni de col·laboració. Per facilitar la funcionalitat del servei es dota d’un equip coordinador i dinamitzador, i persones tècniques de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. Al 2022 s’incorpora una quarta entitat col·laboradora: Fundació Formació i Treball, referent per a la creació de llocs de feina dirigits a persones en risc d’exclusió social, a través d’un model d’economia circular de quàdruple impacte: social, econòmic, mediambiental i comunitari.

Recursos

El desglossament corresponent als recursos és el següent:

Recursos materials:

Punts d’atenció: El de Barcelona Esquerra ubicat a Sants-Montjuïc, gestionat per La Llar, amb un contracte de lloguer i el de Barcelona Dreta ubicat a Nou Barris, propietat de l’Institut Català del Sol, sent l’IMPD el llogater i el cedeix a AVI, entitat gestora d’aquest punt.

Aplicació informàtica: sistema d’informació de gestió integral del servei i eina de coneixement de les persones usuàries del servei.

Recursos financers:

Finançament: El Banc del Moviment es finança a partir del Contracte Programa de la Generalitat de Catalunya i de recursos propis de l’Ajuntament de Barcelona. També s’aconsegueix ingressos a partir de les fiances solidàries que aporten les persones a les quals se’ls cedeixen els productes de suport.

Amb els ingressos aconseguits es decideix de forma consensuada, entre totes les entitats que participen a la Xarxa del BdM, la compra de productes de suport nous, de peces de reposició per reciclar els productes, o d’algun servei puntual per millorar la qualitat o garantir una millor accessibilitat als productes de suport.

Recursos humans: Mitjançant convenis amb les entitats, l’IMPD posa a disposició del BdM els recursos següents:
- 2 persones tècniques per la gestió del punt d’atenció Barcelona Dreta. Auxiliar administrativa (15 hores/setmana) i Terapeuta Ocupacional (5 hores/setmana). Objectius: Qualitat i seguretat del servei.
- 1 Tècnic de Magatzem (15 hores/setmana) i 1 Ajudant de Magatzem (5 hores/setmana) per fer les tasques de manteniment i reciclatge dels productes de suport als 2 punts d’atenció del BdM. També fan la neteja i desinfecció dels materials. Objectius: Seguretat dels materials reutilitzats.
- 2 persones tècniques per a la gestió del punt d’atenció Barcelona Esquerra. Auxiliar administrativa (15 hores/setmana) i Treballadora Social (5 hores/setmana). Objectius: Qualitat i seguretat del servei.
- 3 persones professionals pels punts d’atenció i assessorament especialitzat: 1 Terapeuta Ocupacional (15 hores/setmana), 1 Tècnic/a Ortopedista (15 hores/setmana) i 1 Tècnic/a en Tecnologia de Suport (15 hores/setmana). Objectius: Qualitat i seguretat del servei.
- 2 per persones tècniques per a la coordinació i la dinamització del projecte (35 hores/setmana). Objectius: Treball en xarxa i complementarietat entre els recursos interns i externs.
- Institut Municipal de Persones amb Discapacitat: 1 persona responsable del BdM (20 hores/setmana). Objectius: seguiment i gestió del contracte, treball en xarxa i complementarietat entre els recursos interns i externs.

Servei de transport. Recollida de donacions al BdM i lliurament de productes als domicilis i a entitats per a les activitats de sensibilització envers la discapacitat a la ciutat de BCN.

Objectius: Eina per a facilitar l’accés als productes, la sensibilització i la solidaritat a la ciutat.

Recursos econòmics 2021:

Nexe. Serveis especialitzats > 16.192,00 €

BCN Esquerra (gestionat per La Llar) > 38.586,67 €

BCN Dreta (gestionat per AVI) > 49.178,00 €

Transport 2021 recollida donacions i sensibilització > 4.693,34 €

Aplicatiu 2021 > 10.154,66 €

Equip Coordinador i Dinamitzador > 91.986,25 €

 

Total > 210.790,92 €

Resultats: 

A continuació es presenten els principals indicadors sobre la distribució dels productes i els assessoraments a les famílies.

En total s’han cedit 1.028 productes de suport (PS) repartits de la forma següent:

- 938 PS per a la mobilitat de persones adultes.
- 61 PS per a la mobilitat d’infància i adolescència.
- 29 PS tecnològics per a tot tipus de discapacitats i totes les edats.

Per tant, el 91% de les cessions d’ús han estat de productes de suport per a la mobilitat de persones adultes.

La Terapeuta Ocupacional va fer assessoraments a 178 persones usuàries i/o famílies, per un total de 207 productes de suport. D’aquests 207 productes cedits, 146 (70%) van ser assessoraments de productes per a persones adultes i/o formacions en l’ús de les grues de transferència, i 61 (30%) assessoraments de productes destinats a la infància i l’adolescència. L’assessorament professional és una variable clau de la professionalització del servei i les persones usuàries ho valoren molt positivament. D’aquestes 178 atencions, 170 es van fer de forma presencial i 8 es van fer per telèfon. Es a dir, el 95.5% dels assessoraments de la Terapeuta Ocupacional es fan en el punt d’atenció.

La Tècnica Ortopedista durant l’any 2021 va certificar els següents 302 productes de suport:

Adult Barcelona Dreta, 184
Adult Barcelona Esquerra, 83 
Infància i Adolescència, 35

Total, 302

Aprenentatge: 

Entre les fortaleses del Banc del Moviment destaca la seva transformació d’iniciativa comunitària i solidària a un servei municipal que funciona com un ecosistema d’actors de dins i fora l’administració, tot preservant els objectius i valors fundacionals. La gran quantitat de persones voluntàries i el nivell d’eficiència del servei donen com a resultat una valoració positiva per part de les persones usuàries i les professionals que es coordinen amb el servei municipal de ciutat.

D’altra banda, entre les dificultats i reptes més importants que experimenta el projecte figuren dos: 1) adaptar el servei de cessions d’ús a una demanda creixent de productes de suport provocada per l’envelliment de la població i a la voluntat de romandre a casa i viure de forma autònoma; 2) la gestió d’un servei municipal col·laboratiu que garanteixi els valors, la seguretat i la qualitat del servei, promovent la complementarietat i la coordinació amb altres serveis i projectes comunitaris de productes reciclables.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, destaquen trets característics propis com el reciclatge de productes reciclats i l’aplicació d’una fiança solidària per a la cessió d’aquests així com la intervenció de la figura de Terapeuta Ocupacional en el marc d’algunes cessions. Alhora, molts elements definits en aquest banc han estat incorporats al model de servei que defineix el contracte programa de la Generalitat. El projecte pot ser transferible, si bé els processos majoritaris i més específics s’han dut a la ciutat de Barcelona degut a la magnitud de població.   

Professional/tècnic referent: 

Clara Santamaria (677 475 474) i Liliane Gallamini (610 223 707)

csantamaria@bcn.cat

bancdelmoviment@bcn.cat

Documentació disponible: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat