Projecte JASP

Taller d’educació afectiva i sexual per a adolescents

Promogut per: 
  • Centres de Serveis Socials de Porta-Vilapicina i Torre Llobeta (IMSS)
Presentació: 

El projecte JASP busca promoure l'educació emocional i sexual entre la població adolescent, des de la perspectiva de la prevenció i la promoció. Alhora, aquesta pràctica pretén acostar els serveis públics als nois i noies, en tant que subjectes protagonistes, a partir de l'acompanyament i el suport. El JASP busca oferir un espai on reflexionar, respondre dubtes i aprendre sobre la sexualitat, les emocions, l’autoestima i les relacions personals i familiars. El projecte es concreta en tallers d'educació afectiva i sexual per a adolescents, tant en contextos educatius formals (espai de tutoria) com no formals. Es proposen dos formats d'actuació dirigits respectivament a primer cicle i segon cicle de l’ESO, amb programacions específiques i complementàries. El JASP es construeix en base a un treball en equip interdisciplinari i en xarxa al districte de Nou Barris, incloent-hi els serveis socials, el programa "A partir del carrer", el programa d’"Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR)" i els instituts d’educació secundària. El projecte aposta per l'educador/a social com a figura dinamitzadora, des de la perspectiva de la creació de vincles, detecció i acompanyament en processos de canvi dels nois i noies.

Aquesta pràctica està vinculada amb: serveis socials, igualtat de gènere, prevenció, adolescència, districte

Context: 

El projecte JASP es va dissenyar ja fa més d’una dècada, a partir de la reflexió i sensibilitat d’unes professionals de l’àmbit dels Serveis Socials i de la Salut que treballen amb la població adolescent i jove del Districte de Nou Barris. Inicialment, el projecte es concentra en les conductes de risc al voltant de la sexualitat (embarassos adolescents no desitjats, malalties de transmissió sexual) i en col·lectius en risc d’exclusió.

La perspectiva inicial s’ha anat reorientant cap a la prevenció i la promoció de relacions afectives i sexuals més igualitàries i constructives, des de l’educació emocional. Aquesta evolució ha estat paral·lela a la construcció d’un marc legal que avala la necessitat de prevenció i promoció, plasmat en lleis com ara la de Serveis Socials (2007), d’Educació (2009), dels Drets i les Oportunitats en la Infància i l'Adolescència (2010) o de Salut Sexual i Reproductiva i de la Interrupció Voluntària de l'Embaràs (2010). Les activitats de formació del JASP fan èmfasi en el component afectiu i emocional de la sexualitat, així com en la perspectiva de gènere, les relacions igualitàries i les diferents formes d’entendre la sexualitat.

El projecte busca construir la noció de drets sexuals i reproductius, tot prenent com a base els drets humans, universalment reconeguts, i anant més enllà de l’ideal reproductiu i heterosexista.

Objectius i abast: 

L’objectiu general del projecte és fomentar la reflexió i la vivència de conceptes, valors i models de relacions afectives i sexuals més empàtiques, respectuoses i obertes. Aquest objectiu es treballa des de tres eixos principals i alhora complementaris: la prevenció, la detecció i la promoció.
Per la seva banda, els objectius operatius són:

En relació als continguts:

  • Reflexionar i qüestionar-se sobre els mites i creences en relació als rols de gènere davant la sexualitat, la família i la societat, en favor d’una mirada més àmplia, respectuosa i plaent.
  • Facilitar la comunicació de sentiments, emocions, fantasies, dubtes, ansietats i conflictes (tant individualment com grupal) en un espai de confiança.
  • Potenciar un autoconeixement i una relació cap al propi cos més saludable i responsable.
  • Contribuir a millorar el sentiment d’autoestima en l’adolescent.
  • Afavorir canvis en les actituds i els valors cap a l’autonomia i el respecte.
  • Promoure habilitats en la presa de decisions i assumpció de responsabilitats.
  • Disminuir la incidència dels factors de risc que poden provocar situacions no desitjades en la conducta sexual.
  • Informar sobre mètodes contraceptius i malalties de transmissió sexual.

En relació als serveis participants:

  • Acostar els serveis del territori implicats en el projecte (Serveis Socials Bàsics, Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva-Tarda Jove) a la població adolescent des de la vessant socioeducativa i/o sanitària.
  • Potenciar el treball en xarxa entre els serveis dels àmbits de salut, serveis socials i educació que atenen la població jove.
  • Detectar i vincular als i les adolescents susceptibles de dur a terme conductes de risc (relacions abusives, relacions sexuals no protegides) als recursos adients (Area Bàsica de Salut, ASSIR, Serveis Socials Bàsics).

Pel que fa al col·lectiu destinatari, el projecte s’adreça principalment a la població adolescent de 12 a 16 anys, que participa en contextos educatius formals i no formals. L’abast territorial del projecte compren el nivell de districte, en concret a Nou Barris.

Procés d’implementació: 

Etapes

El projecte JASP es desenvolupa a partir de dos nivells de treball. D’una banda, l’equip intern del projecte, que realitza reunions mensuals on es comparteixen dificultats i oportunitats, es construeixen criteris organitzatius i metodològics consensuats i, a final del curs escolar, es realitza una reunió d'avaluació. D’altra banda, existeix el nivell de desenvolupament del projecte a cada institut, representat de forma sintètica a continuació:

Planificació

  • Valoració de la demanda per al curs escolar per part de la comissió social.
  • Concreció de la planificació i l'organització amb el referent del projecte a cada institut.
  • Explicació del projecte a les persones tutores dels grups, valoració de la divisió dels grups i característiques dels nois i noies, i realització de l'enquesta de coneixements previs.

Implementació

  • Desenvolupament de tallers, amb sessions estructurades en tres parts:
    • Dinàmica d'iniciació: activitat que busca donar la benvinguda al grup i activar als nois/es per a treballar conjuntament.
    • Dinàmica de treball: activitats destinades a vivenciar i reflexionar sobre els continguts i les preocupacions del jovent.
    • Dinàmica de tancament: activitats amb finalitat de cloure i acomiadar-se, a través de dinàmiques d'expressió d'emocions o de contacte.

Avaluació

Avaluació al llarg de tot el procés i en tres etapes:

Inicial:

  • Referents institut (RI): conèixer característiques del grup/projecte.
  • Grup aula (GA): enquesta inicial per recollir dubtes i interessos del grup.

Continuada:

  • RI: compartir dificultats i reptes, així com necessitats de l'alumnat.
  • GA: valoració d’aprenentatges i sentiments durant les sessions.

Final:

  • RI: avaluació general del taller.
  • GA: valoració del taller i possibilitat d’entrevista individualitzada.

Actors implicats

El projecte JASP està impulsat pels serveis socials de Nou Barris (Institut Municipal de Serveis Socials) i es construeix en base a un treball en equip interdisciplinari i en xarxa en aquest districte, incloent-hi els cinc centres de serveis socials bàsics, el programa “A partir del carrer”, el programa d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) i els instituts d’educació secundària. A continuació es sintetitza de forma esquemàtica l’univers d’actors implicats en el projecte:

  • CSSB Nou Barris (IMSS) - Impuls
  • Programa ASSIR - Participació
  • Instituts d’Educació Secundària - Participació
  • Programa A partir del carrer - Participació

Recursos

Pel que fa a les persones, el projecte incorpora professionals formats/des en diverses disciplines i que treballen en diferents serveis del Districte de Nou Barris amb la població adolescent i jove des d’una perspectiva socioeducativa i de salut. L’equip del projecte és de caràcter interdisciplinari: educadors/es socials, llevadores, psicòlogues, professionals dels instituts i professionals dels equipaments. A més dels professionals dels serveis i equipaments, el projecte compta amb la participació del veïnat, el voluntariat i el personal tècnic de les entitats de tercer sector. Pel que fa als recursos materials, el projecte compta amb una dotació pressupostària anual (dedicada al material fungible que s’utilitza en les activitats) provinent de l’Institut Municipal de Serveis Socials.

Resultats: 

La demanda per part dels instituts públics (i en algun cas, també concertat) per realitzar el taller JASP als seus centres educatius ha anat creixent de forma sostinguda. El curs 2013-14, el projecte JASP es va desplegar a set instituts públics (cicle superior) i un per al primer cicle. En total, es va arribar a 390 alumnes de segon cicle i a 55 de primer cicle de secundària.

A nivell qualitatiu, l'equip del projecte valora molt positivament tant el treball en xarxa interserveis, com les possibilitats de vinculació i d'acompanyament dels i de les adolescents cap a nous recursos i suports. El projecte ha avançat en l’empoderament dels recursos personals i socials dels participants, per tal de poder reduir l’impacte del risc, sense anul·lar la riquesa del que significa l’experimentació. Es promouen així models de relacions més igualitàries i constructives des del marc de l'educació emocional i la prevenció de les relacions abusives i conductes de risc entre la població adolescent.

Des dels seus inicis, el JASP ha estat un projecte viu que ha anat evolucionant i enriquint-se a través de l’aportació dels diferents professionals i joves participants.

Aprenentatge: 

Entre les fortaleses del projecte JASP, destaca el treball en xarxa interserveis i el treball en equip com a elements claus de la metodologia, a més de la participació de tots i totes les educadores de serveis socials i del programa "A partir del carrer". També cal esmentar la flexibilitat en l'adaptació de les estratègies a la realitat de cada grup d'adolescents, l’abordatge dels adolescents i joves com a protagonistes i subjectes, la consolidació del JASP dins del currículum acadèmic dels instituts i, finalment, l’avaluació incorporada com a element bàsic del procés de millora.

Per la seva banda, entre les dificultats més importants que ha experimentat el projecte destaquen, d’una banda, l’impacte de la situació de crisi socioeconòmica sobre el context i, de l’altra, els canvis a nivell de personal dels serveis. Tanmateix, els serveis implicat aposten per compaginar aquesta actuació grupal amb la resta de funcions i intervencions individuals, familiars i col·lectives, en un moment de molta demanda i complexitat. L’equip del projecte treballa per buscar fórmules per acompanyar les noves professionals en la incorporació i, en general, a tot l'equip davant els reptes plantejats.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, el projecte incorpora una metodologia de treball basada en les necessitats del col·lectiu d’adolescents participants i alhora en les potencialitats de la resta d’agents que intervenen en aquesta pràctica. Cal esmentar també la capacitat del JASP per combinar la sistematització de processos i la inclusió d’agents diferents en un projecte comú basat en la perspectiva d’educació emocional i el tractament multidimensional de les situacions de risc.

Annex. Actualització: 

Evolució

Actualització 2017

Durant el curs 2016-2017 es va presentar el projecte al grup de treball educatiu en el marc de l’Estratègia Compartida de Salut Sexual i Reproductiva i es va participar en l’elaboració del document “Criteris de qualitat de les intervencions d’educació afectiva i sexual implementades als centres educatius de la ciutat de Barcelona”.

Així mateix, des del Departament de Comunicació s’està editant el projecte per a facilitar la seva trasnferibilitat.

Actualment, s’està avançant en incorporar, mitjançant noves activitats, continguts d’identitat i d’expressió de gènere, de preferència sexual, de formes de relació i de prevenció de relacions abusives en el context de les xarxes socials.

També s’ha introduït un curs de formació interna d’educació afectiu-sexual per a adolescents que poden realitzar els professionals que s’incorporen als equips dels centres de Serveis Socials del districte de Nou Barris.

Igualment, s’ha començat a oferir a alguns Instituts d’Educació Secundària la possibilitat de formar part de l’equip del projecte, fet que ha propiciat que s’hagi incorporat la Tècnica d’Integració Social (TIS) de l’IES Barcelona-Congrés a les sessions conjuntament amb els/les educadors/es de Serveis Socials Bàsics i del Programa “A partir del carrer” del territori.

Última actualització a novembre del 2022

La pràctica continua desenvolupant-se tal i com està descrita i evoluciona satisfactoriament.

Professional/tècnic referent: 
  • Inicial:: Montserrat Fabrés Andreu
  • Actual: Oscar Malo Sánchez – 93 256 51 79 - omalo@bcn.cat

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat