Simulador d’ajudes econòmiques “Les meves ajudes”

Una eina orientada a la ciutadania

Promogut per: 
  • Departament d’Innovació i Projectes Estratègics
  • Direcció de Planificació Estratègica
Presentació: 

El simulador d’ajudes econòmiques és una web i una eina en línia de prescripció centralitzada i personalitzada d’ajudes que reuneix les principals ajudes econòmiques dels diversos nivells de l’Administració pública dirigides a la població vulnerable en l’aspecte econòmic i també a la població en general.
Està dissenyada per facilitar la informació i l’accés a prestacions econòmiques públiques dels nivell municipal, autonòmic i estatal.
La finalitat Una eina orientada a la ciutadania és proporcionar informació clara i entenedora sobre les ajudes a les quals té dret una persona, o una família, o una unitat de convivència, tenint en compte la situació i les necessitats particulars.

Aquesta eina, disponible en línia a https://lesmevesajudes.barcelona.cat/ en un format totalment gratuït i accessible a tothom, respon a la necessitat de la ciutadania de conèixer els seus drets en relació amb les prestacions econòmiques. El simulador inclou ajudes de diverses categories temàtiques, com ara rendes mínimes, l’habitatge, els subministraments, l’educació i el suport en diferents moments vitals (infància, joves, gent gran).

La pràctica s’inspira en l’experiència del Govern francès Mes Aides (https://mes-aides.gouv.fr/) i utilitza el programari lliure Open Fisca, que és la base del projecte francès, i que està dissenyat per modelar sistemes de polítiques públiques, especialment pel que fa a les prestacions socials i els impostos.

El simulador aposta per l’ús de la tecnologia com a instrument per democratitzar i “desburocratitzar” l’accés a les ajudes econòmiques, i per reduir la primera barrera d’accés a les ajudes, que és la informació personalitzada. El projecte promou la transparència i l’empoderament de la ciutadania en la cerca personalitzada i adaptada d’ajuts i recursos per disminuir la vulnerabilitat econòmica de la població.

Aquesta pràctica està vinculada amb Innovació Social, Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) i Serveis Socials

Context: 

Les persones i els col·lectius que es troben en situacions de vulnerabilitat econòmica, sigui estructural o sobrevinguda, experimenten desigualtats causades, entre altres, per factors socioeconòmics.

Per a aquests col·lectius, les ajudes econòmiques són un recurs molt important i una necessitat bàsica per assegurar una vida digna. Tanmateix conèixer l’existència d’aquestes ajudes és difícil per a aquestes persones i presenta una dificultat elevada donada la complexa i també diversa normativa d’ajudes, la dispersió de les administracions i dels procediments, i fins i tot el llenguatge que s’empra. Des de l’Àrea de Drets Socials i l’Institut Municipal de Serveis Socials fa temps que es detecten aquestes dificultats.

Cal tenir present, per exemple, que els llindars de renda a partir dels quals s’atorguen ajudes són diferents en funció de cada norma (són diferents en el cas de l’Ingrés Mínim Vital, del seu complement a la infància, de la renda garantida o del fons d’infància de Barcelona, per posar uns exemples) i que aquesta manca d’un criteri general comporta que les persones desconeguin els seus drets. És a dir, la població no sap que “si donat el seu nivell d’ingressos X, té dret (o no) a una determinada ajuda”. Igualment les unitats familiars i de convivència que es tenen en consideració a les sol·licituds d’ajudes varien d‘unes ajudes a altres (de l’ingrés mínim vital a les ajudes d’habitatge, per exemple, que admeten diferents formes d’unitat de convivència), i fan molt complexa la comprensió de la normativa per part de la ciutadania.

Les famílies, les persones i els professionals de l’àmbit social tenen, doncs, dificultats per identificar les ajudes econòmiques a les quals tenen dret. Tampoc no és evident per a la ciutadania quina és l’administració que dona ajudes d’habitatge, quina dona ajudes per a la infància, o fins hi tot quina atorga les rendes mínimes. Els marcs competencials que hi ha són molt complexos; hi ha diversitat de programes de suport, distribuïts entre les diferents administracions (local, autonòmica i estatal), amb informació sovint dispersa en múltiples fonts i documents i portals. La complexitat del llenguatge tècnic i normatiu amb què es redacten aquests documents dificulten encara més l’accés a aquesta informació.

D’altra banda, tot i que l’atenció social de l’Ajuntament dona suport a les persones usuàries en temes d’ajudes econòmiques, la seva funció no se centra en aquest àmbit, i no inclou la tramitació d’ajudes d’altres administracions.

Davant d’aquesta realitat, el simulador es presenta com un instrument que busca cobrir la necessitat d’informació clara i entenedora sobre drets i possibilitats de suport econòmic. L’eina contribueix a reduir les barreres d’accés a la identificació i possible tramitació de les ajudes bàsiques i complementàries a les quals una persona o família té dret.

Objectius i abast: 

Objectiu general:

Facilitar l’accés de la ciutadania a la informació sobre les ajudes econòmiques disponibles segons la situació personal, mitjançant una eina senzilla i d’ús intuïtiu per aconseguir que les persones facin les sol·licituds d’ajudes a les diverses administracions amb més probabilitat que aquestes els siguin atorgades (de manera que s’augmenta la relació entre sol·licituds d’ajudes atorgades i les sol·licituds realitzades).

Objectius específics:

1. Proporcionar a la ciutadania informació personalitzada sobre les ajudes a les que té dret en funció de la seva situació personal, laboral, econòmica, d’habitatge.
2. Presentar informació clara i actualitzada sobre les ajudes econòmiques municipals, autonòmiques i estatals de forma integrada.
3. Garantir la millora contínua del web i de l’eina del simulador, amb les actualitzacions permanents de la normativa, amb millores d’usabilitat, amb incorporació de preguntes freqüents, amb millores de l’experiència de les persones usuàries.
4. Assegurar l’escalabilitat i transferibilitat de l’eina mitjançant el programari de codi obert.

Com funciona el simulador?

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat