Xarxes

Tots i totes som barri

Promogut per: 
  • CSS Baix Guinardó i Can Baró
Presentació: 

El projecte Xarxes va néixer l'any 2015 fruit de la iniciativa d’unes professionals del Centre de Serveis Socials Baix Guinardó - Can Baró. A partir de l’atenció individualitzada es va detectar un capital humà important de persones usuàries amb potencialitats, que oferien voluntàriament el seu temps per millorar la vida i les dinàmiques del barri. Al mateix temps es van identificar certes carències en famílies i menors en edat escolar, que vivien diferents situacions personals relacionades amb la manca d'espai i condicions adequades a la llar per a facilitar l'estudi.

En el cas dels progenitors: dificultats en el desenvolupament d'habilitats parentals, baix nivell de comprensió de l'idioma, escasses habilitats relacionals, poca implicació en el projecte educatiu i escolar dels seus fills/es, etc. En el cas dels menors: dificultats en les habilitats socials, relacionals i emocionals, apareixent elements d’una baixa autoestima, manca de seguretat, escassa xarxa relacional i en algunes situacions, manca d'hàbits personals.

En aquestes circumstàncies es van crear dos grups: un de persones voluntàries motivades, les quals, amb el suport de les professionals, treballarien per millorar les situacions personals d'aquests infants i les seves famílies; i un altre grup format pels nens i les nenes, amb els quals es treballarien les necessitats anteriorment descrites. De manera complementaria i transversal, es reforçaria l'aprenentatge i la formació de les pròpies famílies, des dels diferents serveis implicats al territori: CSS, Centre d’Atenció Primària en salut, escoles, etc.

La pràctica ha anat evolucionant, mantenint sempre aquesta estructura inicial, i ha passat de ser un projecte de caire grupal a ser un projecte que també incorpora la dimensió comunitària, viu, solidari i participatiu. Actualment es treballa amb diferents serveis del propi territori i amb d’altres de la resta del districte.

Aquesta pràctica està vinculada amb: acció comunitària, grups, infància, famílies, educació.

Context: 

Les treballadores i educadores socials del CSS el Baix Guinardó - Can Baró, van detectar unes necessitats amb les famílies i els infants atesos i també carències de serveis i recursos en el propi territori, entre d’altres un baix nivell d'associacionisme i una manca de xarxa de voluntariat solidari.

El projecte Xarxes es va dissenyar i implementar tenint en compte necessitats, carències i potencialitats de resposta, en la pròpia comunitat. Es va considerar que calia treballar de manera complementaria amb altres serveis del propi barri i també del Districte i, es va fer un plantejament de treball transversal, on es contemplava la construcció d'una intervenció en xarxa amb els serveis, entitats, associacions i veïnat. Aquests agents interventors es connecten, promovent les capacitats i potencialitats, creant i consolidant xarxes de relació i comunicació entre elles.

En un marc contextual més ampli, cal posar de relleu l'Informe FEDAIA (2012) sobre la Pobresa infantil a Catalunya, en el que es fa referència a l'impacte de la crisi en les famílies, amb una gran repercussió en els infants, que pateixen situacions de dificultats i requereixen accedir a programes de reforç escolar i d'altres activitats, per ajudar a compensar la manca d'aprenentatge, d'espai i un entorn adequat per l'estudi. Així mateix la pobresa entre les famílies impedeix donar suport als seus fills i filles i mantenir una participació activa en el seu procés educatiu; els costa comunicar-se amb els mestres, així com participar en les activitats de l'escola. Així mateix, el Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya (2012-2018) del Departament d'Ensenyament de la Generalitat, fa esment que la millora de l'èxit escolar esdevé cabdal i que la tasca col·lectiva pertoca a tots els agents implicats en l'acte educatiu.

Un model a seguir per abordar aquesta problemàtica és el projecte Inclu-Ed Estratègies per a la inclusió i cohesió social per a l'educació a Europa (2006-2011). Aquest projecte parla de la formació de familiars i demostra la relació entre la superació del fracàs escolar i l'obertura de les possibilitats formatives del centre a les persones que conviuen amb el noi/noia. És per aquest motiu que una línia d'aquest projecte Xarxes, va destinada a donar l'opció als pares i mares per realitzar activitats formatives i tallers d'habilitats parentals, per tal que un cop finalitzat el reforç escolar dels seus fills i filles puguin seguir portant a terme aquesta tasca.

Des d'aquest context, l’equip del projecte Xarxes va considerar que el treball paral·lel amb les famílies era necessari per assolir els objectius plantejats i millorar les relacions patern-filials en diferents àmbits i la relació de les famílies amb l'escola.

Objectius i abast: 

Objectiu general

Millorar la situació dels menors i les seves famílies aprofitant els recursos existents al propi barri, implicant als veïns i veïnes, serveis i recursos, creant alhora una xarxa solidària que ajudi a prevenir la fragmentació social, sensibilitzant i conscienciant a la comunitat de les seves potencialitats per tal d’afavorir la cohesió i la convivència veïnal.

Objectius específics

  • Proporcionar suport i eines als infants per millorar les seves habilitats i visualitzar les seves potencialitats.
  • Millorar l'autoestima i la seguretat personal dels infants.
  • Implicar als progenitors en el projecte educatiu dels seus fills/es i millorar les habilitats parentals.
  • Detectar i gestionar capital humà: nous voluntaris i voluntàries.
  • Crear una xarxa estable de voluntaris/es al barri.
  • Motivar i promocionar la tasca dels voluntaris/es amb l'objectiu de millorar el seu apoderament personal.
  • Contactar, implicar i coordinar serveis, associacions i entitats del barri per a que formin part del projecte Xarxes.

Pel que fa al col·lectiu destinatari del projecte s’orienta a famílies i els seus fills i filles, amb dificultats socioeducatives, que provenen de servies socials i de les escoles. També, i per detectar persones voluntàries, el projecte s’adreça a la població general del barri.

Procés d’implementació: 

Etapes

El procés d’implementació anual es fa en quatre etapes: 1) Fase preparatòria, que es duu a terme entre els mesos de juny i juliol; 2) Fase inicial, durant els mesos setembre i octubre; 3) Fase de desenvolupament, durant el curs escolar, entre els mesos d’octubre a juny; i per últim 4) Fase de tancament, que es realitza entre juny i juliol.

Les activitats desenvolupades són:

  • Sessions formatives i tallers d'habilitats parentals amb els progenitors dels infants.
  • Activitats trimestrals conjuntes amb famílies, infants, voluntaris/es i professionals.
  • Formació anual als voluntaris/es.
  • Promoció de la tasca dels voluntaris/es amb l'objectiu de millorar la seva situació personal.
  • Reunions i coordinacions amb les associacions i serveis implicats.
  • Sessions setmanals amb els voluntaris/es, les professionals i els infants.

La següent gràfica presenta les etapes del projecte XARXES

Fases preparatòria i inicial

  • Primera fase de selecció dels infants i famílies.
  • Formació al grup de voluntaris/es
  • Segona fase de selecció.
  • Creació del grup d'inici d'infants i famílies
  • Confirmació del grup de voluntaris de l'any anterior i entrada de nous membres.
  • Contacte i coordinació amb els serveis i associacions implicats.
  • Elaboració del projecte del curs actual.

Fase de desenvolupament

  • Formació bimensuals destinada a les famílies dels infants.
  • Activitats trimestrals amb les famílies, infants, voluntaris/es i professionals.
  • Sessions setmanals de 2h. amb els infants, voluntaris i professionals.
  • Reunió setmanal de valoració de la sessió anterior i preparació de la següent.
  • Contacte i coordinació amb els serveis, associacions i entitats implicades.
  • Elaboració de dues edicions al llarg del curs de la revista Xarxes.

Fase de tancament

  • Valoració i tancament del curs amb els grup de voluntaris/es i col·laboradors/es.
  • Elaboració de la memòria del projecte.
  • Valoració amb els serveis, associacions i entitats implicades.

Actors implicats

A més del CSS Baix Guinardó i Can Baró, el projecte XARXES compta amb el suport i participació de l’AMPA Mas Casanovas, l’Escola Mas Casanovas, la FAPAC ( Federació d'Associacions de mares i pares d'alumnes de Catalunya), l’IES Brossa, l’EAIA Horta Guinardó, la Residència Pública Mercat del Guinardó i la Biblioteca Pública Mercè Rodoreda.

La següent gràfica presenta de forma esquemàtica els agents que formen part del projecte.

  • CSS Baix Guinardó i Can Baró - Impuls
  • Escola Mas Casanova - Col·laboració
  • AMPA Mas Casanovas - Col·laboració
  • FAPAC - Col·laboració
  • Residència Pública Mercat del Guinardó - Col·laboració
  • IES Brossa - Col·laboració
  • EAIA Horta Guinardó - Col·laboració
  • Biblioteca Mercè Rodoreda - Col·laboració

Recursos

Recursos Humans

  • Educadora i treballadora social del CSS Baix Guinardó-Can Baró.
  • Psicòleg del CSS i pedagoga i educadora social de l'EAIA d'Horta-Guinardó per realitzar formació destinada al grup de voluntaris.
  • Grup de voluntariat.
  • Personal dels serveis, associacions i entitats (AMPA i CEIP Mas Casanovas, Biblioteca Mercè Rodoreda, Residència pública Mercat del Guinardó, IES Joan Brossa).
  • Coordinadora 6 h setmanals (d'octubre a juny).
  • Mestre del cicle d'òptica de l'IES Joan Brossa (formació a famílies sobre higiene visual).
  • Tallerista cedida per l'AMPA de l'escola Mas Casanoves pel taller "pintem la música".
  • Professionals de comunicació de l'Àrea de Drets Socials, per a la revista.

Recursos Econòmics

  • 200€ material activitats
  • 200€ material fungible
  • Cost coordinadora projecte: 4000€
  • 200€ tallers

Recursos Materials

  • Espais i materials de l'escola Mas Casanovas.
  • Espais i materials de la Biblioteca Mercè Rodoreda.
  • Espais i materials de la residència pública Mercat del Guinardó.
  • Espais i materials del CSS Baix Guinardó-Can Baró.
Resultats: 

El balanç i principals resultats del projecte XARXES han estat:

  • El projecte ha comptat al llarg del curs amb 9 voluntaris i voluntàries estables (6 dones i 3 homes) i 3 voluntaris més en col·laboració trimestral. També han participat de manera puntual altres 2 voluntaris (1 dona i 1 home). Igualment s’ha comptat amb un banc de col·laboradors puntuals: dos escriptores/s, una maquilladora, un fotògraf/reporter.., aquests participen en moments puntuals del projecte. En el conjunt s’ha aconseguit mantenir un grup estable, majoritàriament provinents del Baix Guinardó-Can Baró, amb una assistència d'un 80% de voluntaris i col·laboradors. Les absències han estat per malaltia o per temes familiars imprevistos.
  • Han participat 13 infants (7 nenes i 6 nens) en l’etapa d’educació infantil i primària (de 3 a 12 anys) i s’ ha adonat una assistència estable a les sessions amb un 75%. Igualment s'ha constatat una millora de l’autoestima i seguretat personal amb un augment de la participació i una millora de les habilitats relacionals i socials (han realitzat entrevistes a avis, veïns i comerciants del barri per la confecció de la revista de l’escola, etc.)
  • S' ha aconseguit fomentar la participació de les famílies en el Projecte educatiu global dels seus fills i filles (assistència a activitats compartides de projecte, AMPA i escola, xerrades de formació, etc.).
  • Consolidació de les xarxes de relació i col·laboracions amb serveis, veïns i veïnes i associacions. Pel proper curs 2018-19 es preveu incorporar col·laboracions noves: amb Arquitectes sense fronteres, en la línia de cooperació local (es preveu la reforma del pati de l’escola Mas Casanova); amb el Consorci de Normalització Lingüística (oferint cursos de català per a les famílies amb l' AMPA i l' escola Mas Casanovas); amb el cos de la Guàrdia Urbana Muntada (que realitzaran un taller de dos dies amb cavalls pels nens i famílies del Projecte Xarxes); amb els avis i les àvies de la Residència Pública Mercat del Guinardó (en la que es preveu participació directa dels infants del projecte Xarxes, en les xerrades formatives i tallers obertes a famílies i població del barri; i finalment també es consolida la col·laboració amb l'Àrea Bàsica de Salut Sardenya.
Aprenentatge: 

Entre les fortaleses es pot destacar que el valor afegit del projecte és la importància de la implicació de les famílies en el projecte educatiu dels seus fills i filles, a través de la creació de vincles amb altres grups de persones, professionals i els recursos del territori.

La perspectiva del treball grupal i comunitari, a través de la generació de xarxes i relacions de proximitat, donen més possibilitats per a la millora no només de les habilitats i capacitats per a les tasques escolars, sinó que també potencien els aspectes més relacionals de les famílies i totes les persones involucrades en el projecte.

Per la seva banda, una de les principals dificultats és la detecció de nous voluntaris pel projecte. S’ha realitzat difusió mitjançant els propis voluntaris i serveis implicats. No s’han cobert les expectatives i, per això, s’estan estudiant noves formes de detectar nou voluntariat. Altra dificultat a tenir en compte, és l'evolució i creixement que ha realitzat el Projecte, i que suposa un augment en el temps de dedicació per part de les professionals, que caldrà revisar.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, els aspectes de la pràctica que podrien inspirar d’altres projectes són principalment:

  • Tenir en compte la importància d’impulsar el vincle de les famílies amb els recursos i equipaments del territori aprofitant les seves potencialitats
  • Treballar des de la perspectiva comunitària per tal de potenciar el treball individual, és un projecte que es pot dur a terme independentment del territori on s’implementi, l’element clau és el treball en xarxa, obrir-se no només a les famílies, sinó també a voluntaris/es i als recursos del territori”.
Annex. Actualització: 

Evolució 

A maig del 2020

Com a consequències motivades per l’impacte de la pandemia COVID-19, la pràctica deixa d’estar vigent al 2020.

Professional/tècnic referent: 

Sara Barreda - sbarreda@bcn.cat

Montserrat Clotet - mclotet@bcn.cat

Documentació disponible: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat